Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Advertisements

Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Skolen – en kommunal virksomhet
NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene. Barnehagelovutvalget – innstilling 16. januar. Gjennomgang av barnehageloven med forskrifter.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Hva skjer i kommunalretten
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017

Forholdet politikk og administrasjon Grunnleggende skille mellom politikk og administrasjon Få lovregler – hvorfor? Hvem bestemmer hvordan administrasjonen skal organiseres? Hvordan ser administrasjonen i kommunene ut? - sektormodellen - tonivåmodellen - andre modeller Kommunestyret som arbeidsgiver

Rådmannen (administrasjonssjefen) - ansettelse med mer, jf. koml. § 22 Ansatt – hva innebærer det? Hvem ansetter? Kan det være mer enn en administrasjonssjef? Kan ansettes på åremål, jf. koml. § 24 nr. 2

Rådmannens oppgaver og myndighet 1 Hovedfunksjon – øverste leder for hele kommuneadministrasjonen (både faglig og administrativt), jf. koml. § 23 nr.1 Unntak fra hovedregelen pga. faglige hensyn eller fristilling Unntak pga. dobbeltroller Annet

Rådmannens lovpålagte oppgaver og myndighet 2 Ansvaret for saksforberedelse for folkevalgte organer og iverksetting av vedtak, jf. koml. § 23 nr. 2 - hva ligger i dette? - hva med innstillinger til folkevalgte organer? Iverksetter vedtak, jf. koml. § 23 nr. 2 Tilsynsansvar (internkontroll), jf. koml. § 23 nr. 2 Møte- og talerett i alle folkevalgte organer unntatt kontrollutvalg, jf. koml. § 23 nr. 3 – møteplikt? Kan få delegert myndighet, jf. koml. § 23 nr. 4 Kan få delegert ansettelsesmyndighet jf. koml. § 24 nr. 1 – delegasjon behandles som et eget tema Plikt til å legge fram rapporter for å vise budsjettstyring, jf. forskrift om årsregnskap og årsberetning § 10 Ved vesentlige avvik fra budsjettet plikt til å foreslå tiltak, jf. samme bestemmelse

Lovpålagte stillinger i særlov skille administrative stillinger - faglige stillinger få lovpålagte stillinger; * leder av barnevernet, jf. bvl. § 2-1 * kommunelege, jf. hol. § 5-5 – faglig stilling * biblioteksjef, jf. folkebibliotekloven § 5 * brannsjef? * rektor, se oppl. § 9-1 * styrer i barnehage, se bhl. 17 * annet Særlig krav til kompetanse i særlov f. eks. i opplæringsloven § 13-1 siste ledd «Kommunen skal ha skolefagleg kompetanse i kommuneadministrasjonen over skolenivået» Se også pbl. § 3-3 siste ledd; «Kommunestyret skal sikre at kommunen har tilgang til nødvendig planfaglig kompetanse» – ikke krav til noen særlig stilling Det vurderes å stille kompetansekrav i helse- og omsorgslovgivningen  

Særlig krav til kompetanse i særlov F. eks. i opplæringsloven § 13-1 siste ledd «Kommunen skal ha skolefagleg kompetanse i kommuneadministrasjonen over skolenivået» Se også pbl. § 3-3 siste ledd; «Kommunestyret skal sikre at kommunen har tilgang til nødvendig planfaglig kompetanse» – ikke krav til noen særlig stilling Det vurderes å stille kompetansekrav i helse- og omsorgslovgivningen  

Åremålsansettelser Hva er en åremålsansettelse? Hvorfor regler om åremålsansettelser Hvorfor særlige regler om dette i kommuneloven? Hvem kan ansettes i en åremålsstilling i en kommune? Hvor lenge varer en åremålsperiode etter kommuneloven? Har en som er ferdig med sitt åremål noe krav på en retrettstilling i kommunen?

Medbestemmelse. Partssammensatt utvalg (administrasjonsutvalg) Grl. § 110 Ordninger i kommuneloven I utgangspunktet er adm. utvalg lovpålagt, jf. koml. § 25 Administrasjonsutvalget er et folkevalgt organ og følger saksbehandlingsreglene i koml. kap 6 Hva er formålet med utvalget? Hvordan skal administrasjonsutvalget sammensettes? Hvordan velges administrasjonsutvalget? Hvilke oppgaver har administrasjonsutvalget? Kan administrasjonsutvalget få beslutningsmyndighet?

Ansattes møterett, jf. koml. § 26 Har møte- og talerett i alle kommunale nemnder forutsatt at de behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte jf. nr. 1 Hvorfor slike regler? Ikke slik rett i: - kommunestyre (ikke nemnd) eller i formannskap jf. nr. 3 - kontrollutvalg eller klagenemnd, jf. nr. 3 - styre for kommunalt foretak dersom de ansatte er representert i styret jf. nr. 1(i slike kan de ansatte etter visse regler kreve representasjon) - det partsammensatte utvalget - kommunestyrekomité?

Forslag i NOU 2016: 4 I stor utstrekning videreføring av gjeldende rett Flertallet (alle unntatt en) foreslår å lovfeste en obligatorisk ny tittel – kommunedirektør i stedet for å bruke rådmann eller administrasjonssjef Det foreslås noen regler som tydeliggjør og presiserer «rådmannens» rolle Regelen om «rådmannens» ansvar for internkontroll foreslås flyttet til reglene om egenkontroll Adgangen til delegasjon til «rådmannen» foreslås begrenset slik at avgjørelser i prinsipielle saker aldri kan delegeres til administrasjonen Det foreslås lovfestet at «rådmannen» skal ha ansettelsesmyndigheten i kommunen – dette er nytt, myndigheten kan etter forslaget ikke fratas rådmannen. Forslaget innebærer at det partsammensatte utvalget ikke kan få ansettelsesmyndighet