Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
8 Skumlesing.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Dagsaktuell undervisning
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hildegunn Støle Lesesenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Tekster, lesing og læring. Hva støtter læring? Positive holdninger til læring Tro på å lykkes (selvoppfattelse) Klare mål – hva og hvorfor skal det læres.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Argumenterende tekster
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Den matematiske samtalen
Vurderingskriterier enkel versjon
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål: © Max Oppenheim/Getty Images Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere vurdere argumentasjon i andres tekster og underbygge egne påstander ved saklig argumentasjon gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skjønnlitterær skriving på bokmål og nynorsk skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk skrive klart disponerte tekster med tydelige fokus og saklig argumentasjon begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene beherske formverk og tekstbinding på bokmål og nynorsk beskrive utviklingen av egne tekster

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Hvorfor lese bøker? Hva leser du? Hvorfor leser du? Hvorfor leser du det du leser? Hvordan finner du en bok? Hvordan begrunner du egne lesevalg? Lese for å forsvinne inn i en annen verden? Lese noe en vil vite? Må boka være ”klokere” enn leseren? Mange årsaker ... Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Oppgave side 25

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Hva er en god bok? En rundspørring ga følgende svar: Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Tempo og forventning Tempoet i boka har mye å si for leseopplevelsen For høyt tempo = leseren faller av For lavt tempo = leseren kjeder seg Leserens forventing også avgjørende Leseren ser sammenhenger og forventer at noe skal skje Jf. f.eks. eventyr Oppgave side 26 Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Symptomer på litterær kvalitet Erik Bjerck Hagen: ”Syv symptomer på litterær kvalitet” Fysisk reaksjon Boka kan beskrives Vi blir nysgjerrige Boka varer Boka spiller en rolle i livet vårt Språklige kvaliteter Boka gir ”et sjokk av annerledeshet” Til alle tider vært uenighet om hva litterær kvalitet er Hva mener du? Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Oppgave side 27

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Å finne og velge bøker Vanlige kriterier for å velge en bok: Oppgave side 28 Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Å lese for å lære Når du skal lese for å lære, er det viktig å: ha bakgrunnskunnskaper tenke over hva som er formålet med lesingen kjenne til ulike lesestrategier overvåke egen lesing Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Inn i teksten Forbered deg på lesing ved å hente fram ting du kan om emnet Skann kapitlet først (se på overskrifter, bilder, bildetekster, ingress, oppsummering osv.) Presskriv før lesingen: skriv raskt ned alt du kan om emnet Snakk med noen om emnet Still spørsmål om emnet Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Referat eller oppsummering For å lære et stoff er det ofte effektivt å skrive sammendrag Referat kan også være nyttig: Noen tips: Skriv raskt ned hovedinnholdet Formuler få punkter Bare det essensielle/hovedpoengene Kan noe strykes? Bruk mellomtitlene som stikkord Gir god oversikt Hvilke spørsmål svarer teksten på? Formuler som spørsmål Bruk kolonnenotat Utdyp stikkord til hvert avsnitt Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Oppgave side 29

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Grafiske modeller Grafiske modeller kan hjelpe deg å få oversikt og struktur Eksempel: Oppgave side 30 Oppgave side 30 Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Se eksempel og oppgave side 31

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Begreps- og ordlæring Å kunne et ord/begrep = også å kunne bruke det Tips: Lag setninger med ordet/begrepet, og bruk eksempler Lag ulike setninger Bruk ordet/begrepet i ulike sammenhenger Jo flere begreper du kjenner og kan bruke, jo mer nyansert kunnskap har du Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing Begreps- og ordlæring Å lære begreper innebærer å kunne: definere begrepet bruke begrepet i setninger og tekster gi eksempler på hva som faller inn under begrepet sette flere begreper innenfor samme område i forbindelse med hverandre Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring