Laste ned presentasjonen
1
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
2
«Stavangerskolen kjennetegnes av aktive elever som strekker seg mot nye faglige og sosiale mål. Elevene skal settes i stand til å kunne ivareta seg selv og å delta og virke i framtidig samfunns- og arbeidsliv.»
3
Handlingsplan for Teinå skole 2016 -2020
Lese- og skrivekompetanse Matematisk kompetanse Digital kompetanse Medborgerkompetanse og sosialt medansvar
4
Lese- og skrivekompetanse
Lese- og skriveopplæring trinn Kunne forstå og uttrykke seg gjennom ulike tekstyper – på papir og digitalt Lesing og skriving i alle fag – fagets egenart Teinå skoles lese- og skriveplan Mål etter 2. trinn
5
Matematisk kompetanse
Forståelse Beregning Resonnering Engasjement Mål etter 2. trinn Multi Smart Øving – adaptiv læring
6
Digital kompetanse Integrert del av undervisningen
Bidra til et økt læringsutbytte Utvikle digital kompetanse og digital dømmekraft Mål etter 2., 4. og 7. trinn. Digital plattform: G-suite (Google Education) Teinå skole = pilotskole Chromebooks
7
Elevenes skolemiljø – endringer i opplæringsloven kap. 9A (01.08.17)
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. §9A – 3 Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
8
Hva er mobbing? Mobbing er gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vansker for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing. (Elevundersøkelsen på 5.,6. og 7. trinn)
9
Forebygging: Hvordan skape trivsel?
Faddergrupper Morgensamlinger Trivselsledere i friminutt Aktiviteter på tvers av klassetrinn Felles turer på småskoletrinnet Elevsamtaler Aktiv skole
10
Forebygging: Medborgerkompetanse og sosialt medansvar
Kunnskap, holdninger og handlinger «Vi og oss» i stedet for «jeg, meg og mitt» Elever læres opp til å ta andres perspektiv. God omgangstone mellom barn og voksen. En kultur der «alle er med». Klassemiljøarbeid Morgensamling og fellesaktiviteter Trivselsledere Elever aktive i skolens rådsorganer.
11
Skolens aktivitetsplikt i mobbesaker
Følge med om det skjer mobbing Gripe inn i akutte situasjoner som oppstår Varsle om at en elev ikke har et godt og trygt miljø Undersøke mistanke og kjennskap Sette inn tiltak innen en uke når eleven opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø. Krav til elevmedvirkning – eleven(e) skal bli hørt i saken Tiltakene opprettholdes inntil elevens skolemiljø er trygt og godt
12
Klage til Fylkesmannen
Foresatte kan klage til Fylkesmannen etter at saken er tatt opp med rektor (tidligst etter 1 uke). Fylkesmannen avgjør om skolens aktivitetsplikt er oppfylt og pålegge skolen å iverksette tiltak.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.