Pedagogisk dokumentasjon Mona Nicolaysen monalevina@hotmail.com Tegning: Audun B. Dalene
Pedagogisk dokumentasjon er nært forbundet med barnehagens mandat i formålsparagrafen Både praktisk-pedagogisk og verdibasert Det er et systematisk, kollegialt didaktisk arbeid som har til hensikt å bidra til at barnehagen blir en lærende organisasjon
Pedagogisk dokumentasjon bygger på verdier et barnesyn der barn anerkjennes som subjekt et læringssyn der barn ses som aktive i egne og andres læreprosesser et kunnskapssyn/syn på kompetanse der barns interesse og ønske om fordypning legges til grunn for hva som ses som viktig og riktig. Personalets holdninger og verdier har betydning for hvilke barnehagepedagogiske praksiser barna blir en del av
Pedagogisk dokumentasjon er nært forbundet med medvirkning utforskning danning
mangfoldsperspektiver ligger til grunn for arbeidet med pedagogisk dokumentasjon det er fordi vi ser ting ulikt at vi kan forstå mer av verden omkring oss det er fordi vi er forskjellige at vi kan berike forståelsen av det som skjer i barnehagen
Hensikten med pedagogisk dokumentasjon er å skape en lærende organisasjon personalet barna familiene
Progresjon som forutsetning for læring progresjon i en barnehagepedagogisk kontekst pedagogisk utviklingsarbeid personalets holdninger/verdier barnehagens fysisk miljø prosjektarbeid
Profesjonalisering Pedagogiske praksiser beveger seg i et landskap der private erfaringer blander seg med profesjonelle. Dette handler ikke først og fremst om hva slags utdanning personalet har, men er noe som må utfordres i et profesjonsfellesskap. Hvor går grensene mellom private og profesjonelle praksiser? Kan profesjonalitet være personlig? Hvem blir du som barnehageansatt om du tar avstand fra det personlige? Kan delingskultur bidra til å profesjonalisere barnehagen som pedagogisk virksomhet og flytte fokus fra privat til personlig profesjonsutøvelse?
Dokumentasjon skal synliggjøre praksis, mens pedagogisk dokumentasjon skal sette den i bevegelse (Liane barnehage)
Elementer i pedagogisk dokumentasjon Observasjon (som en del av didaktikken) Dokumentasjon (produkt OG prosess) Deling(skultur) (forutsetning for kollegialt utviklingsarbeid) Refleksjon(skultur) (for få øye på barns strategier for læring, bidra til forandring/progresjon i omgivelsene og utfordre/personalets holdninger/verdier/praksiser) Tolkninger/valg (nødvendig for progresjon)
Observasjon Når flere observerer en situasjon, vil flere perspektiver på det samme komme til syne. Observatørens levde liv og kunnskap om barn, barndom og barnehagepedagogikk får betydning for hva det er mulig å se. Observasjon har til hensikt å la barna komme til med sine «stemmer», strategier og forståelser.
Dokumentasjon Med dokumentasjon menes et fysisk materiale som for eksempel fotografi, tegninger, lydfiler, konstruksjoner og observasjonsnotater. Dokumentasjonene synliggjør hva som skjer i det pedagogiske arbeidet her og nå. Dokumentasjonene er nødvendige for at flere skal kunne ta del i det som noen har lagt merke til.
Delingskultur Delingskultur handler om å gå fra mitt pedagogiske arbeid til vårt pedagogiske arbeid. Deling som premiss bidrar til nye spørsmål, tanker og løsninger slik at man er sammen om å skape mening i hverdagen. Intensjonen er å lære sammen med andre.
Refleksjon Refleksjon handler om bevisste og til dels styrte tankeprosesser i møte med en dokumentasjon. Refleksjon handler ikke om å bli enige, men om å bidra med ulike perspektiver på samme sak. De som deltar i refleksjonen har ansvar for å utfordre sitt eget og andres tankesett om hvordan barn lærer, og hva det er viktig å lære seg.
Tolkning og valg Hva skal vi ta tak i? Og hvorfor Hvor går veien videre? Hva skal vi observere nå?