Forskrift til Opplæringsloven, § 3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte 8.september trinn
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ungdomsskolen u-trinnet
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Hva er viktig for elevers læring?
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 10.TRINN!. AGENDA:  Videregående skole (Se skolens hjemmeside, egen artikkel under 10.trinn)  Det viktige sisteåret.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Ungdomsskolens egenart Skolens satsingsområder Permisjoner Fravær – vitnemål Vurdering - utviklingssamtalen.
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Foreldremøte 9 A
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Møte for foresatte 10.trinn
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Vurdering og undervisning
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Forskrift til Opplæringsloven, § 3 VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse

To typer vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget Finner sted daglig, i tillegg til den uttrykkes gjennom halvårsvurdering med / uten karakter SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget. Uttrykkes gjennom standpunktkarakter

VURDERING FOR LÆRING Vurdering for læring har vært et satsingsområde på Lurahammaren de siste årene. 4 hovedprinsipper for Vurdering For Læring (VFL): Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling.

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. KLARE MÅL OG KLARE KRITERIER PÅ ARBEIDSPLANEN - Målene formuleres slik at språk og innhold blir forståelig for alle elevene. - Viktig med klare kriterier, lett forståelig for alle elevene. Kriteriene er viktige både for at elevene skal skjønne innholdet i målene og for videre arbeid med både tilbakemeldinger og vurderinger. - Til enhver tid skal elevene være klar over hva som er målet for opplæringen i timen / perioden. - Elevene skal være kjent med hva som er kriteriene for måloppnåelse, ofte formulert i forhold til høy, middels og lav måloppnåelse. - Elevene vil oftes få ha kriterier for måloppnåelse med seg på eventuelle prøver / tester

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få gode tilbakemeldinger: - knyttet opp mot målene og kriteriene - personlige med fokus på positiv utvikling - ved prøver, vil elevene få kommentarer / tilbakemelding først, deretter eventuell karakter. - tilbakemeldingene kan være både muntlige og skriftlige

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal få gode fremovermeldinger noen få, men viktige forbedringsområder eventuelt plukke ut 2 – 3 ting å jobbe spesielt med til neste prøve, og at elevene må ta med fremovermeldingene på prøvene. «oppdra» elevene til å aktivt bruke fremovermeldingene i flere fag vil fremovermeldinger bli lagret i mapper

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved bl.a. å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling. La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere egen måloppnåelse i form av enten høy-middels-lav måloppnåelse eller karakter. La elevene på grunnlag av formulerte mål, kriterier og tilbakemeldinger av og til foreslå karakter på prøve. La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere hverandres arbeid.

VURDERING FOR LÆRING 2013 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,1 Forklarer lærerne hva som er målene i de ulike fagene slik at du forstår dem? Forklarer lærerne godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet ditt skal vurdere? Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike standpunktkarakterene?   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,1 3,9 10. trinn 3,8   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 4,1 9. trinn 3,8 3,9 10. trinn   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 4,0 9. trinn 3,9 3,8 10. trinn 3,7 Forteller lærerne deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra lærerne som du kan bruke for å bli bedre i fagene?   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 3,9 9. trinn 3,7 10. trinn 3,6   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,0 3,7 9. trinn 3,6 10. trinn 3,5   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,1 3,6 9. trinn 3,4 3,2 10. trinn 3,1 Får du være med å foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurdere? Får du hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt?   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,5 3,1 9. trinn 2,6 2,7 10. trinn   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,5 2,9 9. trinn 2,8 2,5 10. trinn 2,6 2,4   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,7 3,5 9. trinn 3,1 3,2 10. trinn 3,0   Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell)

VURDERING FOR LÆRING 2014 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,0   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,0 3,9 10. trinn 3,8   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,1 3,9 10. trinn 4,0 3,8   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,0 9. trinn 4,1 3,7 10. trinn 3,8   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 4,0 9. trinn 3,7 10. trinn 3,6   Luha Nasjonalt 8. trinn 4,0 3,8 9. trinn 3,6 10. trinn 3,9 3,1   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,8 3,7 9. trinn 3,5 3,3 10. trinn 3,4 3,1   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,2 3,1 9. trinn 2,8 10. trinn 2,6   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,2 2,9 9. trinn 2,8 2,6 10. trinn 2,4   Luha Nasjonalt 8. trinn 3,8 3,6 9. trinn 3,5 3,2 10. trinn 3,3 3,1   Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell)

Andre konsekvenser av arbeidet med VFL? Karakterpresset er mindre. - Mindre og færre prøver - Ikke heldagsprøver i skriftlige fag før i 10. klasse - Underveisvurderingen er med på å danne grunnlaget for vurdering med karakter til halvårsvurdering og stand- punktvurderingen

Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Følge med på: Periodeplan – oversikt over hva som skjer (prøver, ekskursjoner, alternative dager osv) Se hjemmesiden: www.minskole.no/lurahammaren Arbeidsplaner i fag – oversikt over mål, tidsbruk, oppgaver o.l. Ligger også på hjemmesiden.

Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Spør først og fremst om hva de har lært på skolen i dag!

FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET BESTEMMELSER FRA 1.8.2010

Forskriften i korte trekk: • Elev / foresatte kan kreve at inntil 10 skoledager i et opplæringsår ikke blir ført på vitnemålet. • Fravær som kan kreves ikke blir ført, er følgende: Innvilget permisjon Dokumentert sykefravær fra og med 4. fraværsdag.

I praksis betyr dette krav om legeerklæring I praksis betyr dette krav om legeerklæring. Ved fravær på grunn av funksjonshemming eller kronisk sykdom, kan en kreve at fravær fra og med 1.dag kan strykes. Det er kun hele dager som en kan kreve ikke blir ført på vitnemålet. Videre kan ikke korte sykefravær på 1 – 3 dager trekkes fra, og det er krav til legeerklæring fra og med 4. fraværsdag hvis en skal kreve dette fratrukket.

Fortsatt vil eleven ha rett til å kreve at årsaken til fraværet føres på et vedlegg til vitnemålet. Det er eleven / foresatte som selv må kreve dette og har ansvar for å framskaffe dokumentasjon. Det er ikke skolens ansvar å be elevene om dokumentasjon.

Det er også elevens /foresattes ansvar å kreve at inntil 10 fraværsdager per opplæringsår ikke skal føres på vitnemålet, det er ikke skolens ansvar å be elevene om dette.