Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
FAU To inspektører på plass: Tone Hilde Birkelund og Gørild Eltervåg Gørild: Innføringsklassene/Særskilt norsk/IK, spespedkoordinator, vikar Tone.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Eilert Sundt videregående skole
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Sandefjord voksenopplæring
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Velkommen til foreldremøte 9. trinn
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Skriftspråk og talespråk
Oppgavene løses kommunevis, eller pr bord dersom kommunen deltar med flere enn 10 personer Velg oppgave 1, 2 eller 3! Disse er sendt ut på e-post med link.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Critical Literacies and Awareness in Education
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Læreplan i samisk som førstespråk
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik

Fagfornyelse 2020 Hvorfor nye læreplaner? samfunnet i forandring nye livets utfordringer (teknologi, migrasjon, konflikter, digitalisering osv.) nye nødvendige ferdigheter (løse problemer, tenke kritisk, lære å lære) https://vimeo.com/250453658

Faget morsmål Egentlig er det ikke et fag timer, vurdering, lett å velge bort, brøkdel av elever får det, overgang, avhengig av norskkunnskaper Gis nesten bare i 1-4 marginalisert Nåværende læreplan Ny læreplan - Morsmål + tospråklig fagopplæring

Praksis: når møter eleven sitt morsmål på skolen? Morsmålsopplæring, de fleste i 1-4 kl. tospråklig fagopplæring (som ikke har egen plan) Noen VGS elever tar privatisteksamen i morsmål som andrespråk

Faget morsmål: nåværende læreplan

Faget morsmål: nåværende læreplan grunnskole + VGS (stort aldersspenn) overgangsplan (nyttes til eleven kan følge vanlig opplæring) hovedformål : styrke elevenes forutsetning for innlæring av norsk, tospråklig identitet, gr.ferd. i morsmål, sammenliknende perspektiv) nivåbasert (fra avkoding til lesing av litterære tekster av ulike sjangre) Den nye planen er veldig lik den gamle, men…

Fagfornyelse 2020 Alle planer har lik, leservennlig struktur om faget + kompetansemål + vurdering OM FAGET Fagets relevans (eleven, samfunnet) Kjerneelementene-hovedområdene (fastsatt) Tverrfaglige temaer (felles for alle fag) Grunnleggende ferdigheter

Den nye læreplan i morsmål 1 grunnleggende norsk eller norskfaget? Fagets relevans: Styrke forutsetninger for norsk Danne grunnlag for identitetsutvikling Styrke elevenes tilhørighet til den flerkulturelle virkeligheten Gi eleven funksjonell flerspråklig kompetanse, en viktig ressurs i det flerkulturelle samfunnet (Omfatte morsmåls- og tospråkligfagopplæring)

Den nye læreplan i morsmål 2 Kjerneelementer i faget (hovedområder) Muntlig kommunikasjon Språklæring Lesing Skriftlig tekstskaping Språk og teknologi Språklig og kulturelt mangfold

Den nye læreplan i morsmål 3 Tverrfaglige temaer demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling folkehelse og livsmestring

Den nye læreplan i morsmål 4 Grunnleggende ferdigheter i faget morsmål Muntlige ferdigheter Lesing Skriving Digitale ferdigheter

Den nye læreplan i morsmål 5 NYE KOMPETANSEMÅL Åpne mål som skaper sammenhenger (drøfte, redegjøre) Kombinere kunnskaper og ferdigheter (verbene skal beskrive hvordan kunnskapen skal anvendes: drøfte, analysere, gjøre greie for) Grunnleggende ferdigheter integrert Tydelige mål på samme nivå Klar progresjon Synliggjør forståelse, refleksjon og kritisk tenkning Gi lokalt handlingsrom og mulighet for tilpasning

Samsvar mellom grunnleggende norsk og morsmål Politisk bestemt Morsmål ‘et lite fag’ Ingen faglig begrunnelse BARE EN UKE IGJEN FOR TILBAKEMELDING Fristen er gått 14.11.2018

digitalisering Mulighet å søke på tvers av trinn / fag / kompetanse /ferdighet /tverrfaglig tema