Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer."— Utskrift av presentasjonen:

1 5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer bensinstasjoner med varme boller og ikke med bensin?

2 Konkurranse Økt konkurranse bidrar til lavere priser og større konsumentoverskudd. Mindre konkurranse bidrar til større produsentoverskudd og lavere konsumentoverskudd.

3 Oligopol Oligopol er en markedsform der
Bedriftene produserer homogene varer eller tjenester Antallet bedrifter er begrenset

4 Strategisk atferd Bedrifter i oligopole markeder som ikke
samarbeider med hverandre har en strategisk atferd. Strategisk atferd er en adferd der aktørene tar hensyn til hvordan andre aktører på samme marked forventes å reagere på egen atferd.

5 Oligopolets dilemma

6 Karteller Et kartell er en gruppe bedrifter som har
inngått en form for avtale som bidrar til å regulere konkurransen dem imellom. Priskartell Kvotekartell Områdekartell Salgskartell

7 Opprettelse av et kartell
Bedriftene må bli enige om hvordan mengden skal kunne reduseres fra M0 til M1. Hver bedrift forplikter seg til å holde en produksjonskvote. Da kan prisen økes til P1. Produsentoverskuddet øker, og konsumentoverskuddet minker.

8 Kartellets fiender Kartellets indre fiender er medlemmer som produserer mer enn kvoten bedriften er tildelt. Kartellets ytre fiender er produsenter som produserer samme vare, men som ikke er med i kartellet. Betraktes som «gratispassasjerer». Siden kartellprisen er høyere enn marginalkostnadene er det svært lønnsomt å bryte kartellavtalen og være gratispassasjer.

9 Monopolistisk konkurranse
Monopolistisk konkurranse er en markedsform der: Mange bedrifter er innbyrdes uavhengige av hverandre Produktene er heterogene, det vil si at de dekker de samme menneskelige behovene, men konsumentene synes ikke de er like

10 Trofaste og utro kunder
Bedriften har trofaste kunder og et høyt produsentoverskudd Bedriften har utro kunder og et lavt produsentoverskudd

11 Trust En trust er en sammenslutning av bedrifter.
En trust kan oppstå på to måter: Kontrollselskap Fusjon

12 Kontrollselskap og fusjon
Omega AS, Beta AS og Delta AS Fusjon: Alfa AS, Beta AS og Delta AS mister sin identitet. Ny identitet: Omega AS

13 Oppsummering av markedsformer

14 Viktig å fremme konkurransen
Jo mer kjennetegnene for fullkommen konkurranse er oppfylt på et marked, desto bedre fungerer konkurransen, og desto lavere blir vanligvis prisen, samtidig som konsumentoverskuddet blir større.

15 Monopolet blir utsatt for internasjonal konkurranse
Monopolet velger prisen Pm og mengden Mm. Høyt produsentoverskudd og lavt konsumentoverskudd Konkurranse med verdensmarkedspris Pv gir større konsumentoverskudd og mindre produsentoverskudd

16 Oppsummeringsspørsmål 5
Hva er et oligopol? Svar Hva menes med strategisk adferd? Svar Forklar om oligopolets dilemma? Svar Hva er et kartell? Svar Hva er årsaken til at det kan være svært lønnsomt å være et kartells ytre fiende? Svar Hva er monopolistisk konkurranse? Svar Hva er årsaken til at produsenter med trofaste kunder har et større produsentoverskudd enn produsenter med utro kunder? Svar Hva er en trust? Svar Hva er forskjellen på et kontrollselskap og en fusjon? Svar Forklar hvorfor konsumentoverskuddet øker og produsentoverskuddet synker når en bedrift får konkurranse fra utenlandske bedrifter? Svar


Laste ned ppt "5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google