Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBenjamin Enoksen Endret for 7 år siden
1
Basert på Brandsford et. Al. 2000
2
Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett? Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning: Elevsentrering Kunnskapsentrering Tilbakemelding og dialog om egen kunnskap og læring Et eklektisk blikk inn i nyere forskning om læring Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 2
3
Læring er alltid en videreføring av læringsprosesser som allerede er i gang Etablert forståelse må aktiveres Ny informasjon må forbindes med allerede etablerte kunnskapskonstruksjoner HVORDAN? Elevsentrering Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 3
4
Trygt læringsmiljø – autentiske spørsmål – skape forståelse ift hverdagen – relevans. Særlig i oppstart: hva kan du bruke det til senere Bevisstgjøre sin egen læring f.eks. Summe i grupper, stille spørsmål, tankekart (2&2 summe i grupper, komme m forslag på tavla) Bygge opp en klassekultur der ”feil” svar er viktig, det å ikke skjønne er bra – avklare misforståelser. Alle har noe å bidra med i fellesskapet. Slå hardt ned på uro/latter/negativ holdning til det andre bidrar med fra første stund Forvente fokus – tydelige beskjeder – kan styre klassen Bevisst hvilket emne du tar utgangspunkt (kunne ingen ting fra før av – hva tenker du, hva tror du – god erfaring) Starte med tankekart – avslutte med tankekart der du stryker det som ikke var riktig og beholde det som var viktig Eureka – lesing (før – under – etter) individuell metode for å beherkse lesestrategier som var innøvd – mange ulike lesestrategier Studentrefleksjoner
5
Helhet, tradisjon og historie knyttet til fagområdet/emnet Fakta må inngå i en sammenheng Dybdeforståelse stimuleres når elevene får anledning til å jobbe grundig med et tema over tid Etablere sammenhenger mellom teori og praksis HVORDAN? Kunnskapssentrering Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 5
6
Eks. Brøk (alle 4 regnearter) Prosjektbasert undervisning gir dybde, kontinuitet, dypdykk i et emne, tverrfaglighet. Grunnleggende ferdigheter inngår i alle fag er relevant/fundament for undervisning Eks miljøkonferanse (naturfag, norsk, matte, samf fag, engelsk) tema som resirkulering, oljeutslipp. Overhengende forståelse og dypdykk Prosjektbasert innebærer også at du får innsikt i alle tema, men fordyper deg i ett tema Variasjon. Feks brøk der elevene kommer med sine eksempler for å få opp mange ulike innfallsvinkler Boka kilde til info ikke hva du MÅ lære. Ved å holde fokus på LK 06, kan du lettere unngå å bli ”fanget av læreboka”. Men noen hevder at læreboka følger LK 06 så da har jeg alt klart. Det er viktig å lage noen ”gode opplegg”, men også legge lista på et nivå som er å leve med der det å bruke læreboka også er greit. Man må ikke ”finne opp” nytt tema til hver time – vi må dele mellom lærere og team. Kultur der lærere deler Autentiske spørsmål – knytte det til det elevene er opptatt av Studentrefleksjoner
7
Aktivere egen bakgrunnsforståelse Stimulere metakognisjon Formativ vurdering – begrunnelse - oppsummering Systematisk arbeid med å forstå hvilke kvalitetskriterier man arbeider mot Involvere andre i sin tenkning HVORDAN? Tilbakemelding og dialog om kunnskap om egen læring Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 7
8
Introduksjon Elaborering Konsolidering Studentsentrering Tilbakemelding og dialog om kunnskap og egen læring Kunnskapssentrering Implikasjoner for undervisning Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 8
9
Lag en skisse til et ”reelt” undervisningsopplegg. Hvordan vil dere jobbe med Introduksjon Elaborering Konsolidering ? Oppgave (praksisgruppene)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.