Velkommen til foreldremøte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Danning – å skape seg selv
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
De yngste barna i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Årshjul rødbasen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Barnehagens verdigrunnlag i praksis
Velkommen til SFO Velkommenr.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Periodeplan for juni (2. juni: Marit 40 år!!!) 3.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til foreldremøte

Relasjonskrysset

Relasjonskrysset og voksenstiler Relasjonsakse; hvor mye varme du legger i relasjonen med barnet ditt Kontrollakse; hvor mye grenser setter du for barnet ditt - hvor myndig er du Voksenstil et annet ord for væremåte eller oppførsel Bestemmer ikke enkelthandlinger i øyeblikket Er den voksnes handlingsmønster over tid

Refleksjonsoppgave Individuelt – 5 min Sett deg inn i relasjonskrysset. Hvordan tror du barnet opplever deg som voksen?  Reflekter rundt hvorfor du satte deg der du gjorde. Hvilke faktorer kan påvirke hvor du er i relasjonskrysset i møte med barnet ditt?

+ - + - Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Konrtollaksen - Relasjonsaksen + Forsømmende voksenstil Ettergivende voksenstil -

Gruppeoppgave Tid: 10 min Diskuter i gruppa hva slags faktorer som kan påvirke ditt møte med barnet. Hvis dere ønsker – legg frem i plenum.

Gruppeoppgave Tid: 10 min Hvordan opplever dere at personalet jobber med disse voksenstilene? Hva slags ønsker har dere til personalet som de bør jobbe med fremover?

Vennskap og fellesskap Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre. Omfatter ferdigheter kunnskaper holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet være i positivt samspill med barn og voksne Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov. Rammeplan s. 22

Barnehagens verdigrunnlag Barndommen har egenverdi. Barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet: ivareta barnas behov for omsorg og lek fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng. Rammeplan s. 7

Gruppeoppgave IGP – metoden; Individuelt, 5 min, gruppe 10 min Hva legger du i ordet livsmestring? Hva forventer du barnet skal lære i løpet av barnehageårene? Diskuter i gruppa Legg frem 3 punkter i plenum dere mener barnehagen skal la barnet lære seg i løpet av barnehageårene.

Livsmestring Legg frem 3 punkter i plenum dere mener barnehagen skal la barnet lære seg i løpet av barnehageårene. Svar fra 2 grupper; Stole på andre – tillit Sosial kompetanse – bla annet omsorg og respekt Ta egne beslutninger Praktisk kompetanse – hjelpe til Hvordan man møter hverdagen Glad for det man har - takknemlighet

Progresjon Alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold Barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Rammeplan s. 44

Gruppeoppgave Individuelt, tid 5 min: Hvordan jobber dere med disse punktene hjemme? Hva må evnt. endres på? Gruppe, tid 10 min: Hvordan mener dere barnet kan tilegne seg disse punktene på en god og strukturert måte?

Gruppeoppgave Prøv å finne en varm og grensesettende voksenstil på en utfordringen dere ønsker å velge. - Møter dere på noen dilemmaer/forskjeller? Legg frem i plenum

Barn og barndom Barnehagen skal; Ha respekt for barnets opplevelsesverden. Være en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet. Bidra til å legge grunnlaget for et godt liv. Møte barna som individer - barns liv påvirkes av omgivelsene, men barn påvirker også sine egne liv. Alle handlinger og avgjørelser som berører barnet, skal ha barnets beste som grunnleggende hensyn. Rammeplan s. 8

Barn og barndom Barnehagen skal gi rom for; Barnas ulike forutsetninger Perspektiver Erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. Barna skal møtes med empati og få mulighet til å videreutvikle egen empati og evne til tilgivelse. Rammeplan s. 8