Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Leselos Metakognisjon - målretting
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Velkommen til klasse- foreldrene
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Strategier og kompetanse
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Den andre leseopplæringa
3 Les bedre.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Den andre leseopplæringa LUB
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen

Hvorfor er dette viktig akkurat nå? Økt fokus på lesing av fagtekster på 5.trinn Nasjonale prøver på 5.trinn Kurs

Kunnskapsløftet Lesekompetanse hjelper elevene til å tilegne seg kunnskap og innsikt i de ulike fagene. Elevene utvikler varierte lese- og læringsstrategier. De henter informasjon fra teksten de lese, trekker slutninger, reflekterer og samtaler om innholdet.

Til nå har det vært fokus på: Knekke lesekoden Øke lesehastigheten Leseforståelse Leselyst Mest skjønnlitteratur

Gode lesere Utnytter bakgrunnskunnskap Er aktive mens de leser Bearbeider og organiserer stoffet Skriver i tilknytning til lesing Snakker og diskuterer det de leser Leser mye på eget initiativ

I motsetning til de gode leserne har vi de som Går rett på lesingen uten å hente fram bakgrunnskunnskapen Leser på en passiv måte Leser uten å bearbeide og organisere stoffet Ikke skriver i tilknytning til lesing Ikke snakker med andre om det de leser Ikke leser noe særlig utenom det som er pålagt.

Ulike teksttyper Kontinuerlige tekster: litteratur, fagtekster, artikler, instruksjoner, oppgaver m.m. Ikke-kontinuerlige tekster: annonser, kart, tabeller, grafer m.m. Multiple tekster: IKT, bilder, lyd, tekst,film.

Ulike lesemåter Grundig lesing – les alt Skumlesing – få oversikt Søkelesing – let etter det du skal ha tak i

Pedagogisk senter, Hanne Dahll-Larssøn og Elin Federici Å lage og fly en drage En avis er bedre enn et ukeblad. Et åpent område er bedre enn en gate. I begynnelsen er det bedre å løpe enn å gå. Du må trolig prøve noen ganger. Det krever visse ferdigheter, men disse er enkle å lære. Selv små barn har glede av det. Når du først har lykkes, blir det sjelden vesentlige problemer. Fugler vil sjelden komme for nær. Derimot kan regnvær by på problemer. Det vil også bli vanskelig dersom mange mennesker gjør det samme. En trenger masse plass. Dersom det ikke er noen problemer, kan det være en veldig trivelig aktivitet. En stein kan være et anker. Dersom noe løsner fra den, vil du ikke få en ny sjanse. Bransford & Johnson, 1972, s.722 Pedagogisk senter, Hanne Dahll-Larssøn og Elin Federici

Før du leser Tekstoppgaver Overskrift Forklaring Illustrasjoner Se på overskrift Se på nøkkelord, forklaringer begreper Se på bilder, illustrasjoner og eksempler

Etter lesingen Oppsummere Forsøke å se helheter Hva er hovedtema/konklusjon Tenke videre/konkludere Nytt syn/annen forståelse Enig /uenig

Hvordan hjelpe? Vær opptatt av det barnet jobber med Hjelp til, når noe er vanskelig Prøv å være med på å utvikle ordforrådet Ha tid/vær tilstede Støtt dem i å prøve ut ulike tilnærmingsmåter

Vær med på å skape leselyst og gode arbeidsvaner.