Handlingsplan og Budsjett 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Advertisements

En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Del 1 Forutsetningene budsjettet bygger på Store inntekter og utgifter Overordnede tall for driften «driftskaka»
Handlings- og økonomiplan for Sola kommune
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Handlingsprogram Budsjettpresentasjon 2.november 2016
Formannskapet Budsjett og økonomiplan
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Rammefinansiering av barnehager
Boligrådgiver Larvik kommune.
«Å bygge nye Asker kommune»
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
BUDSJETT 2017.
Tromsø kommunes årsregnskap
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Langtidsplan og –budsjett Prinsipper og forutsetninger
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
Budsjett 2018 (økonomiplan )
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
? Budsjett 2018 / Økonomiplan Rådmannens forslag.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
BUDSJETT 2018 HANDLINGSPLAN 2018 – 2021 ØKONOMIPLAN
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
ÅRSBUDSJETT 2018 ØKONOMIPLAN
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Rammefinansiering av barnehager
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Budsjett- og økonomiplan
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Budsjett og økonomiplan
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Familiens hus Finanskomite
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Finanskomite Eiendomsskatt
Orientering fra administrasjonen
Budsjett 2013 Økonomiplan Rådmannens forslag.
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Presentasjon formannskapet
Forslag til endring i antall år med aktivitet i ABI
Fellesnemnda for Nye Narvik
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsplan 2017-2020 og Budsjett 2017 Rådmannens forslag Audnedal kommunestyre 10.november 2016

Handlingsplanen 2016-2019 I handlingsplanen 2016-2019 skrev rådmannen følgende:

Endring i forutsetninger Det er gjort nye beregninger og ubalansen er nå beregnet til å bli som følger:

Anbefalinger fra rådmannen Totalt foreslås det følgende endringer i netto driftsutgifter:

Fremst på kvalitet og trivsel! 2020 i 2020! Audnedal framover! Fremst på kvalitet og trivsel! 2020 i 2020!

Hovedutfordringer Kommunesammenslåing Tilpasning av driften til de økonomiske rammebetingelsene Integrering og bosetting Andre utfordringer Folkehelse og levekår Kjønnsrollemønster og likestilling Ufrivillig deltidsstillinger

Statsbudsjettet 2017

NYTT INNTEKTSSYSTEM FRA 2017 Kostnadsnøklene oppdatert Småkommunetilskuddet omgjort Strukturkriterium innført (reiseavstand)  INGAR-ordning på kr 6,2 mill i 2017 herav nedgang på kr 4 mill som følge av konkrete endringer i nytt inntektssystem  Ventet nedgang i skjønnsmidler  Usikkerhet knyttet til skatteandel

HOVEDTREKK «Veksten» på 1,3 % som Audnedal fikk skal dekke: Lønns- og prisvekst 2,5 % Herav lønnsvekst 2,7 % Endringer i driftsnivået Søknader fra enhetene om tilleggsbevilgninger Driftsdelen av nye investeringer En rekke oppgaveendringer og føringer

TEORETISK HANDLINGSROM

Hovedtrekk i rådmannens forslag Viderefører et godt tjenestetilbud En del endringer på inntekter og utgifter: De vedtatte endringene på ca kr 6 mill er innarbeidet. I tillegg er det innarbeidet ytterligere ca 3 mill i handlingsplanen. Bruker ca 1,3 mill i fond i 2017 Balanse fra 2018. Ca kr 19,6 mill netto til investeringer utenom investeringer ihht intensjonsavtalen

Inntekter Eiendomsskatten holdes uendret 7 ‰ på næring, verk og bruk 2 ‰ på boligeiendommer og ubebygd eiendom Generelt øker alle priser med 2,5 % Kommunale avgifter på vann og avløp foreslås økt med 10 % i 2017 og 10 % i 2018 for å dekke utgiftene ved tjenestene Barnehage Pris på 5-dagers tilbudet økes i tråd med Statsbudsjettet til kr 2.730 (+75 kr) per måned 3- dagers tilbudet økes med kr 300 og 4-dagers tilbudet økes med kr 100 per måned

Sammenligning av nivået på kommunale avgifter Årsavgifter 2016 Vann (inkl forbruk på 150 m³) Avløp (inkl 150 m³ avløpsvann) Audnedal 3 834 4 472 Marnardal 4 173 5 903 Tolga 3 510 6 806 Hægebostad 1 888 6 410 Snitt like kommuner 3 987 3 459 Lyngdal 1 557 2 117

Ledelse og støttetjenester 2016/ 2017: Reduksjon av stilling som hovedtillitsvalgte og hovedverneombud, antall pc’er, verdiskapningsdel lærlinger overføres enhetene, innsparing på renholdsprosjektet, Generell reduksjon av årsverkene på ca 1,25 fra 2018

Politikk, kontrollutvalg og revisjon Ingen endringer utover 2017: Redusert møtefrekvens Tilskudd til politiske partier opphører Reduksjon i ordførers godtgjørelse med 10 %

Teknisk/ Næring 2016/2017: Økning av gebyrer, leiesatser, tilskudd Redusert årsverk 0,7 Vaktmester/ administrasjon Redusert nivå vintervedlikehold kr 100.000 Omgjøre veier uten fast bosetting til private, kr 50.000 Redusert drift ved svømmehallen 2019: Foreløpig redusert tilskudd Audnedal Næringsforum

Audnedal Helse Videreføring av driften Økte ressurser til brukere med vedtak fra 2017 Justert budsjettet for legevakttjenesten. Intensjonene i familliestøtte-prosjektet videreføres innen Helsestasjonstjenesten som økes med kr 300.000.

NAV Audnedal Gjennomført reduksjoner på kr 185.000 fra 2016-2017 Redusert sosialhjelp som følge av aktivitetskrav

Barnevernet Utgiftene er redusert med ca kr 200.000 fra 2016 til 2017 Nåværende samarbeid opphører sannsynligvis Ikke lagt inn økte utgifter som følge av dette. Enheten har fondsmidler.

Audnedal omsorgssenter Hjemmebasert tjenester overføres her. Igangsatt prosjekt med sikte på innsparing innen pleie – og omsorgstjenester med totalt kr 1,4 mill innen 2019

Audnedal Bo- og dagsenter Økt innslagspunkt for ressurskrevende brukere med kr 150.000. Planlagt ny gjennomgang av ressursbruk i 2017 Utleie av to leiligheter, kr 110.000.

Audnedal barneskoler Rammen reduseres i perioden 2017-2019 med kr 940.000. Deler av dette skyldes redusert barnetall ved Byremo barneskole. Ytterligere reduksjon fra høsten 2017 på kr 400.000. Reduksjon av skyss og SFO-utgifter med kr 100.000 fra 2018

Byremo ungdomsskole Forslag om ny avtale med Hægebostad som legges fram til behandling i desember.

Audnedal barnehager Bemanning som landssnittet I tillegg ressurser til utvidet åpningstid Ikke redusert foreldrebetaling for 5. ferieuke