Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017

2 Delegasjon Ha vil delegasjon si? Primærkompetanse
Subdelegasjon/videredelegasjon Intern delegasjon Ekstern delegasjon

3 Delegasjon i staten 1 Regjeringens adgang til delegasjon
Ikke lovregulert på generelt grunnlag i staten, reglene bygger på ulovfestet rett Henger tett sammen med statsforvaltningens hierarkiske oppbygging Regjeringen har i utgangspunktet alminnelig organisasjonsmyndighet og kan delegere Noen grunnlovsbestemmelser og noen bestemmelser i lover oppstiller delegasjonsforbud; uttrykket som normalt benyttes er «Kongen i statsråd», se f.eks. oppll. § 1-5, men også bvl. § 2-4 skal i henhold til forarbeidene forstås slik

4 Delegasjon i staten 2 Departementenes adgang til delegasjon
Lovgivningen legger ofte kompetanse til departementet, se f. eks koml. § 3 nr. 5 andre ledd Regjeringen bestemmer hvilket departement som har ansvaret for hvilket felt og hvilken lovgivning Loven må tolkes for å se hvorvidt myndigheten kan delegeres videre, ofte vil det foreligge delegasjonskompetanse For eksempel er myndigheten til å utøve lovlighetskontroll etter koml. § 59 for kommunale vedtaks vedkommende for de aller fleste typer vedtak delegert til fylkesmannen

5 Delegasjon i staten 3 Delegasjon til noen en ikke har instruksjonsmyndighet over
Lovgivningen kan eksplisitt åpne opp for delegasjon til andre Ellers må loven tolkes, ordlyden gir ofte liten veiledning Sidelengs delegasjon er ofte problematisk Delegasjon til kommuner forutsetter normalt hjemmel for det i lov (eksplisitt eller instruksjonsmyndighet) eller avtale Delegasjon til private avhenger av hva og hvordan

6 Utgangspunkter og grunnleggende prinsipper i kommuneloven
All myndighet ligger i utgangspunktet hos kommunestyret Delegasjonsforbud Ganske vid adgang til delegasjon innen kommunen som rettssubjekt Må i utgangspunktet ha lovhjemmel for å delegere lovbestemt myndighet til selvstendige rettssubjekter Delegasjon til sentrale politiske organer sammenholdt med delegasjon til enkeltpersoner eller administrasjonen All delegasjon til administrasjonen skal skje til rådmannen i formannskapsformen Delegasjonsreglement Få særlige regler om kompetansefordeling og delegasjon i særlovgivningen, unntak pbl. og bvl.

7 Når delegasjonsforbud?
Overordnede beslutninger, viktige i styringssammenheng Begrensninger særlig mht. - sentrale beslutninger om organisering av det politiske nivå i kommunen - årsbudsjett og økonomiplan - kontroll av den kommunale virksomheten

8 Delegasjon til politiske utvalg vs
Delegasjon til politiske utvalg vs. delegasjon til administrasjonen/enkeltpersoner Rådmannen/ordfører, leder/arbeidsutvalg i folkevalgt organ, enkeltmedlemmer i byråd m/ ledelsesansvar Formannskap, fast utvalg, kommunedelsutvalg, byråd Kan få avgjørelsesmyndighet i ”alle saker hvor ikke annet følger av lov” Hjemler: formannskap jf. koml. § 8 nr. 3, fast utvalg jf. koml. § 10 nr. 2, kommunedelsutvalg jf. koml. § 12 nr. 3 og byråd jf. koml. § 20 nr. 1 Kan få myndighet til å treffe vedtak i ”enkeltsaker eller i typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning” Hva menes med dette? Hjemler: koml. §§ 9 nr. 5, 10 nr. 4, 12 nr. 4, 20 nr. 3 og 23 nr. 4

9 Delegasjon til styrer og adhoc-komiteer
Til styrer hjemmel - koml. § 11 nr "avgjørelser som angår virksomhetens drift og organisering” - tilsvarende formulering i koml § 27 (behandles senere) Til adhockomiteer – koml. § 10 nr. 5 kan tildeles ”myndighet til å avgjøre enkeltsaker som har direkte tilknytning til komiteens oppdrag”

10 Særlig om intern delegasjon
Intern delegasjon i kollegiale organer normalt ikke lov uten hjemmel Kommuneloven har slik hjemmel i en rekke bestemmelser om de politiske organene, jf. gjennomgangen ovenfor Intern delegasjon i administrasjonen tillatt så langt det er forsvarlig og kommunestyret eller andre som har delegert myndighet til rådmannen ikke har satt begrensninger

11 Oversikt over delegasjonsadgangen i formannskapsformen
Kommunestyre Helse- og sosialutvalg Oppvekstutvalg Plan- og miljøutvalg Formannskap Rådmann Ansatte

12 Adgangen til delegasjon i en parlamentarisk styringsmodell jf. koml
Byrådet kan få myndighet i «alle saker hvor ikke annet følger av lov» jf. nr. 3, hvem kan delegere? Enkeltmedlemmer i kommunerådet kan få delegert myndighet i «enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning» jf. nr. 3 (samme myndighet som rådmannen i formannskapsmodellen) – hvem kan delegere? - hva er vilkårene for slik delegasjon?

13 Særlig om hastesaker jf. koml. § 13
Kommunestyret kan utpeke formannskapet, et fast utvalg eller kommunerådet (i parlamentarisk modell) til å ha haster- kompetanse I slike situasjoner kan organet også treffe vedtak i saker som kommunestyret skal behandle (der det er delegasjonsforbud) Betingelser for å bruke myndigheten


Laste ned ppt "Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google