Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Lekser Inkludering/ vennegrupper/ §9a PALS UBU – Utdanning for bærekraftig utvikling Eventuelt Valg av foreldrekontakter

2 Informasjon skole-hjem
All informasjon foregår på mail. Fravær: Før 8.00 på mail til alle lærere. Viktige beskjeder i løpet av dagen? RING kontoret! Beskjeder til SFO: send mail til Espen før kl.1200 den dagen beskjeden gjelder. Birte må få kopi. Må du ringe til SFO i skoletiden? Ring direkte til avdelingsleder for SFO, Birte V. Nilsen.

3 Rutiner Overgang SFO/skole på morgenen.
Skoledagen starter presis kl Om du leverer til skolestart, forsøk å si hadet i garderoben. Skolemat: Godt med mat – anbefaler 2 matbokser. Snakk om dette hjemme. Turdag: Påkledning turdag. Husk å sende med skiftetøy ofte! Leksebøker: Leveres inn senest fredag morgen. Ukeplan på mail

4 STL+ Skrive seg til lesing m/ lydstøtte
Hvorfor? Flytter fokus fra motorikk til tekstskaping og lesing Guttevennlig Pent produkt – elevene er stolte og har lyst til å skrive Øving på skriftforming med blyant utsettes til 2.trinn Elevene skriver på PC. Lydstøtte gjennom programmet CD-ord Bokstavlyder, ord, setning og tekst blir opplest Elevene er aktiv i læringen ut i fra sitt ståsted Møter elevene på deres nivå Umiddelbar respons på det de skriver ved at det er lydstøtte En leseopplæring som er tilpasset den enkelte ved at de får individuell veiledning i skriveøktene

5 Lesing = avkoding x forståelse
Det betyr at vi må arbeide med begge disse faktorene i leseopplæringen Avkoding = lære bokstavlydene, L= ll, ikke el etter hvert automatisere dem trekke lydene sammen til ord = den tekniske siden Forståelse = forstå det de leser, koble på det de kan om dette fra før ha kjennskap til hva ordene betyr/ begreper

6 «Lure» teknikker Pekefinger = lesefinger
Dra bokstavlydene sammen til ord- holde den ene lyden helt til den møter den andre (ikke «plukke») Lydere høyt – ikke «inni seg» etter hvert gir dette flytende lesing Lese og skrivestøtte : CD- ord Sandefjordskolen.no - la elevene prøve denne hjemme

7 Høytlesing Forståelse av tekst skapes ved å bli lest for og snakket om det som leses - F.eks: - hva det handler om - hva ord betyr - hva som betyr nesten det samme/ det motsatte - kan du noe om dette fra før - ligner dette på noe du har opplevd

8 SOL = systematisk observasjon av lesing

9 Ukeplan

10 Fag Norsk Matematikk -telle, begreper - hjemme - Smart øving
1. trinn hovedfokus: lese, skrive, regne, sosial kompetanse. Andre fag

11 Lekser Levers ut mandag Leveres inn fredag Multi nettoppgaver Salaby
Sør 62, pus

12 Leselekse Kommer etter høstferien. Tilpasset eleven Samarbeid mellom
foreldre og skole på lesing. Lese mellom 10-15 minutter! Bokstavlyd/bokstavnavn Tilbakemeldingsskjema

13

14 Leksetips Engasjer deg i skolen.
Følg med på barnets trivsel og læringsforløp. Faste rutiner.  Ikke snakk nedsettende om skolen/læreren. Dropp leksene en dag hvis det skjærer seg totalt. Husk: Mestring og moro! Hentet fra: 1. Å vise interesse er noe av det viktigste du kan gjøre.  2. Sitt litt på sidelinjen og følg med på hvordan barnet har det. Barn må være trygge for å lære.  3. , men vær oppmerksom på at ikke det samme nødvendigvis fungerer for alle. Noen trenger å hvile litt etter skolen, mens andre vil bli ferdige med en gang4.Det kan ødelegge så mye. Er du misfornøyd med noe bør dette tas direkte med den det gjelder, og ikke via barna. Det er greit å si at dette ikke var en lett oppgave, men da bør du også skryte av at barnet fikk det til likevel, for å bygge selvfølelsen og motivasjonen til barnet.

15 Leksetips del 2 Gode nettsider for ekstra øving hjemme:
Lesing og skriving: (sør62, pus) Filmsnutter: Lesekorpset, Bokstavkongen Regning: Filmsnutter: Tellekorpset, MKX

16

17 Inkludering Vennegrupper
Lov til å ha med aktivitetsleker eks. ball, hoppetau etc. andre leker skal ikke medbringes på skolen. Bursdagsinvitasjoner Hvordan vi snakker om andre elever/foreldre §9a Informasjon mellom hjem og skole

18

19

20

21

22

23 Valg Foreldrekontakter: To fra hver fargegruppe Eventuelt


Laste ned ppt "Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google