Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
STASJONSUNDERVISNING
Rolighetsmoen barnehage
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Generelle tiltak og forebygging
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Bokpresentasjon Oslo.
Læringsmiljø Bunntekst.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
VELKOMMEN TIL BRAGERNES SKOLE VI VIL TRIVES VI VIL LÆRE
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Siste året i barnehagen
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Tospråklige lærere i Asker Kommune
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr. Hagaløkka skole er vårt eget eventyr. Her er glede og fantasi, her er vi ett lag. Når vi leser og leker, regner og tegner. Lykkes med mye og lærer mer hver dag.

Kulturmangfold i samspill og læring

Læring som virker - Mangfold som gleder

Felles verdiplattform Åpenhet Gjensidig respekt Tillit Toleranse Antirasisme Inkludering

Hagaløkka skole Flerkulturell skole - 1995 Fokusskole – 2001 Velkomstklasse – 2001 Kompetansesenter for flerkulturelt mangfold i Asker kommune - 2008 “Benjaminskole” - 2010 PALS-skole – 2011 Pilotsskole realfag – 2015 Pilotskole for digital satsning - 2016 Dysleksivennlig skole - 2017

Fokusskole Ressursorientert tenkemåte Identitesbekreftelse og inkluderende opplæring Kompetanseutvikling innen fag, metodikk og holdningsarbeid Metoder for andrespråkslæring Tospråklig fagopplæring/morsmålsopplæring Fleksibilitet Organisering Kompetanse Utvikling Samarbeid

Inkluderende opplæring Hva er avgjørende for integrering og inkludering i vårt samfunn? Gode norskferdigheter betyr å ha stort ordforråd og god begrepsforståelse å kunne lese godt og forstå det man leser å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig å ta i bruk lesestrategier og læringsstrategier for å kunne lære mer av de faglige utfordringene

Inkluderende opplæring Ved skolestart i 1.klasse Lavt ordforråd i norsk Manglende begrepsapparat i norsk Manglende “lekekompetanse” og sosiale ferdigheter Manglende leseforståelse og faglig utvikling Uro, frustrasjon og manglende konsentrasjon Vi må finne metoder og læring som virker

Inkluderende opplæring Hva har vi gjort? Hva gjør vi? Kontinuerlig kompetanseutvikling innen språk og lesing Kontinuerlig kompetanseutvikling innen flerkulturell forståelse Overgangslærer, 50 % i barnehagen og 50 % i skolen Skoleklubb halvåret før de begynner på skolen Workshops for foresatte til 1.kl. om høsten Lese- og skriveveileder Miljøterapeut

Inkluderende opplæring Stort fokus på ord og begreper – språkverkstedet Bruker tospråklige lærere til å sikre begreper på morsmålet Mye konkretisering og visualisering Særskilt norskopplæring Jobber bevisst med læringsmiljø PALS som verktøy Inkluderende opplæring i klasserommet Identitetsbekreftelse Bruke alle elever som ressurser i opplæringen

Lesing og realfag Realfagskole – sterkt fokus på matematikk og naturfag Digital skole – alle elevene har nå fått Chromebook google-plattformen G-suite Forskningsprosjekter “1+1” – smågruppeundervisning i matematikk “På sporet” – Nasjonalt prosjekt i leseopplæringen, UiS Matematikkveiledning fra Oslo Met

Norsk skole i Norge En norsk skole i Norge med alt hva det innebærer. Vi formidler og vektlegger den norske kulturen, kulturarven, historien og merkedagene gjennom året Vi har høye forventninger til alle elevene Vi gir tydelige tilbakemeldinger om faglig og språklig nivå til elevene og deres foresatte

Inkluderende læringsmiljø Gode norskferdigheter er ikke nok Hvordan skape trygghet og gode dager for barna? Hvordan skape motivasjon, inspirasjon og lærelyst? Hvordan gi alle lyst til å inkludere seg? Trivsel og et positivt, inkluderende læringsmiljø Glede seg til å gå på skolen Vennskap på tvers av alle grenser Gode relasjoner bygget på respekt, omsorg, ansvar og toleranse mellom lærere og elever Ressursorientert foreldresamarbeid

Positivt og inkluderende læringsmiljø PALS – positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling Positivt elevsyn, vi heier på alle med positiv atferd og gir mye ros og anerkjennelse Hele kollegiet har felles forståelse for anerkjennende kommunikasjon med elevene Anerkjennende og positivt miljø Skoleomfattende system, felles retningslinjer, forutsigbarhet for elevene Aktivt og godt elevtilsyn når barna er ute i friminuttene Vise ansvar, vise omsorg vise respekt

Dysleksivennlig skole Sertifisert som dysleksivennlig skole i 2017 Støttende, positivt og inkluderende læringsmiljø God kompetanse på tilpasset opplæring i forbindelse med leseopplæring, språkopplæring og matematikkopplæring Kartlegging, systematisk registrering og oppfølging av elevenes leseferdigheter Høy kvalitet i opplæringen

Lærerne våre For å lykkes med inkludering og integrering trenger man Lærere som med glede favner om ulikheter Lærere som har mot og stor kapasitet Lærere med flerkulturell forståelse og kompetanse Lærere med kompetanse innen både språkutvikling, lese- og skriveopplæring, realfag Lærere med kompetanse i hvordan lage et godt og inkluderende læringsmiljø Ansatte som er gode språklige forbilder Alle skal ikke bli akademikere – mer fokus på praktisk arbeid og få brukt andre egenskaper som elevene innehar

Kommunen vår Asker kommune har alltid heiet på Hagaløkka som en flerkulturell og inkluderende skole. Viser stor interesse for oss Bevilger ressurser og ekstra ressurser når det trengs Satser på oss som realfagskole, paradigmeskifte Satser på oss som pionerskole for kommunens digitale satsing Lar oss være med på forskningsprosjekter Svært motiverende for hele skolen og skolemiljøet vårt Hjelper oss med å bygge et godt omdømme

Politikere og regjering Kjære politikere og regjering – Vær ressursorientert – ikke problemorientert Bruk ressurser der det er nødvendig Gi anerkjennelse og ros til skoler, ledere og lærere Vær engasjerte og entusiastiske på skolens vegne Det vil inspirere og motivere oss til å gjøre en enda bedre jobb med fremtidens voksne Snakk positivt om innvandrere og deres barn Gi ros og anerkjennelse Det vil motivere dem og inspirere dem til å stå på og gi dem lyst til å lykkes, lyst til å bli inkludert i vårt samfunn