Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent."— Utskrift av presentasjonen:

1 Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes

2 Regulering Hva menes med helse- og sosialtjenester? Se vedlegg 3 til foa Gjelder blant annet tjenester regulert i kommunehelse- og omsorgstjenestelov, spesialisthelsetjenestelov, lov om sosiale tjenester i NAV, barneverntjenesteloven Anskaffelser av helse- og sosialtjenester er regulert i loa og foa del I hvis kontraktsverdien er under EØS-terskelverdien på 6,3 mill kr. ekskl. mva, jf. foa § 5-1 (1) sammenholdt med (2) a) og (3) og foa § 5-3 (2) Anskaffelser av helse- og sosialtjenester med en kontraktsverdi på eller over EØS-terskelverdien på 6, 3 mill. norske kroner er regulert i loa, foa del I og del IV Her ser vi først og fremst på de særlige reglene i foa del IV gitt på bakgrunn av nye direktiver Det er nytt at direktivene regulerer anskaffelser av helse- og sosiale tjenester, disse har til nå først og fremst vært regulert i det nasjonale anskaffelsesregelverket Særreglene i direktivet er begrunnet i at de ofte har liten grenseoverskridende interesse samt at det varierer mye hvordan slike tjenester organiseres og utføres i de europeiske landende

3 Regulering fortsatt Merk at del IV er ny i forhold til høringsutkast 2. Det skyldes at Stortinget vedtok ny loa § 7a som pålegger departementet å gi særskilte forskrifter om anskaffelser av helse- og sosialtjenester Se eventuelt bemerkninger i Innst. 358 L (2015–2016) s. 19-22 om denne og føringer flertallet i Stortinget ga for forskriftsreguleringen Oppdragsgiver er ikke forpliktet til å følge reglene i del IV (med unntak av foa § 30-7) hvis kontrakten gjelder helse- og sosialtjenester til enkeltbruker hvis konkurransen ikke kan gjennomføres uten å gi ut taushetsbelagte opplysninger om brukeren og brukeren ikke samtykker til å gi slike opplysninger eller bare samtykker i å gi ut slike opplysninger til en eller flere bestemte leverandører, jf. foa § 30-4 Jeg vil si at oppdragsgiver heller ikke har adgang til å benytte del IV i slike situasjoner, i hvert fall kan ikke taushetsbelagt informasjon gis ut Merk at unntaket fra anskaffelsesforskriften i foa § 2-4 h) knyttet til tjenester som innebærer utøvelse av offentlig myndighet kan være aktuelt for anskaffelser av noen helse- og sosialtjenester, se omtale i veilederen s. 25-28

4 Hovedpunkter i foa del IV Mye enklere regler enn reglene gitt i del II og III Kunngjøringsplikt, jf. foa § 30-5 og plikt til å kunngjøre kontraktsinngåelse, jf. foa § 30-7 Det må lages anskaffelsesdokumenter og gis bestemmelser for gjennomføringen av konkurransen, jf. foa § 30-1 (1) Hensynet til likebehandling og forutberegnelighet må ivaretas, det siste er spesielt trukket fram i forhold til valg av leverandør og valg av tilbud, jf. foa § 30-1 (2) Oppdragsgiver kan ta i betraktning særtrekkene ved slike ytelser, jf. foa § 30-1 (3), også i tildeling av kontrakter for eksempel hensynet til kontinuitet og tilgjengelighet Brukervalg i foa § 30-1 (4) – omtalt i NOU 2014:4 s. 258-259, dette går vi ikke inn på Det er adgang til å inngå langvarige kontrakter dersom det er nødvendig pga. brukeres behov, formål, investeringskostnader eller andre relevante grunner

5 Hovedpunkter i foa del IV fortsatt Foa kapittel 22 (del III) om kommunikasjon gjelder tilsvarende, jf. foa § 30-1 (6) Reglene om protokollplikt i foa § 10-5 gjelder for anskaffelser etter del IV Regler om meddelelse av valg av leverandør og karensperiode ganske sammenfallende med reglene i foa del III, se foa §§ 30-8 og 30-9

6 Reserverte kontrakter for ideelle organisasjoner Det er adgang til å reservere retten til å delta i konkurranser etter del IV til det vi gjerne omtaler som ideelle organisasjoner Adgangen er strammet inn på bakgrunn av nye direktiver Begrepet ideell organisasjon benyttes ikke i anskaffelseforskriften av 2016. I stedet er det angitt beskrivende kriterier i foa § 30-2 a)-c) som alle må være oppfylt Organisasjonen kan ikke ha hatt kontrakt om levering av de samme tjenestene til oppdragsgiver tidligere, jf. d) Kontrakten kan ikke ha en varighet ut over tre år, jf. foa § 30-2 (2) Denne vil trolig bare i begrenset utstrekning kunne benyttes


Laste ned ppt "Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google