Systematisk arbeid med motivasjon i fag Langeland, Horverak og Fagerhaug
Formål Støtte elever til å jobbe med å identifisere egne mål, hindringer og løsninger i faget å ta ansvar for egen læring i faget å oppleve selvanerkjennelse For å oppnå dette vil vi anvende en 5-trinns motivasjonsmodell utviklet i prosjektet «Systematisk arbeid med motivasjon i videregående skole» Introduksjonsvideo fag: Norsk: https://video.uia.no/media/t/0_9t1zy3db Engelsk: https://video.uia.no/media/t/0_gmzqzyoh Tysk: https://video.uia.no/media/t/0_lgyjv51z Andre fag har vi ikke filmer til, lærer introduserer prosjektet selv. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018
Lærerveiledning Det er tenkt at elevene får en loggbok hver som følger dem gjennom året. Denne er anonym for alle andre enn den enkelte elev. I loggboken skal de skrive refleksjoner som svar på spørsmålene i femtrinnsmetoden. Elevene skriver en tallkode på framsiden av boken som de selv kan huske, for eksempel de fire første tallene i mobilnummeret sitt. Bøkene samles inn i etterkant av økten(e), og lærer går gjennom gjennom de anonyme notatene og presenterer liste over mål og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB: Lærer må være nøye med anonymiteten. Ingen av elevene skal kunne idetifiseres. Formuleringer som “I denne klassen sier flere av elevene at …”, “Noe som går igjen i refleksjonene deres, er at …”, “Noen av dere sier …, mens andre mener …” kan med fordel benyttes. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018
Økt 1 Diskuter i klassen: Hvordan opplever dere at dere behersker dette faget nå? Hva er enkelt og hva kan være en utfordring? De følgende tre spørsmålene svarer elevene på anonymt skriftlig i hver sin loggbok: Hva ønsker du å få til i dette faget, og hva kan være et realistisk mål i nær fremtid? Suksessfaktorer: Hva er det du er god på i faget? Kan du bruke noe av dette til å nå målet du har satt deg? Er det noe i deg selv eller hverdagen din som hindrer deg i å nå målet ditt i faget? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018
Økt 2 (kort tid etter økt 1) Lærer presenterer liste over mål, suksessfaktorer og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB! Følg retningslinjene om anonymitet (bilde 3). Klassen diskuterer i plenum hva som kan gjøres for å nå de nevnte målene og hva som kan gjøres for å overkomme ulike hindre. De kan eventuelt diskutere i små grupper. Fokusmodellvideo (om viktigheten av å sortere ting i hverdagen): Norsk: https://video.uia.no/media/t/0_8aufv7zf Engelsk: https://video.uia.no/media/t/0_gs7pmg24 Tysk: https://video.uia.no/media/t/0_ld1roode Elevene får utdelt loggboken sin, lager overskriften «Min handlingsplan» og fyller deretter inn svar på følgende spørsmål: 4. Hva velger du å jobbe med den kommende måneden for å nå målet ditt i dette faget? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Elevene tar bilder av notater før lærer samler inn loggbøkene (frivillig) Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018
Økt 3 (omkring en måned etter økt 2) Lærer presenterer noen av elevens anonyme handlingsplaner (spørsmålene 4 og 5 i femtrinnsmetoden), og klassen diskuterer: Hvordan gikk det å gjennomføre planen? Hva var vanskelig å få til? Kan man velge flere eller andre måter å jobbe på for å nå ulike mål? Dersom de ikke husker planen sin kan de få tilbake boka. Spørsmål 4 og 5 fra økt 2 gjentas, elever skriver i bok som lærer samler inn: 4. Hva velger du å jobbe med den neste måneden for å nå målene du har i dette faget? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018
Videre arbeid Økt 3 gjentas jevnlig. En kan velge å gjenta tidligere filmer som er vist til refleksjon. Lærer og elever vurderer, diskuterer og planlegger jevnlig hvor ofte de har behov for å gjennomføre metoden, f.eks. månedlig eller oftere? Det anbefales at elevene får mulighet til gjennomføring minst to ganger i semesteret. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018