Forsterkningstiltak fosterhjem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
De formelle rammene for tilsynsordningen Modul 1 Opplæring for tilsynspersoner.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Holdninger til helseforsikring
Nav veileder i videregående skole
Innsyn og adgangsbegresning
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Informasjonsprogram modul 11
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Kick Off bøsseaksjonen
INFORMASJON OM BARNEVERN
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Permisjoner 3. april 2017.
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Gang.
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Hva er et tariffoppgjør?
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Foreldremøte skolestartere 2018
Sammen for en bedre kommune
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Fag og tariffpolitisk konferanse
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
FASTLEGEORDNING UNDER PRESS
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
HMS © Caritas Norge..
Tilsyn i enkeltsaker Medarbeider-undersøkelser Politikk, reformer, styringssignaler PWC-rapporten Kulturkartlegging Tilbakemeldinger fra eksterne samarbeids-partnere.
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Organisasjons-utvikling FO 2019
Norsk Fosterhjemsforenings 35 års jubileum
Matematikk på ungdomstrinnet
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Andre hjelpemiddler.
BPA- brukerstyrt personlig assistanse
Orientering HOV 4. juni 2019.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Forsterkningstiltak fosterhjem ASSS samling vår 2018

Kriterier Forsterkningstiltak settes inn etter en skjønnsmessig vurdering og er individuelle for hver fosterfamilie. Dette innebærer at barneverntjenesten ikke er forpliktet til å sette inn forsterkningstiltak, men til å vurdere om slike tiltak skal etableres. Avtaler med fosterfamilien om forsterkningstiltak er, på samme måte som fosterhjemsavtalen, en privatrettslig avtale og er ikke noe enkeltvedtak. Dette innebærer at verken fosterforeldre eller fosterbarnet kan påklage et vedtak eller et avslag på et ønsket forsterkningstiltak (Lindboe, 2008).

Vanlige forsterkningstiltak Vanlig med 100 % eller redusert frikjøp ved nyplasseringer.   Hvis en av fosterforeldrene ikke har jobb å frikjøpes fra og barneverntjenesten vurderer at det er viktig at en skal være hjemme, kan det vurderes å gi forhøyet arbeidsgodtgjøring som kompensasjon. Når en fosterforelder ikke får mer permisjon fra arbeidsgiver, men må si opp og vi vurderer det er behov for frikjøp kan vi kompensere med forhøyet arbeidsgodtgjøring. Veiledning, besøkshjem/avlastning Dekning av tapt arbeidsfortjeneste (i stedet for eller i tillegg til frikjøp).

100 % arbeidsgodtgjøring i tillegg til frikjøp (noen kommuner praktiserer dette, blir da utfordrende når fosterforeldre krever dette jf. kommunens rutiner) Frikjøp om sommeren når SFO er stengt eller at barnet ikke kan være alene og man ikke har andre løsninger (ekstra utfordrende med enslige f.f). Noen småkommuner har ikke SFO (eks. vi har frikjøp den ene fosterforelder den ene dagen i uka barnet har kort dag). Kompenserer med økonomisk støtte hvis fosterforeldre har vært frikjøpt det første året etter plassering og ikke har hatt mulighet til å opptjene seg ferie/feriepenger. Ikke frikjøp i saker med ettervern (med noen få unntak, da er det diagnose og tett hjelpebehov hos ungdommen) Ikke frikjøp i saker vi er i prosess vedrørende adopsjon, da skal det ikke være nødvendig med frikjøp da fosterforeldrene må ivareta barnet på alle områder med de midlene de har ved en adopsjon.

Utfordringer/dilemmaer Barneverntjenesten taper penger fordi vi noen ganger glemmer å sende refusjonssøknadene.   Tap av pensjonspoeng (noen fosterforeldre lager egne spareordninger). Noen fosterforeldre er mer på enn andre og søker om kompensasjon for det tapte. Her blir det forskjellsbehandling, de som spør får, mens andre ikke. Barn blir plassert uten at en vet omfanget av fremtidige behov for frikjøp av fosterforeldrene for at de skal klare å stå i de omsorgsoppgavene de har som kan resultere i frikjøp over år. Vi ser fosterforeldre som ikke ønsker seg tilbake til arbeidslivet. Noen fosterforeldre vil være i arbeid, men det er forhold ved arbeidsplassen som utfordrer situasjonen (eks. tatt inn vikar, må enten jobbe 100 %eller ingenting krever noen arbeidsgivere). Bufetat gir frikjøp for 6. mnd. og arbeidsplass «krever mer» pga. innleid vikar. I saker der vi dekker tapt arbeidsfortjeneste som en løsning i stedet for frikjøp kan det blir belastende for arbeidsgivere i og med at fosterforelder er mye fraværende.

De ulike Bufetat-regionene behandler søknadene ulikt jf De ulike Bufetat-regionene behandler søknadene ulikt jf. deres rutiner (gjelder f. eks 100 % arbeidsgodtgjøring etter KS satser). Når tjenesten sier noe om å se på vilkårene for frikjøp ut fra at barnets behov og fungering har endret seg i positiv retning, kan det komme direkte eller indirekte trusler om oppsigelse eller å finne andre løsninger for barnet.   Barneverntjenesten har ingen innsyn i fosterhjemmenes økonomi, hvor mye de jobber i de saker der man bare gått inn med «spesialavtaler». Hadde det vært i Tromsø kommune ville vi kunne avdekt om fosterforeldre jobber når der frikjøpt eller mer enn 100 %. Ved frikjøp over år og fosterforeldre ikke er villige til å bytte stillinger for å kunne få kabalen til å gå opp da de taper penger. De er økonomisk motiverte fremfor å gjøre det som blir bra for barnet Vi bør vurdere kompenserende tiltak fremfor forsterkning/frikjøp, og heller gi fosterforeldrene de redskap og metoder som styrker/trygger dem i rollen som omsorgsgiver.

Fosterhjem 41 forsterket ut over kommunal egenandel Frikjøp 50 – 200% Ekstra utgiftsdekning Veiledning Besøkshjem/besøksgård Avlastning (helse og omsorg)

10 statlige fosterhjem 83 fosterhjem uten forsterkning/under egenandel