Systematisk arbeid med motivasjon i fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Cafe med elevene.
Opplæring i VIP-makkerskap
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Hvilket planstadie er klubben på?
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Valgfag innsats for andre
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk arbeid med motivasjon i fag Langeland, Horverak og Fagerhaug

Formål Støtte elever til å jobbe med å identifisere egne mål, hindringer og løsninger i faget å ta ansvar for egen læring i faget å oppleve selvanerkjennelse For å oppnå dette vil vi anvende en 5-trinns motivasjonsmodell utviklet i prosjektet «Systematisk arbeid med motivasjon i videregående skole» Introduksjonsvideo fag: Norsk: https://video.uia.no/media/t/0_9t1zy3db Engelsk: https://video.uia.no/media/t/0_gmzqzyoh Tysk: https://video.uia.no/media/t/0_lgyjv51z Andre fag har vi ikke filmer til, lærer introduserer prosjektet selv. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Lærerveiledning Det er tenkt at elevene får en loggbok hver som følger dem gjennom året. Denne er anonym for alle andre enn den enkelte elev. I loggboken skal de skrive refleksjoner som svar på spørsmålene i femtrinnsmetoden. Elevene skriver en tallkode på framsiden av boken som de selv kan huske, for eksempel de fire første tallene i mobilnummeret sitt. Bøkene samles inn i etterkant av økten(e), og lærer går gjennom gjennom de anonyme notatene og presenterer liste over mål og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB: Lærer må være nøye med anonymiteten. Ingen av elevene skal kunne idetifiseres. Formuleringer som “I denne klassen sier flere av elevene at …”, “Noe som går igjen i refleksjonene deres, er at …”, “Noen av dere sier …, mens andre mener …” kan med fordel benyttes. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Økt 1 Diskuter i klassen: Hvordan opplever dere at dere behersker dette faget nå? Hva er enkelt og hva kan være en utfordring? De følgende tre spørsmålene svarer elevene på anonymt skriftlig i hver sin loggbok: Hva ønsker du å få til i dette faget, og hva kan være et realistisk mål i nær fremtid? Suksessfaktorer: Hva er det du er god på i faget? Kan du bruke noe av dette til å nå målet du har satt deg? Er det noe i deg selv eller hverdagen din som hindrer deg i å nå målet ditt i faget? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Økt 2 (kort tid etter økt 1) Lærer presenterer liste over mål, suksessfaktorer og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB! Følg retningslinjene om anonymitet (bilde 3). Klassen diskuterer i plenum hva som kan gjøres for å nå de nevnte målene og hva som kan gjøres for å overkomme ulike hindre. De kan eventuelt diskutere i små grupper. Fokusmodellvideo (om viktigheten av å sortere ting i hverdagen): Norsk: https://video.uia.no/media/t/0_8aufv7zf Engelsk: https://video.uia.no/media/t/0_gs7pmg24 Tysk: https://video.uia.no/media/t/0_ld1roode Elevene får utdelt loggboken sin, lager overskriften «Min handlingsplan» og fyller deretter inn svar på følgende spørsmål: 4. Hva velger du å jobbe med den kommende måneden for å nå målet ditt i dette faget? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Elevene tar bilder av notater før lærer samler inn loggbøkene (frivillig) Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Økt 3 (omkring en måned etter økt 2) Lærer presenterer noen av elevens anonyme handlingsplaner (spørsmålene 4 og 5 i femtrinnsmetoden), og klassen diskuterer: Hvordan gikk det å gjennomføre planen? Hva var vanskelig å få til? Kan man velge flere eller andre måter å jobbe på for å nå ulike mål? Dersom de ikke husker planen sin kan de få tilbake boka. Spørsmål 4 og 5 fra økt 2 gjentas, elever skriver i bok som lærer samler inn: 4. Hva velger du å jobbe med den neste måneden for å nå målene du har i dette faget? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Videre arbeid Økt 3 gjentas jevnlig. En kan velge å gjenta tidligere filmer som er vist til refleksjon. Lærer og elever vurderer, diskuterer og planlegger jevnlig hvor ofte de har behov for å gjennomføre metoden, f.eks. månedlig eller oftere? Det anbefales at elevene får mulighet til gjennomføring minst to ganger i semesteret. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018