Leseutvikling og læringsstrategier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Advertisements

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Velkommen til klasse- foreldrene
Framtida nå – les og forstå!
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Underveis NNå er vi nesten ferdig med bokstavinnlæringen AAlle har knekt lesekoden  LLesehastighet.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Norskfaget i 1. klasse.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LESEKURS.
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Fysisk og psykisk helse
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
«Å være sin egen bestevenn»
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Leseutvikling og læringsstrategier

Plan Leseutvikling Leseflyt Læringsstrategier

Lesing = avkoding X forståelse Lære å lese Automatisere lyder bokstavkombinasjoner ord Høyfrekvente ord Repetert lesing Lesetempo og leseflyt Lese for å lære Hva leste du nå? Lese- og læringsstrategier Hva gjør jeg: før lesing? mens jeg leser? etter lesing? Å kunne lese innebærer både å kunne avkode og å kunne forstå teksten I begynneropplæringen vil hovedtyngden ligge på avkoding og avkodingsferdigheter, men fokuset på forståelse må vi bygge opp frå starten av. Intensjonen med lesing vil alltid være å lære, oppleve, forstå, … Vi må snakke om det vi leser (på ulikt plan)

Stor naturlig variasjon Leseutvikling Stor naturlig variasjon Fonologisk lesing – Ordene leses lyd for lyd Ortografisk lesing – Ordet oppfattes som en helhet, utvikling mot setningslesing. Økt automatisering og leseflyt – Eleven leser flytende på nye og vanskelige tekster. Flyt og intonasjon mot hele avsnitt. Strategisk lesing – lesingen har et formål og elevene velger lesestrategi etter dette formålet. Variasjon i elevgruppen og i den enkelte elev.

Leseflyt Å lese med flyt og sammenheng innebærer: • å ha mange parate ordbilder (500-ords-lista) • å utnytte informasjon fra komma, punktum, utrops-, spørre- og anførselstegn • å variere stemmen for å framheve sentrale poeng Definisjon av begrepet leseflyt. Leseflyt er «broen» over til leseforståelse. Leseforståelsen er avgjørende for å forstå innholdet i det man leser Å avpasse farten etter forholdene

Eksempler på læringsstrategier FØR UNDER ETTER BISON Tankestrøm Vøl-skjema Ordkart Tankekart Les og si noe Fri-form-kart Ensetnings-sammendrag Nøkkelord Strukturert tankekart Styrkenotat Venndiagram To-kolonne Rammenotat FOSS LEGG GJERNE INN FLERE/ANDRE STRATEGIER DERE BRUKER – VIS GJERNE FREM NOEN EKSEMPLER EKSEMPLER LIGGER SOM SKJULTE LYSBILDER I PRESENTASJONEN – VIS DEM DU VIL Lesing som prosess FØR, UNDER og ETTER Noe er lurt å gjøre før man leser Noe er lurt å gjøre mens/«under» lesingen Noe er lurt å gjøre etter at man har lest

Lesebestillinger: Les og…. … lag en fortellingslinje/tidsakse … legg inn faktafeil … tren på tempovariasjon … tren på volumvariasjon … tren på pauseringer … lag en ingress … sett inn lesetegn (?/+/-/!/…) … forbered deg til å intervjue… … forbered deg til å bli intervjuet … fyll ut en læringsbillett (med spørsmål, fakta,….) … erstatt teksten med x antall bilder/illustrasjoner … samle alle ord som omhandler… … lag 10 påstandssetninger … lag et venndiagram hvor du sammenlikner… … strukturer hovedinnholdet i et tankekart … lag et rammenotat (to-kolonne) hvor du forklarer x antall fagbegreper … lag et ordkart med x antall av ordene i teksten … lag en arbeidstegning av …. … skriv ned egne tanker du får etter å ha lest … skriv ned hvordan du tror fremtiden blir …. … skriv ned hva som vil skje i fortsettelsen ….lær utenat … gjenfortell … ta et lydopptak…. … Lesebestillinger: Fortell om begrepet lesebestilling/leseoppdrag. Hvilke dere bruker – hvordan dere forventer at foresatte følger opp etc.

Slik kan du hjelpe barnet med lesing Snakk positivt om lesing Vær et godt eksempel – les selv Hjelp barn og unge med å finne litteratur og lesestoff som er motiverende å lese Les høyt for/sammen med barn og unge Alle barn bør trene på høytlesing – vær en lytter til barnets lesing Snakk mye saman – å snakke utvider ordforrådet Lær barnet til å stille spørsmål, reflektere over og samtale om bøker, film og opplevelser HENVIS TIL FORELDREBROSJYRA – VIS FREM! Veldig viktig samarbeid mellom hjem og skole Strategier: bison, hva tror du, les og si, hva kan du fra før, stoppe ved vanskelige ord

Gjør deg kjent med lesebestillingen som er gitt Før lesingen: Gjør deg kjent med lesebestillingen som er gitt Be barnet fortelle hva de vet om emnet Se etter om det er noen ord/begreper som bør forklares Etterspør hvordan barnet skal være aktivt under lesingen (skrive notater, gjenfortelle underveis, notere nøkkelord,… Mens barnet leser: Vær en lytter Les sammen om noe er vanskelig Forklar ord som er vanskelig Etter lesingen: Snakk om hva teksten handlet om Bruk bestillingen som grunnlaget for oppfølgingen Still spørsmål om innholdet Direkte fra teksten Spørsmål hvor de må kombinere informasjon for å kunne svare Spørsmål som innebærer at de må tenke videre – tenke sjølv. Lesebestillinger kommer hjem mer senere

Diskusjonsspørsmål Hvordan trener vi på lesing i hverdagen? Hva kan du gjøre litt annerledes for å stimulere barnet ditt til å lese mer?

RESTEN AV BILDENE ER KUN MENT SOM EKSEMPLER DU KAN BRUKE OM DU ØNSKER Å VISE NOEN KONKRETE EKSEMPLER PÅ LÆRINGSSTRATEGIER.