Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Veiledet matematikk.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Sommerskole 2013 For elever som skal starte i 5. og 8. klasse
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
«Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn & Fjordane» (KLARAS) Turid Skarre Aasebø, Jorunn H. Midtsundstad og Ilmi Willbergh, førsteamanuenser,
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Lesing og lesestrategier
Læring og undervisning i matematikk
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Kompetanse for mangfold
NY VRI Nina og Ingvild.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Nasjonale prøver Sandved skole
«Utviklende læring i matematikk»
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
«Bare bok gjør ingen klok»
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Vår skole på Fornebulandet
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Kommunal satsing på Matematikk Utviklende læring Foreldremøte 1. klasse

Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte elevenes resultater Et ledd i denne satsingen er Utviklende læring i begynneropplæringen Oppstart høst 2015 Skoler som har jobbet med Utviklende læring har vist meget gode resultater i nasjonale prøver og kartlegginger

Utviklende læring Utviklende læring er en undervisningsmodell som legger vekt på Observasjon, analyse og logisk tenkning Elevene skal ikke bare finne svar, men også øves opp i å se hva som ligger bak oppstillingen av regnestykkene Begrepsinnlæringen er sentral fra oppstart av, for å sette elevene i stand til å kunne forklare og begrunne sine løsninger og svar Det handler mer om å løse problemer enn å gjøre øvelser

Utviklende læring Undervisningsprinsipper Undervisning på et høyt nivå for alle elever Fokus på teoretisk kunnskap knyttet opp mot læreplanen Lærer går fort gjennom stoffet – elevene får mer tid til å jobbe aktivt med stoffet selv Barna bevisstgjøres på undervisningsmetoden – utholdenhet, samarbeid og innsats er viktig! Systematisk og målrettet utvikling av hvert eneste barn i klasserommet – alle skal løftes!

Utviklende læring Arbeidsgang i timene Grublis/problemløsnigsoppgave på tavla når elevene kommer inn / henter bøker og utstyr i hyllene sine Noen oppgaver felles – diskusjon og samarbeid to og to Utfordrende diskusjonsoppgaver – oppsummering Individuelt arbeid til slutt – tilpasset Ikke kun et tema av gangen – stor variasjon i oppgaver!

Utviklende læring Eksempel på grublis Per er lavere enn Ola. Knut er høyere enn Ola. Arne er lavere enn Per. Hva heter de forskjellige?

Utviklende læring Eksempel på oppgaver – observasjon Hvilken gren passer ikke inn? Begrunn! Finn flere alternativ.

Utviklende læring Eksempel på oppgaver – observasjon Hvem skal ut? Syd polen, ikke fly, svømmehud, vinger rett ned, farger Passasjerer, vindu, hjul, ikke bevegelige vinger, motor, seter, gå inni, samme retning, laget av mennesker, Nebb oppe, lik farge, flyr hver sin vei Ulike arter, ulike farge, ulik form, ulike nebb, ulike vinger, eneste som er hvit, eneste som kan snakke, eneste med hanekam, Hvor mange løsninger fant du?

Samarbeid hjem – skole Viktig med god informasjon til foreldre/foresatte – spør oss hvis det er noe du lurer på! Tidlige samtaler med foreldre/foresatte om den enkelte elev Du er ”ekspert på ditt barn”! Vi kan pedagogikk og læring! Sammen hjelper vi hvert enkelt barn best! Tidlig innsats – rask informasjon og oppfølgende tiltak når en elev strever Vi gleder oss til samarbeidet!

Vi gleder oss til samarbeidet!