Norsk Forening for Kognitiv Terapi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Mestring og forebygging av depresjon
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
LÆRING Grunnleggende prosesser
-av familieterapeut Hege Aitken
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Emosjon, spenning, stress
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Kognitiv terapi ved angstlidelser Psykolog Torkil Berge Harstad oktober 2010.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Bente Marie Skogum Musikk som miljøtiltak Musikk som behandlingstiltak Et pilotprosjekt om musikk som behandlingstiltak rettet mot personer med demens.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Asperger syndrom og ADHD
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kort om implementering
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Sinne Film:
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Hva menes med naturmangfold?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Bristol Rheuatiod Arthritis Fatigue scale
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening Sosial angstlidelse

Panikklidelse og agorafobi Gå gjennom «Thomas» og «Anne» sammen med en annen deltaker og drøft pasientens angstplager Fyll ut «Social Phobia Rating Scale» og «Frykt for å bli negativt vurdert» for enten Thomas eller Anne Veiledet oppdagelse Nedsatt energinivå, motivasjonssvinn, redusert selvtillit, negative følelser, inaktivitet

Om å være i fokus, om egne feil, om synlighet av feilene, Sosial situasjon Negative tanker Om å være i fokus, om egne feil, om synlighet av feilene, hva andre tenker på grunn av det de legger merke til Mentalt bilde av seg selv som sosialt vesen Selvfokus Sikringsatferd Fysiske og mentale symptomer på angst

Sosial situasjon Negative tanker Selvfokus

Ferdighetstrening – Sosial angstlidelse Demonstrasjon og øvelse to og to Sett agenda. Ta utgangspunkt i en sosial situasjon der pasienten følte seg anspent, utilpass og hadde angst Kartlegg fysiske og mentale symptomer på angst. Undersøk pasientens negative antagelser i situasjonen: At man er i fokus for andres oppmerksomhet At det er noe galt med en: egenskaper, oppførsel, væremåte eller at man har angstsymptomer At slike ”feil” er synlige for og gjør inntrykk på andre At andre tenker negativt om en på grunn av ”feilene” Undersøk hvor sterkt pasienten tror på de negative tankene og hvordan han/hun vet at de stemmer Fyll inn i modellen og drøft hvordan symptomene og tankene virker gjensidig forsterkende på hverandre

Ferdighetstrening – Sosial angstlidelse Demonstrasjon og øvelse to og to Kartlegg sikringsatferd for å kontrollere angst, hindre at ”feil” blir synlige og at andre er kritiske. Undersøk selvfokusert oppmerksomhet Fyll inn i modellen og drøft hvorvidt sikringsatferd og selvfokusert oppmerksomhet kan ha negative konsekvenser

Ferdighetstrening – Sosial angstlidelse Demonstrasjon og øvelse to og to Undersøk hvilket indre bilde pasienten har av seg selv i den sosiale situasjonen. Drøft betydningen av selvfokus for bildet man har av seg selv som sosialt vesen Undersøk grubling i etterkant og bekymring i forkant. Drøft hvordan grubling virker inn på pasientens oppfatning av seg selv i en sosial situasjon og hvordan bekymring forsterker utrygghet

Ferdighetstrening – Sosial angstlidelse Demonstrasjon og øvelse to og to Gi informasjon om behandlingen Trene på å skifte oppmerksomhet, slutte med unngåelse, sikringsatferd og forsøk på å kontrollere og skjule symptomer, undersøke hvorvidt negative tanker stemmer, øve i konkrete situasjoner, begrense bekymring på forhånd og grubling i etterkant. Ta forventningsjekken og avtal å gå i gang med behandling

Ferdighetstrening – Sosial angstlidelse Demonstrasjon og øvelse to og to Planlegg og gjennomfør eksponering eller et atferdseksperiment