Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29"— Utskrift av presentasjonen:

1 KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29. mai Kommunens ansvar for midlertidig botilbud etter sosialtjenesteloven § 27 v/ Beate Fisknes, Arbeids- og velferdsdirektoratet

2 Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
Lov nr. 131, trådte i kraft Korttittel: Lov om sosiale tjenester i NAV Sosialtjenesteloven – STL Loven regulerer de kommunale, sosiale tjenester som inngår i NAV-kontoret (utgjør minimumsløsningen) Gitt 4 forskrifter til loven: internkontroll og 2. individuell plan – fra , sosiale tjenester til personer uten fast bopel i Norge og 4. kvalifiseringsprogrammet – fra Rundskrivet til loven trådte i kraft i juni 2012

3 Lovens oppbygging Inndeling i kapitler: Lovens formål og virkeområde
Ansvar etter loven Generelle oppgaver Individuelle tjenester Saksbehandlingen Ikrafttredelse

4 § 1. Lovens formål Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Loven skal bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer. 4

5 Om formålsbestemmelsen
Understreker kommunens velferdsansvar som siste sikkerhetsnett overfor vanskeligstilte Bestemmelsen er retningsgivende og veiledende for prioriteringer som kommunene foretar generelt innenfor sitt velferdsansvar Formålet i loven skal ligge til grunn for tolking av de enkelte bestemmelsene i loven utøvelsen av skjønnet loven gir rom for Gjenspeiler grunnleggende menneskerettigheter som bl.a. er nedfelt i konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter

6 Kap. 2 Ansvar etter loven Regulerer kommunens ansvar, bl.a.:
Oppholdskommunens ansvar Forsvarlige tjenester – omfatter både ytelser, innhold og omfang Internkontroll Opplæring av personell Økonomisk ansvar for tjenestene i NAV Og statens ansvar, bl.a.: Departementets oppgaver Tilsyn, Statens helsetilsyn og Fylkesmannen Rammetilskuddet

7 § 3. Kommunens ansvar Kommunen er ansvarlig for å utføre oppgavene etter denne loven som ikke er lagt til et statlig organ, og å yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i kommunen. Kommunen har ansvaret for de generelle tjenestene i kap.3 og de individuelle tjenestene i kap.4 Kommunen må føre internkontroll for å sikre at den oppfyller ansvaret Oppgavene og tjenestene skal inngå i NAV-kontoret Nærmere organisering og prioritering er opp til kommunen Oppholdskommunen har ansvaret for å gi tjenester til den enkelte Oppholdskommunen er den kommunen hvor vedkommende til enhver tid oppholder seg

8 § 4. Krav til forsvarlighet
Tjenester som ytes etter denne loven skal være forsvarlige Forsvarlige tjenester Krav til tilgjengelighet, saksbehandling, og tjenestens innhold og omfang Forsvarlighetskravet er en rettslig standard Formålsbestemmelsen, samfunnsutviklingen og normer for godt sosialfaglig arbeid er styrende for vurderingen Individuell vurdering Objektiv nedre grense Likebehandling Uforsvarlige tjenester er et brudd på loven Kan ikke skylde på ytre rammebetingelser som økonomi, stor arbeidsmengde, tidspress og manglende kompetanse

9 Kap. 3 Generelle oppgaver
Pålegger kommunen plikter, men gir ikke enkeltpersoner tilsvarende rettigheter Omhandler kommunens generelle oppgaver, bl.a.: Generell forebyggende virksomhet og informasjon Samarbeid med andre offentlige instanser og frivillige organisasjoner Medvirkningsansvar for å skaffe boliger til vanskeligstilte Beredskapsplan

10 § 15. Boliger til vanskeligstilte
Kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen skal med- virke til å skaffe boliger til vanskeligstilte personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet. NAV-kontoret skal medvirke i kommunens boligsosiale arbeid Særlig ansvar overfor økonomisk og sosialt vanskeligstilte Bidra med sin kunnskap inn i boligplanlegging Samarbeide med andre instanser, som Husbanken Innebærer også plikter overfor tjenestemottaker Tilby råd og veiledning Bistå hvis det er behov for tjenester i boligen Bistå med å skaffe bolig hvis det er nødvendig

11 Kap. 4 Individuelle tjenester
Regulerer de 5 tjenestene som skal inngå i NAV-kontoret: Opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk rådgivning Økonomisk stønad Midlertidig botilbud Individuell plan Kvalifiseringsprogrammet med tilhørende stønad

12 § 42. Plikt til å rådføre seg med tjenestemottaker
Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med tjenestemottaker. Det skal legges stor vekt på hva vedkommende mener. Brukermedvirkning Sentralt prinsipp som bygger på ‘hjelp til selvhjelp’ Tjenestemottaker skal aktivt gis mulighet til å medvirke gjennom hele søknadsprosessen: Uttrykke behov og ønsker, være med å utforme tjenesten Grunnleggende forutsetning for alle tjenestene Manglende medvirkning kan medføre at rettsanvendelsen eller skjønnsutøvelsen ikke er korrekt

13 § 17. Opplysning, råd og veiledning
Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan kommunen ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det. Rett til tjenesten uavhengig av om personen allerede er kommet i en vanskelig situasjon Ha helhetlig fokus på tjenestemottakerens livssituasjon: - arbeid og aktivitet, helse og økonomi - boligforhold og hjemmesituasjon, nettverk og fritid Tilpasse tjenesten ut fra den enkeltes behov

14 § 27. Midlertidig botilbud
Kommunen er forpliktet til å finne midlertid botilbud for dem som ikke klarer det selv.

15 Hva er midlertidig botilbud?
Tjeneste som skal avhjelpe akutt bostedsløshet – sørge for å sikre at personen har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet Tjenesten innebærer at NAV-kontoret må fremskaffe et konkret og tilgjengelig botilbud Tjenesten er en naturalytelse – bestemmelsen regulerer ikke hvorvidt personen selv skal betale

16 Hvem har rett til midlertidig botilbud?
Personer som ikke har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet Årsaken til hjelpebehovet, og om det har vart over tid, er uten betydning Personer som bor hos familie, venner eller bekjente kan også har krav på tjenesten ‘den som ikke klarer det selv’ Stilles ikke krav om at personen selv har forsøkt å finne et botilbud før vedkommende kontakter NAV-kontoret – kan ikke avvises Personer uten fast bopel i Norge kan ha krav på tjenesten, jf. forskriftene

17 Krav til det midlertidige botilbudet
Tjenesten skal være kvalitetsmessig forsvarlig ut fra den enkelte tjenestemottakers behov Tjenestemottaker skal sikres en selvstendig tilværelse med mulighet til å opprettholde relasjoner og sosialt nettverk, delta i daglige aktiviteter, og kunne være i eller forsøke å finne seg arbeid Det skal normalt være god tilgang til bad og toalett, mulighet for matlaging og vask av tøy Tjenestemottaker skal ha rett til privatliv og kunne motta besøk Er behovet bare for en natt, kan forsvarlighetskravet lempes

18 Begrensninger i bruk av midlertidig botilbud
Midlertidig botilbud er ikke ment å vare over tid Opphold som varer mer enn 3 måneder bør kun unntaksvis forekomme Midlertidig botilbud skal kun unntaksvis benyttes til barnefamilier og ungdom ved løslatelse fra fengsel eller utskriving fra institusjon NAV-kontoret skal jobbe med å sikre overgang til varig bolig

19 Oppholdskommunens ansvar
NAV-kontoret er ansvarlig for å sikre et forsvarlig midlertidig botilbud til alle som oppholder seg i kommunen Hvis midlertidig botilbud gis i en annen kommune, er NAV-kontoret ansvarlig for tjenesten så lenge den varer ifølge vedtaket, herunder å sikre at det midlertidige botilbudet er forsvarlig – i seg selv og for den enkelte å yte andre tjenester til personen og iverksette tiltak for å sikre overgang til varig bolig

20 Vedtak og klage NAV-kontoret skal ta imot og vurdere alle skriftlige og muntlige henvendelser Avgjørelse om innvilgelse eller avslag på midlertidig botilbud skal fattes i enkeltvedtak Søknad om midlertidig botilbud må vurderes samme dag som den er mottatt Hvilke opplysninger som er nødvendige må begrenses til den konkrete situasjonen Fylkesmannen er klageinstans

21 § 28. Rett til individuell plan
Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen skal utformes i samarbeid med tjenestemottakeren, jf. § 42. Kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den det gjelder. Sikre helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud I samarbeid med tjenestemottaker og andre instanser Kan være et viktig verktøy for å sikre overgang til varig bolig


Laste ned ppt "KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google