Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Parlamentarismeformen 9. februar 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Parlamentarismeformen 9. februar 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Parlamentarismeformen 9. februar 2017

2 Innledning Styringsformene formannskap og parlamentarisme er likestilt som styringsformer Kap. 3 i kommuneloven gir særlige regler for en parlamentarisk styringsform, mange av reglene i kapittel 2 gjelder også Må ha kommuneråd/fylkesråd – har ikke formannskap og administrasjonssjef, jf. koml. §§ 8 nr. 1 og § 19 nr. 2 For øvrig de samme lovpålagte organene og samme adgang til å opprette frivillige organer som i formannskapsformen – i tillegg adgang til å opprette styrer etter koml. § 20 nr. 4 (under kommunerådet) Styringsformen innebærer at kommunerådet må gå av hvis det blir vedtatt mistillitsforslag mot rådet Hvorfor kommunal parlamentarisme? Noen betenkeligheter? (motargumenter)

3 Innføring og oppheving av kommunal parlamentarisme, jf. koml. § 18
Kommunestyret må selv bestemme innføring av parlamentarisme og eventuell tilbakeføring til formannskapsformen - jf. nr. 1 Minst halvparten av medlemmene må stemme for I NOU 2016: 4 foreslås det at det må 2/3 dels flertall til for å innføre parlamentarisme Framgangsmåte Kommunestyret må velge hvorvidt et byråd skal velges etter koml. § 19 eller utpekes etter § 19 a, se koml. § 18 nr. 4 Tromsø kommune gikk tilbake til formannskapsstyringsformen fra og med 1. juli 2016

4 Kommuneråd (byråd) Kan bestå av personer som er valgbare, jf. koml. § 14 nr. 1a – intet krav om at medlemmene må komme fra kommunestyret (annerledes enn for formannskapet) I realiteten ikke plikt til å ta imot valg, jf. koml. § 19 nr. 6 - rett til å fratre etter eget ønske Må fratre sine øvrige «kommunale... verv» i funksjonsperioden, jf. koml. § 19 nr. 7 - hva menes? Ingen lovkrav til minstestørrelse Byrådet i Bergen desember 2016

5 Valg av kommuneråd (byråd) 1 (etter koml. § 19)
Velges av kommunestyret – delegasjonsforbud jf. nr. 1 Må ha støtte fra flertallet i kommunestyret jf. nr. 4, rådsvalg - ikke personvalg, valg av leder/nestleder skjer samtidig Etter kommunestyrevalg skal det velges kommuneråd, jf. nr. 3, i det konstituerende møtet ved videreføring av parlamentarismeordningen Byrådet i Tromsø ble valgt etter reglene i koml. § 19 Byrådslederen ble valgt til ordfører i 2015, men fungerte som ordfører først fra da Tromsø gikk tilbake til styringsformen med formannskap Byrådet Tromsø kommune januar 2016

6 Valg av kommuneråd (byråd) 2 etter koml. § 19
Rådet har plikt til å gå etter vedtak av kommunestyret, jf. nr. 3 og 5. Det samme gjelder enkeltmedlemmer etter nr. 6 – intet vilkår for å «kaste» enkeltmedlemmer at det er innført ledelsesansvar for den enkelte byråd– «ministeransvar» (se § 20 nr. 1, 2. setning) Når rådet går skal valg av nytt råd foretas senest i neste kommunestyremøte jf. nr. 3 Forslag om at rådet må fratre/meddelelse om at rådet vil fratre må framsettes i møte jf. nr. 5 Forslag om at rådet skal fratre skal behandles i neste møte om ikke 2/3 krever umiddelbar avstemning Nytt enkeltmedlem velges av kommunestyret etter forslag fra rådet. Fratrer lederen velges nytt råd jf. nr. 6 I 2010 ble det reist mistillitsforslag mot Sølvi Listhaug

7 Valg av kommuneråd (byråd) etter utpekingsordningen, jf. koml. § 19 a
Ordføreren skal gi en lederkandidat i oppdrag å danne nytt kommuneråd, se nr. 1 og 2 Den utpekte setter selv sammen sitt råd som konstituerer seg selv etter nr. 3, lederen kan når som helst skifte ut medlemmer og bestemme sammensetningen Kommunestyret skal ha melding om sammensetningen og endringer i denne Funksjonstiden er uavhengig av kommunestyrets valgperiode, annerledes enn etter § 19 Rådet har også her plikt til å gå etter vedtak av kommunestyret, jf. koml. § 19 a nr. 7 Det samme gjelder enkeltmedlemmer etter koml. § 19 a nr. 8 Utpekingsordningen gir lederen en sterkere stilling enn valg etter koml. § 19 Utpekingsordningen benyttes i Oslo og Bergen kommune Bergen kommune fikk nytt byråd i oktober 2014 etter at byrådsleder Ragnhild Stolt –Nielsen trakk seg

8 Kommunerådets oppgaver og myndighet
De samme lovbestemte oppgavene som administrasjonssjefen har (koml. § 23 nr. 1 og 2) – se koml. § 20 nr. 1 og 2 Dvs. ledelsesansvar, skal forberede og iverksette vedtak og har tilsynsansvar (internkontrollansvar) Enkeltmedlemmer av rådet kan få ledelsesansvar på rådets vegne, forutsatt at kommunestyret har åpnet for det, jf. nr. 1 – denne myndigheten kan ikke kommunestyret delegere Skal innstille til kommunestyret når det gjelder økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap, se koml. §§ (formannskapets oppgave i formannskapsstyrte kommuner) Møteplikt og møterett i kommunestyret, jf. nr. 5. Byrådsleder har møterett i andre folkevalgte organ minus kontrollutvalget Byrådet og enkeltmedlemmer kan få myndighet etter delegasjon jf. nr. 3. Adgangen til delegasjon behandles under temaet delegasjon

9 Særlige problemstillinger
Åpenhet- og innsynsreglene reiser særlige utfordringer i en parlamentarisk styringsform Opposisjonens vern - «Kompensasjon» til mindretallet, jf. koml. § 21; kontor- og utredningsmessig assistanse En særlig valgbarhetsregel, koml. § 14 nr. 1, b) Gjelder visse begrensninger for ansatte i byrådets sekretariatet Bruk av faste utvalg (§ 10), styrer (§ 11) og andre folkevalgte organ utenfor byrådets styringslinje kan i praksis være problematisk i en parlamentarisk styringsform Kommunerådet kan delegeres myndighet til å opprette driftsstyrer under rådets ledelse, se § 20 nr. 4

10 Konsekvenser av parlamentarisk styringsform - oppsummert
Bystyrets alminnelige kompetanse som øverste organ er uberørt Ordførerrollen er mindre sentral Kommunerådet og enkeltmedlemmer er avhengig av bystyrets tillit Byrådet er øverste leder av kommunens administrasjon, jf. koml. § 19 nr. 2 og nr. 1 Formannskapet er bortfalt, jf. koml. § 8 nr. 1, 2. setn. Det samme gjelder rådmannen jf. koml. § 22 Byrådet er overordnet hele den tilsatte administrasjon, men som hovedregel ikke de øvrige folkevalgte organene Øvrige folkevalgte organer opptrer med fullmakt fra bystyret og har kompetanse så langt denne fullmakten rekker Byrådet har ingen myndighet i fht. faste utvalg, kommunestyrekomiteer, bydelsutvalg Men byrådet har myndighet over den tilsatte administrasjon i bydelene som betjener bydelsutvalgene


Laste ned ppt "Parlamentarismeformen 9. februar 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google