Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Mestring og forebygging av depresjon
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Individet i fellesskapet
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Å snakke med seg selv, fali det?
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Problemløsning.
ROS-analyse.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Hvordan skrive personlig logg?
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Strategi & bemanningsplaner
ROS-analyse.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Sett inn video fra Vimeo:
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Sinnemestring Ut av tåka 2018
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening Moderate og alvorlige rusmiddelproblemer

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Ta utgangspunkt i «Elisabeth» – drøft hvilke negative konsekvenser som rusmiddelbruk har, har hatt og kan komme til å ha for henne, gjerne også de som ikke er nevnt i beskrivelsene. Diskuter utfordringer og eksempler på mestring som kommer fram i beskrivelsene Gjør det samme for «Robert»

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Hent fram alternative tanker gjennom kartlegging av negative konsekvenser Be om lov, gi en begrunnelse for kartleggingen, be pasienten fylle ut kartleggingsskjemaet «Oversikt over negative konsekvenser» Plukk ut et par av de viktigste negative konsekvensene, utforsk disse og undersøk hva de betyr for pasienten Undersøk hvilken effekt tanker om de negative konsekvensene har for motivasjon, besluttsomhet, forpliktelse og faktisk rusmiddelbruk Hente fram alternative tanker

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Hent fram informasjon til utarbeidelse av ABCDE ved å utforske ambivalens Det gode med rusmiddelbruk og det negative med endring (B – automatiske tanker som kan lede til rusmiddelbruk) Det negative med rusmiddelbruk og det gode med endring (D – alternative/hjelpsomme tanker som kan lede til at man ikke bruker rusmidler) Fyll informasjonen inn i et ABCDE-skjema

5 kolonners skjema (ABCDE) Indre/ytre trigger Situasjon A Automatisk Tanke B Indre tilstand Handling C Alternativ tanke D E

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Pasienten har tatt en beslutning om endring Be pasienten fylle ut skjemaet «Hvilke situasjoner og hendelser leder til at du bruker rusmidler?» for å kartlegge risikofaktorer som kan lede til rusmiddelbruk. Ta utgangspunkt i en av risikosituasjonene som pasienten strever med og hent fram automatiske tanker som kan lede til rusmiddelbruk Gi informasjon om at det kan være vanskelige å legge merke til og huske tankene som leder til rusmiddelbruk og at det kan være lettere å kjenne dem igjen. Gå gjennom «Rusmiddelrelaterte tanker» og undersøk hvilke som pasienten gjenkjenner. Utarbeid en ABC

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Ta utgangspunkt i en gang pasienten var fristet til å bruke rusmidler, men lot vær. Hent fram alternative/hjelpsomme tanker ved å Undersøke hva pasienten tenker og sier til seg selv for å få det til Drøfte hva som vil skje på kort (automatiske tanker) og lang sikt (alternative/hjelpsomme tanker) hvis han/hun bruker rusmidler. Undersøke hvordan pasienten når han/hun klarer å motstå fristelsen (alternative tanker) Utvid ABC med DE – ta gjerne med noen av de alternative tankene som er kommet fram tidligere

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Kartlegg indre og ytre triggere for sug Undersøk hvordan pasienten håndterer sug – ta gjerne utgangspunkt i eksempler der pasienten hadde sug men ikke brukte noe Atferdsmessige tiltak, nyttige tanker og selvinstrukser Undersøk om pasienten har katastrofetanker om sug og hent fram alternative tanker Fyll informasjonen inn i en ABCDE

En kognitiv modell for vedlikehold av endring Kropps- reaksjoner Steder Mennesker Følelser Ikke Rusmiddelbruk Tanker Atferd Aktivititer

Ferdighetstrening – rusmiddelproblemer Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Presentere «Ressursmodellen» og gå gjennom den sammen med pasienten Før opp informasjonen i skjemaet «Hva jeg kan gjøre med av for å få til endring?»