Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Den europeiske stiftelsesdagen 2017 BI Oslo, 19. oktober 2017 Advokat Bjørn O. Øiulfstad, daglig leder Stiftelsesforeningen

2 Stiftelsesforeningen
Interesseorganisasjonen for norske stiftelser Foreningens formål er å arbeide for gode rammevilkår for stiftelser, og synliggjøre stiftelsenes samfunnsnyttige rolle Foreningen har nærmere 360 medlemmer Foreningen utarbeider maler og veiledninger for god drift av stiftelser Foreningen yter juridisk bistand til medlemmer Foreningen arrangerer åpne møter med relevante tema for skiftelser Foreningen arrangerer spesialkurs for styremedlemmer og ledere i stiftelser Foreningen er medlem av den europeiske stiftelsesforeningen DAFNE. Ytterligger informasjon om Stiftelsesforeningen:

3 Ny stiftelseslov Overordnet
NOU 2016:21 – Forslag til ny stiftelseslov, avgitt 2. oktober 2016 Høring avsluttet, og vi antar at Næringsdepartementet vil legge frem en proposisjon i høst eller tidlig neste år. Lovutvalget tydeliggjør styrets ansvar i større grad enn i eksiterende lov Krav om utarbeidelse av plan for formålsrealisering og kapitalforvaltning Krav om minst to uavhengige styremedlemmer i forhold til oppretter og den som bidrar med kapital under opprettelsen av stiftelsen

4 NOU 21: 2016 Utvalget foreslår å fjerne begrepet «Næringsdrivende stiftelser» som en egen kategori i loven Utvalget foreslår enkelte endringer som forenkler reglene om opprettelse av stiftelser (papir/elektronisk) Utvalget foreslår å fjerne kravet om åpningsbalanse ved opprettelse. Bekreftelse fra finansinstitusjon tilstrekkelig Minste grunnkapital skal fortsatt være kr Grunnkapitalen står fast, og forblir en historisk størrelse. Unntak i forbindelse med sammenslåing eller deling av stiftelser Utvalget foreslår ikke regler for store og små stiftelser

5 Grunnkapital Stiftelser som har egne vedtektsbestemmelser hvor overskuddet skal tillegges grunnkapitalen hvert år, må endre disse innen en periode på to år Dette er en endringer er av materiell karakter, som krever godkjenning av Stiftelsestilsynet

6 Styrets sammensetning
Utvalget foreslår at stiftelser skal ha minst tre styremedlemmer Minst to av minimum tre styremedlemmer skal være uavhengige av oppretter og vedkommende som bidrar med grunnkapital ved opprettelsen Stiftelser med mindre enn tre styremedlemmer får en periode på to år til å endre vedtektene, og sørge for at det oppnevnes styremedlemmer i samsvar med loven Endring av vedtekter om styresammensetning, er vedtektsendringer av administrativ karakter, og kan vedtas av styret uten godkjennelse fra Stiftelsestilsynet

7 Styrets ansvar Utvalget foreslår ingen omfattende endringer i reglene om stiftelsens organisasjon - styre, daglig leder eller andre organer Utvalget foreslår å presisere styrets oppgaver og ansvar for å klarere få fram hva som forventes av styremedlemmer Det foreslås en særlig handleplikt for styret ved tap av egenkapitalen Utvalget foreslår nye regler som presiserer styreansvaret, medregnet styrets tilsynsansvar med daglig leder Utvalget foreslår at det lovfestes en generalklausul som blant annet rammer styrets og daglig leders misbruk av posisjon i stiftelsen til skade for denne Utvalget foreslår også å regulere avtaler mellom stiftelsen og styremedlemmer og andre nærstående

8 Kapitalforvaltning Utvalget foreslår regler som presiserer styrets ansvar for kapitalforvaltningen Ikke forslag om bestemte kapitalplasseringer Det foreslås at styret skal utarbeide en plan for stiftelsens kapitalforvaltning. Planen skal redegjøre for hvordan stiftelsens samlede eiendeler skal forvaltes Innholdet i planen vil være avhengig av stiftelsens størrelse og virksomhet Det skal opplyses om planen i årsberetningen Utvalget foreslår å innføre en bestemmelse om at risikoen i stiftelsens kapitalforvaltning og øvrige virksomhet skal stå i et forsvarlig forhold til stiftelsens egenkapital

9 Formålsrealisering Utvalget foreslår å pålegge styret å fastsette en plan for gjennomføringen av formålet Planen skal beskrive blant annet hvordan formålet skal realiseres Utvalget presiserer at planen også skal omfatte formålsinvesteringer Planen skal tilpasses den enkelte stiftelsene størrelse og virksomhet (en enkel plan for mindre stiftelser. Skal ikke medføre merarbeid av betydning for styret) Planen for formålsrealisering må ses i sammenheng med planen for kapitalforvaltning

10 Daglig leder Utvalget foreslår at styret kan delegere styrets utdelingsmyndighet til daglig leder, etter fullmakt, i saker som ikke er av uvanlig art Daglig leder skal mint en gang i året gi styret en redegjørelse for bruken av fullmakten (Når en stiftelse har en daglig leder bør styret utarbeide en arbeidsinstruks)

11 Omdanning Styret Utvalget foreslår å videreføre de materielle vilkårene for omdanning, men saksbehandlingsreglene omlegges og forenkles Kompetansen til å endre vedtekter skal som hovedregel ligge hos styret Stiftelsestilsynet har fortsatt legalitetskontrollen Endringer av vedtekter som omfatter formålet og andre bestemmelser som det antas at oppretteren la vesentlig vekt på, skal fortsatt avgjøres av Stiftelsestilsynet Stiftelsestilsynet avgjør også i saker om oppheving, sammenslåing og deling av stiftelser Oppretteren skal ha uttalelsesrett i saker som det antas at han la vesentlig vekt på ved opprettelsen

12 Omdanning Andre organer
Utvalget foreslår å ta bort at adgangen til å gi andre enn styret myndighet til å vedta omdanning, men det skal fortsatt være adgang til å vedtektsfeste at styrets beslutning skal godkjennes av et annet organ Men det foreslås å gi styret en mulighet til å henvende seg direkte til Stiftelsestilsynet, hvis organet ikke godkjenner styrets vedtak Utvalget foreslår at disse reglene skal gjelde for eldre stiftelser. Disse stiftelsene må endre vedtektene

13 Revisor og regnskap Fortsatt krav om revisor i alle stiftelser
Utvalget legger vekt på revisors viktige rolle som en uavhengig, og informert instans som kan føre kontroll med stiftelsens styre og ledelse Fortsatt krav til regnskapsplikt Utvalget støtter Regnskapslovutvalgets forslag om at stiftelser som ikke driver næringsvirksomhet bør underlegges egne regnskapsregler

14 Finansstiftelser Stiftelsesloven har ingen spesiell regulering av finans- og sparebankstiftelsene Finanstilsynet fører tilsyn med finansstiftelsene, og disse er i all hovedsak regulert av reglene i finansforetaksloven Finansforetaksloven er en spesial-lov som har forrang fremfor overlappende regler i stiftelsesloven Utvalget mener kontrolloppgaver knyttet til eierskap og kapitalforvaltning bør ligge hos Finanstilsynet, mens formålsrealiseringen hos Stiftelsestilsynet Utvalget foreslår en bestemmelse i stiftelsesloven som henviser til finansforetaksloven

15 Maler fra Stiftelsesforeningen
Stiftelsesforeningen har utarbeidet maler for plan for kapitalforvaltning og formålsrealisering, styreinstruks og instruks for daglig leder. Norm for god forvaltning av stiftelser vil bli revidert i forbindelse med ny lov Dette er maler som kun vil bli gjort tilgjengelig, via nettsiden, for medlemmer av Stiftelsesforeningen

16 Kontaktinformasjon: Daglig leder, advokat Bjørn O. Øiulfstad Telefon: E-post: Informasjon om foreningen:


Laste ned ppt "Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google