Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
2B: Nåværende empirisk analyse
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
En lærende organisasjon?
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Melding til Stortinget…
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016

Skoleeiere og –ledere – Gjensidig avhengighet Forventninger til skoleeiere og skoleledere «Det er arbeidet mellom samlingene som er avgjørende.» «Samlingene legger opp til arbeidsformer der deltakerne gis mulighet til å utveksle erfaringer og reflektere sammen.» «Deltakerne blir utfordret på hvordan de konkret kan arbeide for å få til forbedringer i egen organisasjon.» «Reisen opp trappa fra kunnskapsutvikling til organisatorisk læring skjer mellom samlingene.» «Samlingenes workshop-resultat må definere (noe av) det arbeidet kommunene skal utføre i perioden fram til neste samling.» Kilde: Utviklingsveiledere 2016

«Ingen reform kan gjennomføres uten at lærernes tekniske ferdigheter forandres. Dersom lærerne fortsetter sin praksis på samme måte som før, har det nettopp ikke skjedd en reform i skolesektoren.» 2011

Elevenes læring Det elevene gjør, er viktigere for læringen enn hva læreren gjør. (Etter Thomas Shuell)

Det er vanskelig å finne eksempler på skoler som har lykkes Ledelse - Forankring Det er vanskelig å finne eksempler på skoler som har lykkes med å bedre elevenes lærings- og vekstresultater der skoleeier og skoleleder ikke har vært varig engasjert i innsatsen. Dessuten – enkeltpersoner og grupper av personer som blir påvirket av eller selv kan påvirke forbedringsresultatet, må involveres.

….. fremtidens skole «Vi bør ikke starte med antagelsen om at skolen kun kan styres gjennom detaljerte læreplaner, eller at hver enkelt lærer i faglig isolasjon skal bestemme sin egen undervisning. Skolen er et kollektivt prosjekt.» Morgenbladet 8.-14. april 2016

SWOT-analyse

Kommunens / skolens plan Tips til innholdselementer Beskriv hva som skal være de målbare forbedringene – innen 1. oktober 2016 – for elever lærere ressurslærere skoleledere skoleeiere samhandling med utviklingsveiledere, UH og andre «Whole-system-reform» Kollektiv kapasitetsbygging