Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon
17. August 2009 Heidi Mjelve og Nils Breilid

2 Gangen i dagens forelesning:
1) Introduksjon til og rammer for studiet 2) Ulike begrep og former for rådgivning 3) Ulike rådgivningsperspektiv og modeller

3 SPED 4000 – et todelt studie:
Teori – rådgiving, innovasjon og kartlegging Rådgivning: egentrening og rollespill Praksis – trening for å anvende og utvikle ferdigheter i rådgiving

4 Målsettinger: Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Bevisste refleksjoner Tilstrekkelige ferdigheter for møter med rådsøker(e) Trygghet Formidling og faglig profilering Dvs. at gjennom studiet skal dere arbeide mot å framstå profesjonelt i møter med rådsøker(e)

5 Tre fora med tre funksjoner:
INDIVIDUELT NIVÅ: egenutvikling, logg og litteraturstudier STUDIEGRUPPENIVÅ: reflekterende team for diskusjon og trening KULLET: et utvidet faglig nettverk for deling av kunnskap

6 Rådgivingsstudiet Høst 2009: Vår 2009:
Rådgivnings & innovasjonsprosser Utvikling av egenskaper & ferdigheter Teoretisk oversikt Kartlegging - innføring i WISC Arbeidskrav I og II Vår 2009: Rådgivningspraksis WISC, gjennomføring av protokoller og rapport Hjemmeeksamen

7 Høsten 2009 Rådgivningsprosesser: definisjoner, begreper og modeller
Grunnleggende egenskaper og sentrale kommunikative ferdigheter i rådgivning (Teoretisk oversikt, barnesamtalen og praktisk trening) Teoretiske retninger innen rådgivning: oversikt og fordypning, samt egenrefleksjon (arbeidskravene). Systemrettet rådgivning: familier, klasser, skole Innovasjon WISC

8 Formelle krav for masterstudiet i rådgiving - 20 studiepoeng
1.Teoretisk fordypning & skriftlig grupperapport - (Arbeidskrav I) 2. Gruppetrening av rådgivningsferdigheter og individuell rapport- (Arbeidskrav II) 3. Rådgivningspraksis, vår 2010 4. Skriftlig Hjemmeeksamen (vår 2010) 5. WISC protokoller & rapport

9 Arbeidskrav I: Teorifordypning i gruppe
Gruppen skal bestå av 5-6 studenter med basis i egentreningsgruppene. Teorifordypningene velges blant de rådgivningsteoriene som presenteres i forelesninger, finnes i pensum og i (annen) anerkjent faglitteratur på området. Eksempler på teorier kan være humanistiske (inkl. gestalt), kognitive, psykodynamiske, systemiske. Den skriftlige oppgaven kan utarbeides på ulike måter. Eksempelvis kan den ta for seg bakgrunn/historikk, sentrale komponenter, relevans for spesialpedagogisk rådgivning etc. Det skal utarbeides litteraturliste. Henvisning til litteratur i teksten følger instituttets vanlige regler for oppgaveskrivning. I forkant av innlevering skal gruppene presentere arbeidet for medstudenter og faglig ansvarlig(e). Presentasjonen varer minutter. Det er anledning til å bruke ulike presentasjonsformer. Kriteriene for vurdering av det endelige arbeidet er: faglig presisjon, klarhet i begrepsbruk og eksemplifisering drøfting i forhold til retningens relevans for spesialpedagogisk rådgivning kritisk analyse (fordeler, ulemper, dilemmaer og anvendelse) av den teoretiske retningen Omfang: 5-7 sider tekst, inkludert et kortfattet sammendrag. Litteraturliste kommer i tillegg. Den skriftlige besvarelsen leveres til endelig godkjenning senest innen kl. 15:00.

10 Arbeidskrav II: Individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskravet er et individuelt refleksjonsnotat hvor studenten skal reflektere over de erfaringer som gjøres i egentreningen (rollespill) i lys av rådgivningsteorier. Erfaring fra fordypningspraksis eller arbeidserfaring kan også trekkes inn. Oppgaven kan utformes personlig i den forstand at det blant annet kan reflekteres over valg og dilemmaer som en møter i rådgivning, for eksempel i hvilken grad og på hvilken måte en som rådgiver er i stand til å ta rådsøkers perspektiv. Det skal utarbeides litteraturliste. Henvisning til litteratur i teksten følger instituttets vanlige regler for oppgaveskrivning. Kriterier for vurdering av arbeidet er refleksjoner over egen rolle og funksjon som rådgiver, hvordan kommunikasjonsferdigheter kan brukes i rådgivningsprosessen og sider ved en selv som oppleves viktig å videreutvikle. Omfang: 4-6 sider tekst. Litteraturliste kommer i tillegg. Innleveringsfrist er foreløpig ikke avklart, men blir sannsynligvis rett før semesterslutt

11 EKSAMEN: Eksamen gjennomføres som en individuell hjemmeeksamen og skal ta utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Denne skal godkjennes av fagansvarlig. Det er ønskelig at oppgaven knyttes til ett eller flere av arbeidskravene. Eksempler på temaer kan være forholdet mellom individrettet og systemrettet endringsarbeid i spesialpedagogisk virksomhet, rådgivning rettet mot bestemte brukergrupper og hvordan kommunikativ kompetanse kan påvirke ulike rådgivningssituasjoner. Tema og problemstilling må kunne begrunnes som relevant for spesialpedagogisk rådgivnings- og endringsarbeid. Omfang: sider tekst. Litteraturliste kommer i tillegg. Henvisning til litteratur følger instituttets vanlige regler for oppgaveskrivning. Innleveringsfrist er enda ikke avklart, men den blir trolig i slutten av mars 2010

12 Hva er rådgivning? ”Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske, i et forsøk på å yte hjelp.” Davis 1995:16

13 Den profesjonelle samtalen og møtet
Davis (1995): Rådgivning er å lytte til og snakke med mennesker. Lassen (2002): Rådgivning er en kommunikativ prosess mellom to eller flere mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsbegrensning.

14 Dele erfaringer Hva er dine erfaringer med rådgivning? - som rådsøker
- som rådgiver

15 Rådgivning, en prosess Fra en nåværende situasjon (som kan være vanskelig) Til en ønsket situasjon Gjennom igangsetting av ulike tiltak. Slike prosesser vil innebære: - klargjøring av situasjonene - utløsning av ressurser - igangsetting av tiltak (Egan,1994)

16 Faser i rådgivningsprosessen
Etablere kontakt Utforske Identifisere Tiltak Ulike teorier benytter ulike faseinndelinger

17 Hvorfor faser? Nyttig og strukturerende
Rådgivningsprosessen framstår som levende og dynamisk Veksle mellom fasene

18 Rådgivers rolle Å tilrettelegge for rådgivingsprosessen
Å lede rådgivingsprosessen Å sørge for å fullføre rådgivingsprosessen Å være en god “modell” for rådsøkeren

19 Klokskap … Bruk dine kunnskaper, ferdigheter og holdninger
Velg et ståsted du tror på Gi hjelp på din måte

20 Selvinnsikt og modenhet
Kulturkompetanse Lære av egne feil Psykologisk teft Relasjonskompetanse

21 Toleranse for ambivalens
Tåle kaos Være raus Tenk helhetlig

22 Mulige barrierer i rådgivningsprosessen
Manglende forståelse for begrensninger Ingen lettvinte løsninger Problemer kan løses på mystisk vis Løsningene er ikke alltid rasjonelle og forståelige

23 Caplan’s analyse (1970) av fire barrierer:
mangel på tilstrekkelig kunnskap mangel på ferdigheter mangel på selvtillit mangel på objektivitet

24 Hva kan være dine utfordringer som rådgiver?

25 Resultat av rådgivingsprosessen
“Til det bedre eller til det verre?” Eksempler på en bedring økt forståelse utvidet handlingsrepertoar Eksempler på forverring økt frustrasjon forhastet avslutning/oppgitthet Diskuter påstandene med sidemannen

26 Sakskompetanse Prosesskompetanse
For å best mulig sikre vekst i rådgivingsprosessen må rådgiver i størst mulig grad inneha: Sakskompetanse - faglig spisskompetanse - systemkompetanse - bevissthet om etiske rammer Prosesskompetanse - god prosessforståelse - gode profesjonelle rådgivningsholdninger og egenskaper - gode kommunikative evner

27 Det viktigste profesjonelle redskapet i en rådgivingsprosess er
Deg selv Ditt engasjement Din kunnskap Dine ferdigheter Dine verdier Din handlingskompetanse i rådgivingsprosessen

28 Rådgiveren ” Du” er derfor ditt hovedarbeidsredskap
Din kunnskap Dine grunnleggende holdninger til vekst Dine Kommunikasjonsferdigheter Din evne til refleksjon om mellommenneskelige spørsmål Din kompetanse er derfor aldri ferdig utviklet Studiet satser derfor på Egenutvikling av din personlige kompetanse, og en formell kvalifisering

29 Rådgivning vil med dette utgangspunktet være
å utvikle ”hjelp til selvhjelp” Å styrke og støtte dem som søker hjelp Å fremme deres kompetanse Å støtte dem til å utvikle muligheter og ressurser til tross for begrensninger ” planlagt endring til det bedre” å bidra til å igangsette prosesser for dem som søker din hjelp til å komme fra en vanskelig situasjon til en ønsket situasjon

30 Dine sterke sider som rådgiver?

31 Spesielle utfordringer som vi kan møte i rådgivingsprosessen:
Flere økologiske nivåer å forholde seg til “flere klienter samtidig” Mange ledd i prosessen “lang vei til brukeren” Fra det ideelle til virkeligheten “ fagekspertise, utstyr, osv” Fra utredning og deling av informasjon til oppfølging

32 Mange muligheter i rådgiving
Mange former for rådgiving: Direkte rådgivning, veiledning, konsultasjon Mange nivåer for rådgiving: individuell rådgiving, grupperådgiving, rådgiving i system, rådgiving i organisasjon Mange rådgivingsteorier Mange ulike rådgivingsmodeller

33 Ulike rådgivningsformer
Rådgiving som overbegrep Terapi Konsultasjon Veiledning Undervisning

34 Eksempler på ulike rådgivingsmodeller
Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan - The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler – Spesialpedagogisk rådgivning Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon

35 Innovasjon PLANLAGT ENDRING som har til hensikt å FORBEDRE PRAKSIS
(Skogen og Sørlie, 1996)

36 Ulike innovasjonsstrategier
PS - Problemsløsning som utgangspunkt RDD – Research – development - diffusion som spredning av informasjon SI - Sosial interaksjon som en nødvendig forutsetning for økologisk arbeid

37 Innovasjonsmuligheter i en rådgivningsprosess
At endringsprosessen kommer i gang Utvidelse av perspektiv og forståelse Forløsning av krefter Å finne de “beste” strategier/tiltak Utvide handlingsrepertoar Vedlikeholde motivasjon for endring

38 Paradigmeskifte Fra fokusering på selve individet til fokus mot individet i systemet. Fra problemfokusering til mulighetsfokusering.

39 Eget ståsted Velg – teoretisk retning og litteratur som er relevant for deg Velg rollespill som er relevant for din utvikling/din praksis Velg refleksjonstemaer/fokus som gir deg mening Velg eksamensoppgave

40

41 “Communicare” - kommunikasjon
Å gjøre felles Samhandling i en vid forstand De som inngår i en relasjon er begge ansvarlig for den Mennesker kan ikke la være å kommunisere. Å ikke kommunisere er også kommunikasjon (Bateson)

42 ”Alt er kommunikasjon”
Det verbale (ord; språk) og ikke verbale (gester, tonefall kroppsspråk, hvordan vi uttrykker, osv.) Kontekst: sted, kultur, språket, osv. Hovedbudskap vs. underliggende spor : symfonien vs. hver instrument reflektiv praktiker : holdninger, teori, praksis, prosess analyse ulike versjoner av virkelighet -- fortolkninger / respons fokus - hva hører man selv om man lytter (assosiasjoner, egne tanker, forberedelse av replikk)

43 Det kommunikative møte
Grunnleggende holdninger - legger en ramme for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje “relasjonen kommer først” for at kommunikasjonen skal flyte - G. Bateson

44 Forutsetninger for å skape gode møter
Tre grunnleggende egenskaper i rådgiving: - Empati - å forstå en annens perspektiv så godt som mulig. - Kongruens- å være seg selv på en genuin måte. - Ubetinget positiv aktelse – vise respekt og gjensidighet

45 Kommunikative ferdigheter i rådgivningsprosessen
Rådgivers evner genuin oppmerksomhet anerkjennende respons personliggjøring I gangsetting av forsøk fremmer rådsøkerens involvering & kontakt utforskning (problem/ønske) innsikt & eierskap handling & bestyrking


Laste ned ppt "Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google