Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016
Skoleeiere og –ledere – Gjensidig avhengighet Forventninger til skoleeiere og skoleledere «Det er arbeidet mellom samlingene som er avgjørende.» «Samlingene legger opp til arbeidsformer der deltakerne gis mulighet til å utveksle erfaringer og reflektere sammen.» «Deltakerne blir utfordret på hvordan de konkret kan arbeide for å få til forbedringer i egen organisasjon.» «Reisen opp trappa fra kunnskapsutvikling til organisatorisk læring skjer mellom samlingene.» «Samlingenes workshop-resultat må definere (noe av) det arbeidet kommunene skal utføre i perioden fram til neste samling.» Kilde: Utviklingsveiledere 2016
«Ingen reform kan gjennomføres uten at lærernes tekniske ferdigheter forandres. Dersom lærerne fortsetter sin praksis på samme måte som før, har det nettopp ikke skjedd en reform i skolesektoren.» 2011
Elevenes læring Det elevene gjør, er viktigere for læringen enn hva læreren gjør. (Etter Thomas Shuell)
Det er vanskelig å finne eksempler på skoler som har lykkes Ledelse - Forankring Det er vanskelig å finne eksempler på skoler som har lykkes med å bedre elevenes lærings- og vekstresultater der skoleeier og skoleleder ikke har vært varig engasjert i innsatsen. Dessuten – enkeltpersoner og grupper av personer som blir påvirket av eller selv kan påvirke forbedringsresultatet, må involveres.
….. fremtidens skole «Vi bør ikke starte med antagelsen om at skolen kun kan styres gjennom detaljerte læreplaner, eller at hver enkelt lærer i faglig isolasjon skal bestemme sin egen undervisning. Skolen er et kollektivt prosjekt.» Morgenbladet 8.-14. april 2016
SWOT-analyse
Kommunens / skolens plan Tips til innholdselementer Beskriv hva som skal være de målbare forbedringene – innen 1. oktober 2016 – for elever lærere ressurslærere skoleledere skoleeiere samhandling med utviklingsveiledere, UH og andre «Whole-system-reform» Kollektiv kapasitetsbygging