Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
- roller og forventinger
Faginformasjon om programfagene for
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Sosiologi i barnehagen
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Introduksjonssenteret
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
6 Kulturmøter.
1 Jeg og samfunnet.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Det flerkulturelle samfunnet
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Sosialkonstruktivisme
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Ny læreplan… Høst 2017.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
TVERRFAGLIG SAMARBEID
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III) Jutta Eschenbach

1. Kultur i fremmedspråksundervisningen Før: litteratur, historie … Nå: antropologisk oppfatning Kultur som en bestemt væremåte med verdier, normer som er felles for en gruppe

Tradisjonell oppfatning av kultur: Kultur = Nasjonalkultur Kultur noe enhetlig, statisk, uforanderlig Stereotypier ikke til å unngå

Nyere oppfatning av kultur: Kulturer er heterogene og sammensatte. Individnivå: Tilhørighet til flere grupper Vi har flere kulturer i oss! I dag : multikulturelle og multilingvale samfunn Bruk av språket på tvers av landegrensene

2. Begrep interkulturell kompetanse Evnen til å kommunisere hensiktsmessig og passende i forhold til mennesker med annen kulturell bakgrunn Forskjellige komponenter:

Holdninger Kunnskaper Nysgjerrighet, åpenhet, viljen til å relativisere forestillinger om andre kulturer og ens egen Være beredt til å flytte perspektiv Kunnskaper Kulturspesifikke kunnskaper Kulturgenerelle kunnskaper om kommunikasjon og kultur: kunnskaper om hvilke faktorer som kan påvirke kommunikasjon mellom mennesker med forskjellig kulturell bakgrunn

Ferdigheter Evnen til å mestre konkrete interkulturelle situasjoner: Tolke hendelser og tekster fra en annen kultur og relatere dem til egen kultur Kunne tilegne seg nye kunnskaper

3. Læreplan – Programfag – Nivå III Kompetansemål: formidle kunnskap om tradisjoner, skikker, levemåter i målspråkområdet diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med kulturen i målspråksområdet diskutere flerkulturelle forhold, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer

4. Kunnskaper om interkulturell kommunikasjon Kunnskaper om faktorer som kan påvirke kommunikasjon mellom mennesker med forskjellig kulturell bakgrunn (se ”interkulturell kompetanse”)

4.1 Etnosentrisme Ta sin egen kultur som målestokk for å vurdere mennesker fra andre kulturer

Maskulinitet – Femininitet 4.2 Verdiforskjeller Maskulinitet – Femininitet Maskulinitet: konkurranse, ambisjoner, handlekraft, effektivitet Femininitet: ”myke” verdier så som omsorg, beskjedenhet Kollektivisme – Individualisme Kollektivisme: mennesker integrert i større grupper; lojalitet overfor egen gruppe, beskyttelse og hjelp Individualisme: løsere bånd mellom menneskene, fokus på kjernefamilien

Maktavstand: I hvilken grad mennesker med mindre makt aksepterer og forventer at makt er ulikt fordelt Høy maktavstand: viktige verdier er respekt og lydighet

4.3 Forskjellig kommunikasjonsstil Mer direkte eller indirekte kommunikasjonsstil: Mer direkte: eksplisitt Mer indirekte: implisitt Ta ordet: Uten pause Med liten pause Overlappende

4.4 Forskjellige tidsorienteringer Objektiv (formell) – subjektiv (uformell) Monokron – polykron Monokron: tid noe reelt og håndgripelig, fokus på tidsskjemaer, én ting om gangen Polykron: større fokus på menneskelige relasjoner, flere ting samtidig

4.5 Stereotypier Overgeneraliserte oppfatninger om andre mennesker Har sitt opphav i vår tendens til å kategorisere Kan styre våre handlinger og tolkninger Kan være positive og negative

5. Utvikling av interkulturell kompetanse Generelt Mange stemmer – mange kulturer Flere grupper burde komme til orde Flere perspektiver burde vises

Interkulturelle møter Litterære og ikke-litterære tekster: Litteratur fra innvandrermiljø, autobiografiske tekster, sakprosa, reisehåndbøker, rapporter fra utvekslingsstudenter, teoretiske tekster om interkulturell kommunikasjon Filmer: Spillefilm fra innvandrermiljø, kortfilm, reklamefilm, filmtrailere, blogg Sanger Internett

6. Litteratur Bøhn, Henrik / Dypedahl, Magne (2009): Veien til interkulturell kompetanse. Bergen Dahl, Øyvind (2001): Møter mellom mennesker. Interkulturell kommunikasjon. Oslo