Forskrift til Opplæringsloven, § 3 VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4
Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse
To typer vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget Finner sted daglig, i tillegg til den uttrykkes gjennom halvårsvurdering med / uten karakter SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget. Uttrykkes gjennom standpunktkarakter
Grunnlaget for vurdering i fag Grunnlaget for vurdering i fag er de samla kompetansemålene i læreplanen for fag slik de er fastsatt i læreplanverket.
Grunnlaget for vurdering i fag Kompetansemålene settes opp som objektive kriterier En har ikke anledning til å trekke inn ulike lærevansker, holdninger, fravær og forhold knyttet til orden og oppførsel inn i vurderingen. Det er viktig å presisere at i muntlige fag er det ikke aktiviteten i seg selv (eller mangel på aktivitet) som gir grunnlag for vurdering, men graden av måloppnåelse i forhold til kompetansemålene. Innsatsen skal heller ikke tas med i vurderingsgrunnlaget.
Grunnlaget for vurdering i fag Manglende obligatoriske innleveringer har heller ingen betydning for vurderingen, men kan være med på å føre til manglende grunnlag for karakterer. Kroppsøving er det eneste faget der forutsetninger og innsats kan tas med i vurderingen. * tilstedeværelse
Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel Grunnlaget for vurdering i orden er knyttet til - om eleven er forberedt til opplæringen - hvordan arbeidsvanene og arbeidsinnsatsen er - om eleven er punktlig, følger opp arbeid som skal gjøres og har med nødvendig læremiddel og utstyr Grunnlaget for vurdering i oppførsel er knyttet til - hvordan eleven oppfører seg overfor medelever, lærere og andre tilsatte i og utenfor opplæringen. - Dette innebærer blant annet om eleven viser omsyn og respekt for andre.
Varsling Eleven og foreldrene skal varsles skriftlig dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i ett eller flere fag fordi det ikke er grunnlag for fastsetting av karakter. Det skal også varsles skriftlig dersom det er fare for at eleven i halvårsvurderingen eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i oppførsel.
Standpunktkarakterer i fag Gis ved avslutningen av opplæringen i fag og skal føres på vitnemålet. NB! Valgfag kan avsluttes hvert år eller…., mat og helse avsluttes nå i 9.klasse. Standpunktkarakterer vil bli tema på foreldremøte 10. trinn
Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Følge med på: Periodeplan – oversikt over hva som skjer (prøver, ekskursjoner, alternative dager osv) Se hjemmesiden: www.minskole.no/lurahammaren Arbeidsplaner i fag med oversikt over bl.a. kompetansemål, læringsmål, oppgaver og kriterier ligger også på hjemmesiden.
Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Spør først og fremst om hva de har lært på skolen i dag!