Kreativitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
læringsstrategier, modul 1
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lederutvikling og skreddersøm
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Intelligens og intelligensutvikling
SPIR Idélab Bodø.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Velkommen til klasse- foreldrene
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Myten om Odin og den enøyde
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Strategier og kompetanse
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Tankekart for å sortere ingredienser…
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Lekens betydning for læring av matematikk
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Framtid - Samspill - Skaperglede
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
«Utviklende læring i matematikk»
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Etterarbeid Balkongen
IKT for læring Mattias Øhra.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Valgfaget design og redesign
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Kreativitet

Hva er kreativitet? Å være kreativ er å finne en hensiktsmessig bruk for kunnskapen din i nye sammenhenger, i noe som du selv eller de rundt deg opplever som originalt eller nytt Psykologen J.P. Guilford (1897–1987) utviklet en kreativitetsteori. Utgangspunkt i å dele intelligensen i to: En konvergent del, vår evne til å tenke målbevisst, logisk, trinnvis En divergent del, evne til å tenke originalt, ha mange ideer, være åpen og fleksibel i tenkningen, altså være kreativ

Stimulering av kreativitet: Bruke både konvergent og divergent tenkning Se muligheter og konsekvenser ved ulike løsninger framfor å bare tenke at det er ett, riktig svar Bruk av kreativitet: Tenke divergent og være åpne og undrende til problemer Tenke fritt og uhemmet Ta med seg begreper, forståelsesmåter og forslag til nye områder Være åpne for nye ideer og frigjøre seg fra vante forestillinger

Læringsstrategier Framgangsmåter vi bruker for å lære best mulig (studieteknikk) Ett sett av metoder for å tilegne seg lærestoff, valg av metode kan avhenge av type stoff. Noen eksempler: Få oversikt og strukturere stoffet i tankekart etc Forenkle stoffet Sosial samspill med medelever og lærere. Snakk med andre om det du har lært Lær deg nøkkelbegreper, få et faglig ordforråd