Kurs for verger 9. november 2016, Hamar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Økonomisk rådgivning- og gjeldsrådgivning
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
«Å komme sammen er begynnelsen, å holde sammen er fremgang, å arbeide sammen er suksess!» Henry Ford Torunn Monseth Dahlberg Frances Marie Reardon Penger.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Hvem er vi? Presentasjon av selskapet til Aurskog- Høland kommune Daglig leder Laila Durrani.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Rekruttering & Utvelgelse av styremedlemmer Mercuri Urval Norge Styreakademiet Bergen 14. november 2006 Øystein W. Løken.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Innsyn og adgangsbegresning
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Informasjonsprogram modul 11
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helse- og omsorgstjenester
INFORMASJON OM BARNEVERN
Velg digital postkasse på Norge.no
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Standard for utenrettslige gjeldsordninger
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Valgfag innsats for andre
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
NAV-veiledere i vid. skole
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Forskningsinfrastruktur – Litt kort om juridisk
Forsterkningstiltak fosterhjem
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Oddvar T. Faltin teamleder helse- og omsorgstjenester Likepersonsamling, Nasjonalforeningen for folkehelsen Gardermoen, 17. november 2018.
Voldsforebyggende opplæring
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Orientering HOV 4. juni 2019.
Utredningsgruppe samferdsel
Enkel brukerveiledning
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for verger 9. november 2016, Hamar Nav-kontorets plikt til å gi økonomisk råd og veiledning Sosialtjenesteloven § 17: Opplysning, råd og veiledning – herunder økonomisk rådgivning Fylkesmannen i Hedmark ved Bente Nygaard Lindstad Sosial- og helseavdelingen

Mål med innlegget At dere skal oppleve å få nyttig informasjon som dere kan bruke i jobben som verger. At dere skal ha fått grunnleggende informasjon om Nav-kontorets plikter knyttet til økonomisk råd og veiledning etter STL § 17. At dere har fått informasjon om bredden i økonomisk rådgivning, og forhåpentligvis fått klargjort noen grenselinjer for hva som hører til hvor. At dere vet hvor dere finner mer informasjon om økonomisk rådgivning, og når og hvordan dere kan kontakte lokalt Nav-kontor sammen med, eller på vegne av, de dere er verger for.

Kort om det lokale Nav-kontoret Alle kommuner skal ha et lokalt Nav-kontor, eventuelt i form av interkommunalt samarbeid Lokalt Nav-kontor er ansvarlig for statlige og kommunale tjenester, og de fleste kontor har en leder med ansvar for alt Styres gjennom partnerskap stat/kommune Litt forskjell på tjenestene, eksempel: Kommunale tjenester: Oppholdskommunens ansvar STL § 3 Statlige tjenester: Kommunen du er folkeregistrert i Ulik organisering, samt forskjell på små og store Nav-kontor

Kort om sosialtjenesteloven Sosialtjenesteloven har 5 likeverdige individuelle tjenester Opplysning, råd og veiledning (§ 17) Økonomisk stønad/sosialhjelp (§§ 18 og 19) Midlertidig bolig (§ 27) Individuell plan – IP (§ 28) Kvalifiseringsprogram (§ 29) Alle tjenester er kommunale, lagt til Nav, kan søkes om, og det skal fattes vedtak Rundskriv 35/12 til loven forklarer «alt» på folkelig språk Veileder til § 17: «Hvordan fatte vedtak på tjenesten opplysning, råd og veiledning» er lettlest med eksempler

Avklaringsspørsmål om organisering av Nav og sosialtjenesteloven, før vi går videre på økonomisk rådgivning?

STL § 17 - følgende gjennomgås: Avgrensning: § 17 gjelder også råd og veiledning på andre områder enn økonomisk rådgivning, men kun økonomisk rådgivning omtales her Hva er økonomisk rådgivning? Retten til tjenesten og identifisering av behov Kompetanse for å yte tjenesten og ansvar for tjenesten Hva kan dere forvente av Nav-kontoret?

Litt om økonomisk rådgivning Økonomisk rådgivning er sentralt i Nav-kontoret og er en gratis lavterskeltjeneste De aller fleste som ønsker økonomisk rådgivning, skal derfor få det Formålet med den økonomiske rådgivningen: Forebygge Løse akutte problemer Bidra til å finne helhetlige og varige løsninger Økonomisk råd og veiledning gis muntlig (i telefon, i møte, ved henvendelse), skriftlig (i vedtak om økonomisk stønad, i brev), og som en tjeneste med vedtak Økonomisk rådgivning må tilpasses den enkeltes forutsetninger og behov

Økonomisk rådgivning som tjeneste Økonomisk rådgivning innvilget som en tjeneste, innebærer at det er behov for bruker å komme tilbake til en eller flere konkrete samtaler hvor økonomisk rådgivning er tema bruker må ønske tjenesten og må delta aktivt selv (motivasjons- og endringsarbeid) det skal fattes vedtak, sånn at rettssikkerheten ivaretas Vedtak etter STL § 17 kan påklages til Fylkesmannen (ikke innholdet i tjenesten – da er vi over på tilsynssak) Primært klage på avslag, eller på at tjenesten ikke er oppfylt Nav gir råd og veiledning kontinuerlig etter forvaltningsloven § 11 («ivareta sin tarv») og sosialtjenesteloven § 17, også uten vedtak

Hva er økonomisk rådgivning? Økonomisk rådgivning er alt fra generelle forbrukerøkonomiske råd til bistand i kreditorforhandlinger Eksempler: sette opp budsjett, forklare hvorfor man ikke skal handle mat på bensinstasjon, etablere regningskonto, strømforbruk, mobilabonnement, enkel kontakt med kreditorer (dele opp strømregning) mm Frivillig forvaltning som virkemiddel Frivillig gjeldsordning og kreditorkontakt Nav-kontoret må kartlegge faktiske inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld Utføres både i Nav sitt «mottak», av generalist (Nav-veileder) og av spesialist (økonomisk rådgiver/gjeldsrådgiver) 800gjeld – økonomirådstelefonen i Nav (egen enhet) kan bistå med informasjon som et supplement

Litt om frivillig og tvungen forvaltning Frivillig forvaltning kan være et virkemiddel Frivillig privatrettslig avtale som bruker kan si opp når som helst Innebærer at brukers inntekter går inn på en konto som Nav-kontoret «styrer», hvor Nav betaler regninger etter avtale med bruker, og porsjonerer ut livsopphold til bruker Fordeler og utfordringer «Landsdekkende veiledningsrutiner for frivillig utenrettslig forvaltning av enkeltpersoners økonomi» (utarbeidet av Nav 2011) Tvungen forvaltning Alvorlig inngripen, hjemmel i folketrygdloven, frivillighet prøves først Rundskriv «§ 22-6 Utbetaling til Nav-kontor o.a.» - framgangsmåte Nav Forvaltning fatter vedtak, IKKE det lokale Nav-kontoret Nav-kontoret eller «annen person» utfører oppdraget, etter at tvungen forvaltning er besluttet. Gjelder kun trygdeytelser.

Litt om gjeldsordning Frivillig (utenrettslig) gjeldsordning Nav-kontoret er ansvarlig for å bistå, og dette er en tjeneste som det skal fattes vedtak om Vanligvis inngås avtaler med kreditorer for en 5 års periode, og så slettes eventuell restgjeld etter denne perioden Det er frivillig for kreditorene å takke ja til tilbudet/ordningen Krever spesialistkompetanse – mange lovverk å forholde seg til Fylkesmannen holder årlige kurs for økonomiske rådgivere/gjeldsrådgivere Gjeldsordning Tvungen gjeldsordning etter Gjeldsordningsloven, tvungen for kreditorene (de kan ikke si nei, sånn som de kan ved frivillig ordning). Namsmannen sitt ansvar (politiet)

Spørsmål knyttet til økonomisk rådgivning?

Rett til tjenesten etter STL § 17 Identifisering av behov for tjenesten Alle som oppholder seg i Norge har rett til å få vurdert sitt behov for tjenesten, også utlendinger som ikke har lovlig opphold, voksne i full jobb og pensjonister Uavhengig av om personen allerede er kommet i en vanskelig situasjon eller har kontakt med Nav-kontoret fra før NAV-kontoret skal på eget initiativ gi informasjon om råd og veiledningstilbudet til alle som trenger det – må kunne identifisere behov MUNTLIG SØKNAD skal nedtegnes – notat kan regnes som søknad Alle ved Nav-kontoret må kjenne til tjenesten - endring i livssituasjon/inntektsnedgang mm STL har som utgangspunkt ingen aldersgrense (unntak KVP)

Kompetanse for å yte tjenesten etter STL § 17 Ansvar for tjenesten Kartlegging som grunnlag for å gi rett råd/veiledning Type kompetanse og hvem som skal yte tjenesten, er avhengig av hva slags tjeneste bruker har behov for Mottak, veileder i Nav, økonomisk rådgiver/gjeldsrådgiver Kommunen er ansvarlig for opplæring (STL § 6) Tjenesten skal inngå i Nav-kontoret (jf. Nav-loven § 13) Tjenesten skal være forsvarlig Nav-kontoret er ansvarlig for tjenesten selv om denne er satt ut til andre, og Nav-kontoret har vedtaksmyndighet som ikke kan delegeres (unntak: interkommunalt samarbeid)

Hva kan dere forvente av Nav-kontoret? Nav-kontoret har ansvar for all utenrettslig økonomisk rådgivning, dvs alt «før namsmannen» - de skal tilby tjenesten etter STL § 17 Ansvaret kan oppfylles ved interkommunalt samarbeid eller leie av tjenester, og lokale Nav-kontor er ulikt organisert Når verge er inne i bildet: Hvem bør bistå med hva? Vergemålslovens regler Minste inngripens vei som utgangspunkt Når vergemål er opprettet, er det allerede vurdert behov Nav har noen begrensninger, men også mye kompetanse: Tilgjengelighet (åpningstider, kapasitet) Ofte lite fleksibilitet knyttet til forvaltning av økonomi Hvem brukeren er og hva slags behov han har, er viktig. Samarbeid viktig

Spørsmål eller kommentarer til slutt?

Ta gjerne kontakt om dere lurer på noe Ta gjerne kontakt om dere lurer på noe. Jeg kan kontaktes via e-post fmhebnl@fylkesmannen.no