Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering 17.1. 2018 Presentasjonens tittel 15.01.2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering 17.1. 2018 Presentasjonens tittel 15.01.2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel

2 To styringsformer Formannskapsformen (normalmodellen
Parlamentarismeformen Hovedforskjellen på de to styringsformene Eksempler politisk organisering * Stor-Elvdal kommune * Kongsberg kommune * Drammen kommune * Tromsø kommune 2

3 Kommunestyret Øverste organ i begge styringsformer, jf. koml. § 6 – hva innebærer det? Velges av innbyggerne hvert fjerde år, jf. koml. § 7 nr. 1, Størrelsen kan variere, koml. § 7 setter minstekrav Krav til ordfører i begge styringsformene, jf. koml. § 9 I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om kommunestyrets størrelse og rolle mv. videreføres 3

4 Folkevalgte organer Kommunelovens utgangspunkt - kommunene skal kunne stå ganske fritt i hvordan de ønsker å organisere det folkevalgte nivået Særlover tilpasset dette, organisering av det folkevalgte nivået er lite regulert i særlovgivningen Begrepet folkevalgt organ Skillet mellom obligatoriske og frivillige folkevalgte organer 4

5 Obligatoriske folkevalgte (politiske) organer i formannskapsformen
Kommunestyre Formannskap Klageutvalg Kontrollutvalg Partssammen-satt utvalg Ordfører*) Kommuneloven åpner i en viss utstrekning for andre varianter *) Er en person og ikke et kollegialt organ 5

6 Frivillige folkevalgte organ etter kommuneloven
Kommunestyret obs. er obligatorisk jf. foran Fast(e) utvalg koml. § 10 Kommunestyre-komité (er) koml. § 10 a Kommunedels-utvalg koml. § 12 Komité(ad hoc) koml. § 10 nr. 5 Styre for institusjon koml. § 11 6

7 Formannskapet, jf. koml. § 8
Obligatorisk Størrelse Valgperiode Valg Oppgaver og kompetanse I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om formannskapets rolle mv. videreføres Formannskapet i Smøla kommune 7

8 Ordfører og varaordfører, jf. koml. § 9
Fysisk person Valg og uttreden Valgperiode Forsøk med direkte valg i tre perioder, siste periode i 50 kommuner (valgperioden ) Oppgaver og kompetanse Forsøk - i to valgperioder med endrede oppgaver/utvidet myndighet for ordfører - i perioden forsøk i 18 kommuner - forsøkene evaluert - kommunelovutvalget har sett spesielt på ordførers rolle Forslag i NOU 2016:4 om å utvide ordførers myndighet noe samt å åpne opp for at kommunestyret skal kunne bestemme at ordfører velges ved direkte valg Ordførers rolle i Norge sammenholdt med den tilsvarende posisjon ellers i Europa og i de øvrige nordiske landene Ordfører Rita Ottervik i Trondheim 8

9 Ulike organiseringsmodeller
Hovedutvalgsmodellen Komitémodellen Formålsorganisering Funksjonsorganisering Organisasjonsmodellene og kommuneloven 9

10 Eksempel hovedutvalgsmodellen
Kommunestyre Helse- og sosialutvalg Oppvekstutvalg Plan- og miljøutvalg Formannskap Kontrollutvalg Klageutvalg Rådmann Ansatte Administrasjonen 10

11 Faste utvalg, jf. koml. § 10 Begrepet fast utvalg – hva er et fast utvalg? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Fast utvalg og forholdet til hovedutvalgsmodellen Hvem kan være medlem av et fast utvalg? Se koml. § 14 Omorganisering av faste utvalg I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om faste utvalg videreføres i ganske stor utstrekning - betegnelsen foreslås endret til utvalg - det foreslås også at kommunestyret kan oppnevne utvalg for en begrenset tidsperiode 11

12 Kommunestyrekomiteer jf. koml. § 10 a
Hva er en kommunestyrekomité? Frivillig Kommunestyrekomiteer og komitémodellen Oppretting, størrelse og valg Hvem kan og skal være medlem av kommunestyrekomiteer i en kommune Oppgaver Omorganisering av kommunestyrekomiteer Forholdet kommunestyrekomiteer og faste utvalg 12

13 Kommunedelsutvalg (bydelsutvalg) jf. koml. § 12
Hva er et kommunedelsutvalg? Frivillig Kan ikke etableres i fylkeskommuner Hvorfor kommunedelsutvalg? Oppretting og størrelse Medlemmene kan velges av kommunestyret selv, eller kommunestyret kan beslutte direktevalg, se forskrifter om direktevalg Valgperiode og omorganisering Oppgaver og kompetanse I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om kommunedelsutvalg videreføres, men bestemmelsen om kommunedelsutvalg tas inn i en felles bestemmelse om utvalg, og det gis en egen bestemmelse om eventuelt direkte valg til kommunedelsutvalg 13

14 Styre for institusjon jf. koml. § 11
Hva er en institusjon? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Valgperiode og omorganisering Et styre for flere institusjoner? I NOU 2016:4 foreslår utvalget at reglene om styrer for institusjon videreføres 14

15 Ad hoc-komiteer, koml. § 10 nr. 5
Hva er en ad-hockomité? Frivillig Oppretting, størrelse og valg Oppgaver og kompetanse Valgperiode og omorganisering I NOU 2016:4 foreslår utvalget at det ikke lenger skal gis egne regler om komiteer, slike skal etter forslaget reguleres av bestemmelsen om utvalg 15

16 Konstituering og valg etter kommuneloven
Konstituering er regulert i koml. § 17 - Frist - Særlige krav til tilstedeværelse - Hva skal skje? Valg - Avtalevalg - Forholdsvalg - Krav til kjønnsmessig balanse 16

17 Oppsummering av forslag i NOU 2016: 4
I all hovedsak foreslås dagens regler om formannskapsformen videreført Det foreslås en ny bestemmelse som eksplisitt sier at det bare kan opprettes organer som er regulert i loven Det foreslås å klargjøre i loven hvilke organer som er å anse som folkevalgte organer Faste utvalg, kommunedelsutvalg og ad-hockomitéer foreslås regulert i en bestemmelse, slike organer foreslås kalt utvalg Det foreslås at ordfører får utvidede rettigheter, blant annet forslagsrett i organer han eller hun ikke er medlem Det foreslås også endringer i regler om valg av ordfører, herunder adgang til direkte valg 17

18 Særlovskrav – politisk organisering
Valg - valgstyre er et obligatorisk organ etter valgloven § 4-1, vil være et fast utvalg, også stemmestyrer er obligatorisk etter § 4-2 hvis det kan stemmes flere steder i kommunen Eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne - er lovpålagte etter egne lover (1991 og 2005) - det kan opprettes slike utvalg for en geografisk avgrenset del av kommunen etter eldrerådsloven § 1 og etter lov om råd for menneske med nedsett funksjonsevne § 2 andre ledd - koml. er endret slik at disse særlovsorganene blir regulert i koml. med forskrifter Barnevernet - ledes som hovedregel av en leder for barnevernet jf. bvl. § 2-1 fjerde ledd, men kan ledes av et folkevalgt organ, jf. tredje ledd (vil i så tilfelle være et fast utvalg etter koml. § 10), det er uvanlig å benytte denne muligheten - kan ikke ledes av kommunestyret - dersom folkevalgt organ skal behandle klientsaker etter bvl. må organet bestå av 5 medlemmer, jf. bvl. § 2-1 tredje ledd, vil være et fast utvalg i koml. Kommunale sosiale tjenester i NAV-kontor, jf. lov om sosiale tjenester i NAV § 46 - dersom et folkevalgt organ skal behandle saker vedrørende enkeltpersoner etter loven skal organet ha tre til fem medlemmer 18


Laste ned ppt "Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering 17.1. 2018 Presentasjonens tittel 15.01.2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google