Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning."— Utskrift av presentasjonen:

1 Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning

2 Avdeling for landbruk og geodata
Kommunal forvaltning Virksomhetsleder Saksbehandler (1 + 1 årsverk ) Avdeling for plan (1 + 7,5 årsverk) Avdeling for byggesak (1 + 5,1 årsverk) Avdeling for landbruk og geodata (1 + 7,7 årsverk)* Byggesaker private Byggesaker kommunen Tilsyn Ulovlighetsoppfølging Planbestemmelser Dispensasjoner Kommuneplan/delplaner Temaplaner Områdereguleringsplaner Detaljreguleringsplaner i offentlig regi Detaljreguleringsplaner i privat regi Dispensasjoner Høringsuttalelser Oppmåling Seksjonering Adressering Ansvar for kartbaser Delingsbehandlinger Konsesjonssaker Rådgivning skog- og jordbruk Behandling av tilskuddssøknader Kommuneskogen Totalt 25,3 årsverk *Landbruk og geodata er to ulike fagområder i én avdeling. Der er det én avdelingsleder, fem saksbehandlere på geodata og tre saksbehandlere landbruk.

3 Selvkost Selvkost er den totale kostnadsøkningen kommunen har ved å produsere en bestemt vare eller tjeneste. Politisk vedtak om at all byggesaksbehandling etter plan- og bygningsloven skal være 100% selvkostfinansiert gjennom brukerbetalinger. Klagesaksbehandling etter forvaltningsloven er ikke en del av selvkost. Saksbehandling av private detaljreguleringsplaner fram til vedtak om utleggelse til offentlig ettersyn er delvis selvkostfinansiert gjennom brukerbetalinger. Politisk vedtak om at oppmålingsforretninger, matrikkelføring og utstedelse av matrikkelbrev skal være 100% selvkostfinansiert gjennom brukerbetalinger. Avdeling Antall årsverk, selvkost Byggesak 5 Oppmåling 2,5 Plan 1

4 Ufordelte saker på byggesak: 60
Restanser hos den enkelte saksbehandler varierer mellom 5 og 13 saker. Ufordelte saker på oppmåling: ingen, føres rett på avdelingsleder. Restanser hos den enkelte saksbehandler varierer noe, men er generelt lav. Ufordelte saker på landbruk: ingen, fordeles direkte til saksbehandler. Restanser hos den enkelte saksbehandler: liten. Kommunens eget planarbeid: Kommuneplan Kommunedelplan for Råholt og Eidsvoll Verk Områdereguleringsplan for Vilberg Områdereguleringsplan for Eidsvoll sentrum

5

6

7

8

9

10

11 Arbeidsnærvær 2017: 92,81 % Korttid, 1-16 dager: 2,47 % År
2013 96,81 % 2014 96,49 % 2015 96,18 % 2016 96,50 % 2017 92,81 %

12 Digitalisering av byggesaksbehandlingen
Mange henvendelser både på telefon, e-post og ved oppmøte I forbindelse med konkrete byggesøknader er det mange spørsmål som skal besvares, gjennomsnittlig er det 21 henvendelser per søknad Over 40% av alle innkomne søknader inneholder feil eller mangler Tidkrevende for saksbehandlerne (og frustrerende for tiltakshaverne) Byggesaksbehandlerne: 1/3 av tiden på veiledning, 1/3 leting og 1/3 saksbehandling. Data skal jobbe for oss I dag – digitale verktøy er en støtte: Verktøyet er en støtte til saksbehandler som gjør jobben Dårlige data blir kompensert for med manuell innsats

13 Fremtiden – digitale verktøy gjør jobben automatisert:
Verktøyet og dataene gjør jobben. Saksbehandler blir en støtte til verktøyet God datakvalitet blir en forutsetning Direktoratet for byggkvalitet og Plan- og bygningsetaten i Oslo samarbeider om å digitalisere byggesaksprosessen. Forventet gevinst: raskere og kostnadseffektive byggesaksprosesser automatisering av delprosesser som ikke krever faglig skjønn enklere dialog i byggesaksprosessen lik behandling i like saker mer tilgjengelige tjenester like tekniske løsninger på tvers av kommuner

14 Kuttmuligheter Planstilling* 0,8 mill.
*100 % stilling på plan hvis man stanser ikke lovpålagte planprosesser (kommunedelplan Råholt og områderegulering sentrum)


Laste ned ppt "Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google