Systematisk arbeid med motivasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Cafe med elevene.
Opplæring i VIP-makkerskap
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Valgfag innsats for andre
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til utviklingsprosess!
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk arbeid med motivasjon Langeland, Horverak og Fagerhaug

Formål Støtte elever i å identifisere egne mål, hindringer og løsninger i livet og skolehverdagen å ta ansvar for egen læring å få kontroll over eget liv å oppleve selvanerkjennelse For å oppnå dette vil vi anvende en 5-trinns motivasjonsmetode utviklet i prosjektet «Systematisk arbeid med motivasjon i videregående skole» Introduksjonsvideo: https://video.uia.no/media/t/0_3mrf67a5 Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Lærerveiledning Det er tenkt at elevene får en loggbok hver som følger dem gjennom året. Denne er anonym for alle andre enn den enkelte elev. I loggboken skal de skrive refleksjoner som svar på spørsmålene i femtrinnsmetoden. Elevene skriver en tallkode på framsiden av boken som de selv kan huske, for eksempel de fire første tallene i mobilnummeret sitt. Bøkene samles inn i etterkant av økten(e), og lærer går gjennom gjennom de anonyme notatene og presenterer liste over mål og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB: Lærer må være nøye med anonymiteten. Ingen av elevene skal kunne idetifiseres. Formuleringer som “I denne klassen sier flere av elevene at …”, “Noe som går igjen i refleksjonene deres, er at …”, “Noen av dere sier …, mens andre mener …” kan med fordel benyttes. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Økt 1 Diskuter i klassen: Hvordan opplever dere at dere behersker skolehverdagen og livet generelt nå? Hva er enkelt, og hva kan være en utfordring? De følgende tre spørsmålene svarer elevene på anonymt skriftlig: Hva ønsker du å få til i livet , og hva er viktig og realistisk i nær fremtid? Suksessfaktorer: Hva er det ved deg selv og livet ditt som er bra? Kan du bruke noe av dette til å nå målene du har satt deg? Er det noe i deg selv eller hverdagen din som hindrer deg i å nå målene dine? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Økt 2 (kort tid etter økt 1) Lærer presenterer liste over mål, suksessfaktorer og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB! Følg retningslinjene om anonymitet (bilde 3). Klassen diskuterer i plenum hva som kan gjøres for å nå de nevnte målene og hva som kan gjøres for å overkomme ulike hindre. De kan eventuelt diskutere i små grupper. Fokusmodellvideo (om viktigheten av å sortere elementer i hverdagen): https://video.uia.no/media/t/0_lzueemqp Elevene får utdelt loggbok, lager overskriften «Min handlingsplan» og fyller inn svar på følgende spørsmål: 4. Hva velger du å jobbe med den neste måneden for å nå målene du har satt deg? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Elevene tar bilder av notater før lærer samler inn loggbok (frivillig). Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Økt 3 (ca en måned etter økt 2) Lærer presenterer noen av elevens anonyme handlingsplaner (spørsmålene 4 og 5 i femtrinnsmetoden), og klassen diskuterer: Hvordan gikk det å gjennomføre planen? Hva var vanskelig å få til? Kan man velge flere eller andre måter å jobbe på for å nå ulike mål? Dersom de ikke husker planen sin kan de få tilbake boka. Film om motivasjonsmetoden vises: https://video.uia.no/media/t/0_eyvboesz Spørsmål 4 og 5 fra økt 2 gjentas, elever skriver i bok som lærer samler inn: 4. Hva velger du å jobbe med den neste måneden for å nå målene du har satt deg? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

Videre arbeid Økt 3 gjentas jevnlig. En kan velge å gjenta tidligere filmer som er vist, kutte film, eller vise en av følgende ekstra filmer til refleksjon: Aktivitet og energi: https://video.uia.no/media/t/0_i0thk1fk Fra stress til suksess: https://video.uia.no/media/t/0_lmjku4e7 Lærer og elever vurderer, diskuterer og planlegger jevnlig hvor ofte de har behov for å gjennomføre metoden, f.eks. månedlig eller oftere? Det anbefales at elevene får mulighet til gjennomføring minst to ganger i semesteret. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018