Markedsmakt: Monopol og Monopsoni

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reklame 1.
Advertisements

Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prissetting med markedsmakt
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Arbeidsmarkedets - etterspørselsside Lønn Arbeidere Tilbud Etterspørsel Etterspørselskurven er sammenhengen mellom lønnsnivået og det antall arbeidstakere.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Lønn og arbeidsledighet. Lønn og lønnsforskjeller Markedsteori – teori om kompenserende forskjeller Forhandlingsteori Effektivitetslønnsteori Hvordan.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Innføring i mikroøkonomi
ECON 1500 Innføring i samfunnsøkonomi for realister
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Store forskjeller i arbeidsledighet
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Allmenningens tragedie
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Kapittel 12 Skatter.
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Penger og pengemarked I dette kapitlet skal vi se på følgende forhold:
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Product differentiation
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Inflasjon og arbeidsledighet
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
10 Konjunkturledigheten
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Utskrift av presentasjonen:

Markedsmakt: Monopol og Monopsoni Kapittel 10 Markedsmakt: Monopol og Monopsoni 1

Emner i kapittel 10 Monopol Monopolmakt Samfunnsøkonomiske kostnader av monopol Monopsoni (enekjøper) Konkurranselovgivning Kapittel 10 2

Frikonkurransemodellen Oppsummering av hovedmomentene: P = LMC = LRAC Ingen profitt på lang sikt Stort antall kjøpere og selgere Homogent produkt Perfekt informasjon Bedriften er prisfast kvantumstilpasser Kapittel 10 3

Frikonkurranse P Markedet P Bedriften D S LRAC LMC P0 D = MR = P q0 Q0 3

Monopol - kjennetegn 1) En tibyder, mange etterspørrere 2) Ett produkt (ingen gode substitutter) 3) Adgangsbegrensninger Kapittel 10 3

Monopol Tilpasningsbetingelse som tidligere MR = MC Hvordan finne grenseinntekt (MR) ? Anta at etterspørselsfunksjonen er: P = 6 – Q PQ = 6Q – Q2 P`Q = MR = 6 – 2Q Kapittel 10 3

Totalinntekt og grenseinntekt Total Marginal Gjennomsn. Pris Kvantum Inntekt Inntekt Inntekt P Q R MR AR 6 0 0 --- --- 5 1 5 5 5 4 2 8 3 4 3 3 9 1 3 2 4 8 -1 2 1 5 5 -3 1 Kapittel 10

Gjennomsnitts- og grenseinntekt Pris 7 6 Marginal Inntekt Gjennomsnittsinntekt (pris) 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 Produksjon Kapittel 10

Monopol Legg merke til: 1) For å øke kvantum, må prisen senkes 2) MR < P 3) Sammenlignet med frikonkurranse Ingen endring i pris for å selge mer MR = P Kapittel 10 3

Optimal tilpasning (MR = MC) Pris D = AR MR MC AC P1 Q1 Tapt profitt P* Q* P2 Q2 Tapt profitt Kvantum Kapittel 10

Monopol Optimal tilpasning Anta at kostnadsfunksjonen C(Q) er: C(Q) = 50 + Q2 MC = 2Q Anta at etterspørselsfunksjonen P(Q) er: P(Q) = 40 – Q MR = 40 – 2Q Kapittel 10 3

Monopol MR = MC, det vil si: Optimal tilpasning 40 – 2Q = 2Q Q = 10 P = 40 – Q, dvs. 40 – 10 = 30 Profitt = (10 • 30) – (50 + 102) = 150 Kapittel 10 3

Eksempel - monopol 40 MC AC AR MR 30 20 15 10 5 10 15 20 Pris Kvantum Profitt 30 20 15 10 5 10 15 20 Kvantum Kapittel 10

Monopol, forts Legg også merke til: P = 30, Q = 10, MC = 2Q = 20 (P > MC) P = 40 – Q, dvs. Q = 40 – P Ed = dQ/dP  P/Q Ed = - 1  30/10 = - 3 Vi skal senere se at P = MC/(1 + 1/E) P = 20/(1 + 1/-3) = 20/0,67 = 30 Kapittel 10

Monopol For å finne optimalløsningen må man kjenne til markedets etterspørsels-funksjon Selv uten å kjenne til denne, kan man bruke en tommelfingerregel for å indikere optimal tilpasning Kapittel 10

Monopol, forts Skal en monopolisk selge mer, må prisen reduseres på alle enhetene Inntektsøkningen består av to elementer Prisen på den ekstra enheten man selger Tapet på de enhetene man kunne solgt til en høyere pris Grenseinntekten (MR) er derfor lavere enn prisen (MR < P) Kapittel 10

Monopol, forts Grenseinntekten kan skrives som: MR = P + P • 1/E Optimal tilpasning innebærer at MR = MC, det vil si P + P • 1/E = MC P – MC = – P • 1/E (P – MC)/P = - 1/E Kapittel 10

Monopol, forts Lerner indekset for markedsmakt: Legg merke til: (P – MC)/P = – 1/E Legg merke til: Hvis etterspørselen er svært elastisk (E er høy), går –1/E mot 0, som gir at P = MC Ingen gevinst fra å ha monopol i marked med elastisk etterspørsel Kapittel 10

Monopol, forts Viktig sammenheng: (P – MC)/P = – 1/E P/P – MC/P = – 1/E 1 – MC/P = – 1/E MC/P = 1 + 1/E MC = (1 + 1/E)P P = MC/(1 + 1/E) Kapittel 10

Monopol, forts Eksempel: Anta at vi har at E = - 4 og MC = 9 Kapittel 10

Monopol, forts. Skift i etterspørsel I frikonkurransemodellen er tilbudskurven summen av grensekostnadskurvene til hver produsent Under monopol blir tilbudet bestemt både av grensekostnadene og av egenskaper ved etterspørselskurven Virkningene av etterspørselsendring mht pris og mengde ikke entydig gitt Kapittel 10 3

Endret etterspørsel – samme mengde, lavere pris MC D1 MR1 P1 Q1= Q2 D2 MR2 P2 Kvantum Kapittel 10

Endret etterspørsel – samme pris, høyere mengde MC D1 MR1 MR2 D2 P1 = P2 Q1 Q2 Kvantum Kapittel 10

Monopol og avgifter Virkningene av en avgift Ved monopol kan prisen øke med mer enn avgiften t = spesifikk avgift MC = MC + t MR = MC + t : optimum Kapittel 10 3

Virkning av avgift ved monopol Pris Q1 P1 Økning i P: P0P1 > avgiften D = AR MR Q0 P0 MC + avgift t MC Kvantum Kapittel 10

Virkning av avgift Spørsmål Anta at: Ed = -2 Hvor mye øker prisen i forhold til avgiften? Vi har at P = MC/(1 + 1/E), dvs. P = MC/0,5 Innføres avgift på t, øker prisen med t/0,5 = 2t Kapittel 10

Måling av monopolmakt Lerner’s indeks for monpolmakt Monopolmakt innebærer mulighet for P > MC, men hvor høyt påslag er mulig? Lerner’s indeks for monpolmakt L = (P - MC)/P Prissettingsregel viktig: Kapittel 10

Prisealstisitet og påslag MC Q* P* P*-MC Jo mer elastisk etterspørsel, jo lavere er markup AR MR Kvantum Kvantum

Påslag i dagligvarekjeder Kapittel 10

Påslag innen varehandel Convenience stores (7 – eleven) Kapittel 10

Kilder til monopolmakt Hvorfor har noen bedrifter monopolmakt og andre ikke? Etterspørselselastisitet svært viktig Elastisiteten avhenger igjen av: Markedets etterspørselselastisitet Avtaler mellom bedrifter Antall bedrifter i markedet Kapittel 10

Velferdstap ved monopol B A Tapt konsumentoveskudd Deadweight Loss Konsumenter taper A+B pga høyere pris og produsentene vinner A-C. C Pris AR MR MC Pm Qm QC PC Kvantum Kapittel 10

Rent seeking Monopol gir høyere profitt, og bedriftene kan forsøke å skaffe seg monopolmakt Lobbying Reklame Utvide produksjonskapasitet Kapittel 10

Naturlig monopol I næringer med stordriftsfordeler kan en monopolbedrift produsere en vare billiggere enn mange små bedrifter Naturlig monopol – ikke nødvendigvis effektivitetstap Gjennom regulering kan akseptabel løsning finnes Kapittel 10

Prisregulering og naturlig monopol Pm Qm Uregulert blir kvantum Qm og pris Pm. Pris AR MR PC QC Hvis prisen reguleres til PC, taper bedriften penger og kan forlate markedet. MC AC Pris lik Pr maksimerer produksjon, profitt 0 Qr Pr Kvantum Kapittel 10

Konkurranseloven Kapittel 10

Inngrep etter Paragraf 3.10 – konkurranseskadelig atferd Kapittel 10

Inngrep etter Paragraf 3.11 – bedriftserverv Kapittel 10

Deling av markeder Kapittel 10

Monopsoni Monopsoni har vi i et marked med en kjøper Et oligopsoni er et marked med få kjøpere Monopsonimakt er muligheten en enekjøper har for å presse prisen og betale mindre enn man ville gjort i et konkurranseutsatt marked. Kapittel 10

Konkurranseutsatt kjøper og selger Pris Pris P* Q* MC MR = MC P* = MR P* = MC D = MV ME = AE P* Q* ME = MV ved Q* ME = P* P* = MV AR = MR Kvantum Kvantum

Monopsoni Monopsoni er stor kjøper – må by opp prisen på en vare eller tjeneste for å få kjøpt mer Grensekostnaden (ME) ved kjøp av en vare blir derfor høyere enn gjennom-snittskostnaden (AE) Varen etterspørres inntil grensenytte (MV) er lik grensekostnad (ME) Kapittel 10

Monopsonist ME S = AE PC P*m MV Q*m QC Markedets tilbudskurve er gjennomsnittskostnaden for monopsonisten Pris MV Q*m P*m Monopsoni ME > P og over S PC QC Konkurranse P = PC Q = Qc Kvantum Kapittel 10

Monopol og Monopsoni Monopol Monopsoni MR < P P > MC Qm < QC Pm > PC Monopsoni ME > P P < MV Qm < QC Pm < PC Kapittel 10

Monopsonimakt På samme måte som monopolmakt avhenger monopsonimakt av Tilbudselastisitet i markedet Antall kjøpere Avtaler mellom kjøperne Kapittel 10

Bilateralt monopol Bilateralt monopol – det kan tenkes at det er monopolister både på selger- og kjøpersiden i markedet Kan være aktuelt innen deler av arbeidsmarkedet Markedsløsningen med hensyn til pris og omsatt kvantum ikke entydig bestemt Kapittel 10