Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utredning av brannordning for Nye Asker kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utredning av brannordning for Nye Asker kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Oppsummering

2 Fire alternativer Røyken brann- og redningstjeneste (RBR) og Hurum brannvesen (HBV) slås sammen med Asker og Bærum brannvesen (ABBV) Det etableres et eget brannvesen for nye Asker kommune(uten Bærum kommune) Eget brannvesen for Bærum kommune Samarbeid mellom eget brannvesen for Bærum kommune og Oslo kommune, Brann- og redningsetaten

3 Beregning av økonomiske konsekvenser bygger på følgende forutsetninger
KOSTRA-tall for 2016 publisert pr gir et korrekt bilde av kommunenes netto driftsutgifter til beredskap og forebygging av brann og andre ulykker Det gjennomføres ikke vesentlige endringer i brannvesenenes drift fram til Kostnadene mellom kommunene fordeles etter folketall

4 Kommunenes netto driftsutgifter i dag Kilde: KOSTRA 2016, pr 15.3.2017

5 Brannvesenene i Røyken og Hurum slås sammen med ABBV
Organisasjonsmodell: IKS Befolkningsprognose – innbyggere totalt Befolkningsprognose – innbyggere i tettsteder

6 Brannvesenene i Røyken og Hurum slås sammen med ABBV - dimensjonering
Beredskap og dimensjonering i dag ABBV har i dag fire vaktlag (fire stasjoner) Røyken brann og redning har ett vaktlag (en stasjon) Hurum har deltidsbrannvesen Beredskap og dimensjonering for fremtiden Inntil innbyggertallet passerer er det krav om fire vaktlag (heltid) Krav til innsatstid tilsier imidlertid at det fortsatt må være 5 vaktlag (heltid) i det nye brannvesenet Deltidsbrannvesenet på Tofte må opprettholdes for å dekke beredskapen i tettstedene Tofte, Klokkerstua, Holmsbu, Filtvet

7 Konsekvenser bemanning
Ledelse Bruker åtte årsverk i dag Vil kunne reduseres med inntil 3,5 årsverk . Forebygging av brann og ulykker Bemanningen i dag er 21 årsverk Bemanningen må øke i takt med befolkningsutviklingen Feiing Små endringer Beredskap mot brann og ulykker Vaktlagene ved Tofte brannstasjon forutsettes å være den samme som i dag ABBV og RBR har samme grunnbemanning Bemanning ved sykdom og hendelser dekkes på ulik måte. Bør være ensartet praksis Tankbil og lift foreslås dekket på samme måte. Dagstillinger beredskap kan reduseres noe - antakelig med ett årsverk Må drøfte behov hvordan overbefalsvakt beredskap skal løses i ny modell. Funksjonen må antakelig styrkes, men har ikke lagt inn kostnadstall for dette Administrasjon I dag brukes det om lag 8,2 årsverk til administrasjon Har regnet med at ressursbruken kan reduseres til 7 årsverk eller mindre Utstyr Har ikke lagt inn kostnader til nytt utstyr

8 Økonomiske konsekvenser - kostnadsnivå
Et interkommunalt samarbeid mellom nye Asker kommune og Bærum kommune vil kreve mindre ressurser til: Ledelse Administrasjon Dagberedskap Alt i alt vil derfor det samlede kostnadsnivået i 2020 være omtrent 4,6 mill. kroner lavere sammenliknet med en situasjon der man fortsetter med de samme brannvesenene som i dag

9 Økonomiske konsekvenser – for kommunene
Fortsatt interkommunalt samarbeid mellom nye Asker kommune og Bærum kommune gir ulikt utslag for hver av kommunene dersom utgiftene fortsatt skal fordeles etter folketall Bærum kommune vil få økte utgifter med om lag 4,6 mill. kroner pr år, mens nye Asker kommune vil få redusert sine utgifter med 9,2 mill. kroner pr år.

10 Administrative konsekvenser
Lønns- og pensjonsavtaler må harmoniseres Feiertjenestene må harmoniseres når det gjelder hyppighet for feiing og tilsyn, samt gebyrnivå for feiertjenestene Skifte av tilknytning til 110-sentral for dagens RBR og HBV Avklare tilhørighet til interkommunalt utvalg mot akuttforurensing Omstillingskostnader – oppbygging av felles kultur

11 Eget brannvesen for Nye Asker kommune
Organisasjonsform: Kommunal virksomhet Befolkningsprognoser - tettsteder

12 Eget brannvesen for Nye Asker kommune - dimensjonering
Beredskap og dimensjonering: Pr i dag har Asker og Røyken to heltidsvaktlag Når folketallet i tettsteder overstiger innbyggere vil det være behov for tre vaktlag Befolkningsprognosene tilsier at dette først vil inntreffe etter 2040 (Asker og Røyken) Krav til innsatstid tilsier at det fortsatt må være deltidsbrannvesen på Tofte Modellen bygger dermed på forutsetningen om at brannvesenet i Nye Asker vil bestå av Brannstasjon i Asker Brannstasjon i Røyken Brannstasjon på Tofte

13 Konsekvenser bemanning
Ledelse I dag betaler Asker, Røyken og Hurum for 5,3 årsverk til ledelse Behov for ledelse i nytt brannvesen er 3,5 årsverk Innsparing på 1,8 årsverk Forebygging av brann og ulykker Kommunenes andel av bemanningen i dag er ni årsverk I 2020 må bemanningen økes med 1 årsverk Feiing Små endringer Beredskap mot brann og ulykker Kommunens utgifter til finansiering av vaktlagene vil bli redusert Har antatt at bemanningen ved brannstasjonen på Tofte opprettholdes på samme nivå Har forutsatt en grunnbemanning på 40 årsverk inklusiv reservestyrke. Betaler i dag for 46,4 årsverk. Innsparing på 6,4 årsverk Tankbil og lift. Pr i dag betaler Asker 2,7 årsverk til tankbil og liftvakt. I nytt brannvesen må bemanningen styrkes med 1,4 årsverk Dagstillinger beredskap. Kommunen finansierer tre årsverk. Har ikke forutsatt noen endringer i denne bemanning Må drøfte behov hvordan overbefalsvakt beredskap skal løses i ny modell. Har ikke lagt inn økte kostnader

14 Konsekvenser - bemanning
Administrasjon Kommunene betaler for ca. 4,6 årsverk Har forutsatt innsparing på 0,5 årsverk Utstyr Har ikke lagt inn behov for utstyrsfinansiering

15 Konsekvenser – økonomi
Med utgangspunkt i de forutsetningene som er nevnt ovenfor vil nye Asker kommune ha lavere utgifter til brannvesen Sammenliknet med dagens utgiftsnivå Innsparingen er beregnet å være på om lag 6,2 mill. kroner Kostnadsreduksjonen har sammenheng med Innsparing til ledelse og administrasjon Lavere utgifter til beredskap fordi man vil betale «mindre for Asker brannstasjon» enn i dag.

16 Administrative konsekvenser
Lønns- og pensjonsavtaler må harmoniseres Feiertjenestene må harmoniseres når det gjelder hyppighet for feiing og tilsyn, samt gebyrnivå for feiertjenestene Skifte av tilknytning til 110-sentral for dagens RBR og HBV Omkostninger knyttet til oppløsning av IKSet Omstillingskostnader – etablering av felles kultur

17 Bærum kommune etablerer eget brannvesen
Organisasjonsform: Kommunal virksomhet Beredskap og dimensjonering Kommunen vil i overskuelig framtid ha behov for tre vaktlag, slik som i dag Det er først når folketallet passerer at det vil være behov for fire vaktlag

18 Bærum kommune etablerer eget brannvesen
Ledelse Det forutsettes at det vil være behov for 3,5 årsverk til ledelse Brannsjef, leder for beredskap, NK beredskap, leder forebyggende/varabrannsjef Bærum kommune betaler i dag for 2,3 årsverk Ledelsesfunksjonen må altså styrkes med 1,2 årsverk Forebyggende brann I 2020 vil det være behov for 13 årsverk til forebyggende ABBV har i dag 18 årsverk. Bærum betaler for 12 årsverk Funksjonen må økes med ett årsverk Feiertjenester Feiertjenester vil fortsatt være satt ut til private Kommunen må sette av ressurser til oppfølging av feiertjenester Stillingen er selvfinansierende

19 Bærum kommune etablerer eget brannvesen
Bemanning beredskap Brannstasjonene forutsettes å ha samme bemanning som i dag 12 utrykningsledere 36 konstabler Fraværsreserve på 12 konstabler Bærum kommune betaler i dag for 10,7 årsverk utrykningsledere 32,2 årsverk konstabler 10,7 årsverk konstabler i fraværsreserven Dette betyr at kommunen vil få økte utgifter knyttet til økt bemanning av vaktlagene Til sammen 6,4 årsverk

20 Bærum kommune etablerer eget brannvesen
Beredskap Tankbil og lift Det forutsettes at det må vær tre tankbilvakter og tre liftbilvakter Bærum kommune betaler i dag for 5,4 årsverk I et nytt brannvesen for Bærum må kommunen bære utgiftene for 6 årsverk Utgiftene kan reduseres dersom det inngås avtale med nye Asker brannvesen Dagberedskap Vi har lagt til grunn at det vil være behov for ett årsverk til drift og vedlikehold av verksteder, ett årsverk til drift og vedlikehold av stasjoner og ett årsverk IKT-utvikling Kommunen betaler i dag for 2 årsverk I det nye brannvesenet vil det dermed være behov for å øke bemanningen med ett årsverk Administrasjon Under forutsetning at behovet for administrasjon vil være omtrent det samme pr ansatt i Bærum brannvesen som i ABBV vil det kreve 4,4 årsverk i administrasjon. Bærum betaler i dag for 3,8 årsverk Det vil derfor være behov for å betale for 0,6 årsverk i tillegg til dagens løsning I

21 Bærum kommune etablerer eget brannvesen
Økonomiske konsekvenser Gitt de forutsetningene som er beskrevet ovenfor vil eget brannvesen for Bærum kommune kunne kommunen om lag 8 mill. kroner mer enn i dag Økte utgifter til ledelse og vaktlag er de viktigste grunnene til at Bærum kommune vil få en dyrere brannordning

22 Samarbeid mellom Bærum brannvesen og Oslo brann og redningsetat
Innebærer ikke sammenslåing Utgiftsøkning som Bærum kommune vil få – ved å etablere eget brannvesen – kan reduseres noe gjennom samarbeid med Oslo brann og redningsetat Aktuelt samarbeid kan være: Beredskapen på Fornebu kan dekkes fra Smestad brannstasjon Båt og båtutstyr Lagring av akutt forurensingsutstyr Samarbeidsløsningene vil imidlertid ikke kunne kompensere for de økte utgiftene som oppstår pga. at Bærum kommune etablerer eget brannvesen

23 Oppsummert I tabellen nedenfor har vi oppsummert de økonomiske konsekvensene for kommunene ved de ulike modellene Tabellen viser anslag for netto driftsutgifter i 2020 Hovedbildet er at nye Asker kommune kommer bedre ut – enn i dagens løsning - i de modellene som er aktuelle for kommunen Bærum kommune kommer dårligere ut enn i dagens løsning – uansett hvilken modell som velges


Laste ned ppt "Utredning av brannordning for Nye Asker kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google