Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Advertisements

Tanker til deg som studerer norsk
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Norskfaget i 1. klasse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Informasjonsmøte november 2016
Samarbeid og konflikt.
20. september.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Ny læreplan… Høst 2017.
Foreldremøte skolestartere 2018
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Hva er en god ordbok?.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kommunikasjon.
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 23 Årstidene.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Emilios jobb som assistent
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Den Europeiske språkdagen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig. Kapittel 1, oppgave e) Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.

Denne boken er for deg som ønsker å forstå (spesiell) ___ ord og (hverdagslig) ___ uttrykk. Du har lyst til å kunne bruke mer (avansert) ___ vokabular og kjenne flere (idiomatisk) ___ uttrykk. Boken er for deg som vil bli enda (bra) ___ i norsk. Ønsker du å lære mer om (kulturell) ___ kodene? Boken forteller om (norsk) ___ samfunnet. Det finnes mange (språklig) ___ bilder i (norsk) ___ språket. 1. spesielle 1. hverdagslige 2. avansert 2. idiomatiske 3. bedre 4. de kulturelle 5. det norske 6. språklige 6. det norske

For å kunne forstå (norsk) ___ språket fullt ut, må man forstå både (konkret) ___ og (billedlig) ___ planet. Det er på tide å begi seg ut på (åpen) ___ farvann. Dørene står (åpen) ___ for deg bestandig, min venn. Barn lærer språk på (intuitiv) ___ måte. Det er ofte (vanskelig) ___ for voksne enn for barn å få til riktig uttale. (liten) ___ barn lærer språk på en annen måte enn voksne. 7. det norske 7. det konkrete 7. det billedlige 8. åpent 9. åpne 10. en intuitiv 11. vanskeligere 12. Små

Et (liten) ___ barn er ofte mindre redd enn en voksen. Barn tar ikke språkinnlæring som (tung) ___ alvor. Ved 12-årsalderen mister en del barn noe av sin (språklig) ___ spontanitet. Jo (mange) ___ språk man kan, jo mer vant blir man til å lære (ny) ___ ord. Når man nettopp er ankommet (fremmed) ___ land, skal man bli kjent med (ny) ___ samfunn, (ny) ___ mennesker, (ny) ___ system og (ny, kulturell) ___ væremåter. 13. lite 14. tungt 15. språklige 16. flere 16. nye 17. et fremmed 17. et nytt 17. nye 17. nye, kulturelle

18. et eventuelt / eventuelle 19. nye 19. et passivt 20. Positive 20 18. et eventuelt / eventuelle 19. nye 19. et passivt 20. Positive 20. gode 20. (en) effektiv 21. negative 22. et annet 22. gamle Det er viktig å lese norsk på egen hånd, ved siden av (eventuell) ___ kurs. Gjennom å lese (ny) ___ (ord) du ikke helt forstår, bygger du opp (passiv) ___ ordforråd. (positiv) ___ omgivelser og (god) ___ tilbakemeldinger betyr mye for å oppnå (effektiv) ___ språkinnlæring. Har du noen rundt deg som er (negativ) ___ til hvordan du lærer språket? Når man skal flytte til (annen) ___ land, reiser man med (gammel) ___ nøkler i bagasjen.

Det finnes en mengde (annen) ___ nøkler man må ha for å trives i (norsk) ___ samfunnet. Det er (møysommelig) ___ prosess å finne (ny) ___ nøkler. Det å snakke engelsk når man kommer til (ny) ___ land, kan oppleves som (stor) ___ fordel. En utlending kan bli (usikker) ___ hvis nordmenn svarer ham eller henne på engelsk. Er det (sikker) ___? Er du (sikker) ___? 23. andre 23. det norske 24. en møysommelig 24. nye 25. et nytt 25. en stor 26. usikker 27. sikkert 27. sikker

I (mange) ___ tilfellene tenker ikke nordmennene over at de svarer på engelsk. Man lærer mye på norskkurs, men (stor) ___ delen av jobben foregår utenfor klasserommet. I (norsk) ___ skolesystemet skal elevene lære seg å skrive i flere (ulik) ___ sjangre. Alt det som er (sentral) ___ og (viktig) ___ for din oppgave, skal sies i hoveddelen. 28. de fleste 29. den største 30. det norske 30. ulike 31. sentralt 31. viktig