Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Advertisements

Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Spesialpedagogisk rådgivning
Introduksjon til rådgivning & innovasjon
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2008 Trening av kommunikasjonsferdigheter Pedagogiske rollespill & refleksjon.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Pårørende.
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Samarbeid og konflikt.
Lederforventninger (fokus i perioden )
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Familieråd En for alle, alle for en
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Grunnleggende om veiledning
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
1 Kommunikasjon.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 11 Læringsteori.
Inspirasjon og ledelse
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Posisjonering og differensiering
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Hospitering et avtalt besøk/opphold eller midlertidig arbeidspraksis i annen – fortrinnsvis intern – enhet. hospitering kan være av stor verdi for - å.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Utskrift av presentasjonen:

Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt Bevisste refleksjoner Tilstrekkelige ferdigheter i møte med rådsøker Formidling og faglig profilering

Hva er rådgivning? ”Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske(r), i et forsøk på å yte hjelp.” Davis 1995:16 Mange former: Direkte rådgivning, veiledning, konsultasjon Mange nivåer: individuelt, gruppe, system, organisasjon Mange teorier

Rådgivning -- En prosess Fra en nåværende situasjon (som er vanskelig) Til en ønsket situasjon Gjennom å igangsette tiltak. Innebærer: klargjøring av situasjonene utløsning av ressurser igangsetting av tiltak (Egan,1994) LML/ISP

Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon

Hindringer av prosessen Naturlig problemløsning og vekst er hindret hindret at individet/instansen trenger Rådgivning en hjelp til selvhjelp for å overkomme hindringen. Caplan’s analyse (1970) av 4 hindringer: mangel på tilstrekkelig kunnskap mangel på ferdigheter mangel på selvtillit mangel på objektivitet LML/ISP

Prosessens resultat “For det bedre eller for det verre” (Carkhuff & Anthony, 1988) bedring- økt forståelse for problemet utvidet handlingsrepertoar høynet sikkerhet forverring- økt frustrasjon/forvirring forhastet avslutning/oppgitthet LML/ISP

Sikring av vekst Sakskompetanse - faglig spisskompetanse systemkompetanse etiske rammer Prosesskompetanse- prosess forståelse profesjonelle rådgivningsholdninger/ egenskaper kommunikative evner LML/ISP

Rådgivers rolle Å tilrettelegge prosessen Å lede prosessen Å sørge for å fullføre prosessen + Å være “modell”

Den profesjonelle samtalen Davis 1995: Rådgivning er å lytte til og snakke med mennesker. Lassen 2000: Rådgivning er en kommunikativ prosess mellom to eller flere mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsbegrensning.

“Communicare” Å gjøre felles Samhandling i en vid forstand De som inngår i en relasjon er begge ansvarlig for den Mennesker kan ikke la være å kommunisere. Å ikke kommunisere er også kommunikasjon (Bateson)

Møtet Grunnleggende holdninger - legger en ramme for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje “relasjonen kommer først” for at kommunikasjonen skal flyte - G. Bateson

Å skape de gode møtene Tre Grunnleggende Egenskaper: Empati- å forstå en annens perspektiv så godt som mulig. Kongruens- å være seg selv på en genuine måte. Positiv Aktelse- respekt og gjensidighet LML/ISP

Kommunikative ferdigheter og rådgivningsprosessen Rådgivers evner Fremmer rådsøkerens genuin oppmerksomhet involvering & kontakt anerkjennende respons utforskning (problem/ønske) personliggjøring innsikt & eierskap igangsetting av forsøk handling & bestyrking

Rådgivningsformer Direkte rådgivning Veiledning Terapi Under- Konsultasjon visning

Innovasjonsmuligheter innen en rådgivningsprosess At endringsprosessen kommer igang Utvidelse av perspektiv og forståelse Forløsning av krefter Å finne de “beste” strategier/tiltak Utvide handlingsrepetoire Vedlikeholde motivasjon for endring

Innovasjon “planlagt endring av praksis for det bedre” PS- Problemsløsning som utganspunkt RDD-Research-development-diffusion som spredning av informasjon SI- Sosial interaksjon som en nødvendig forutsetning for økologisk arbeid

Spesielle utfordringer Flere økologiske nivåer å forholde seg til “flere klienter samtidig” Mange ledd i prosessen “lang vei til brukeren” Fra det ideelle til virkeligheten “ fagekspertise, utstyr, osv” Utredning/Informasjon ----//---- Oppfølging LML/ISP

Det viktigste profesjonelle redskapet Deg selv Engasjement Kunnskap Ferdigheter Kompetanse

Rådgiveren ” Du” er ditt arbeidsredskap Studiet Kunnskap Grunnleggende holdninger til vekst Kommunikasjons ferdigheter Evne til refleksjon Studiet Egenutvikling av kompetanse En formell kvalifisering