Utforming av skolebygg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Advertisements

Nordseter barnskole, Presentasjon fra informasjonsmøtet 7. juni 2012
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
NYE SKOGN GRUNNTANKER: Tidsmessige lokaler (jfr. Skolebruksplanen)
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Horten vidergående skole
7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL FELLESINITIATIVET FOR NESØYA.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Foreldremøte 8.trinn
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Overgang barneskole ungdomsskole
Vurdering i Kunnskapsløftet
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Samtalens didaktiske muligheter
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Den matematiske samtalen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Velkommen!.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Avdeling for skoleanlegg
DEKOM-samling Oppdal, 26. og 27. september 2018
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Sentrale lover og regler
ROM FOR ROM SOMMERLY BARNEHAGE SA Sommerly Barnehage SA.
Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg
Montessori og teknologi
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Vil du jobbe på Ås ungdomsskole?
Velkommen til foreldremøte
Undervisning og barnehage
Gjennomføring
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Utskrift av presentasjonen:

Utforming av skolebygg Skolens lærere er den viktigste faktor for elevenes læring og utvikling. Skolebygget skal danne rammen for et godt arbeidsmiljø og ha et godt inneklima, og ikke minst skal skolebygget være fleksibelt slik at det kan romme de arbeidsformene pedagogikken krever. Skolebyggets fysiske rammer skal avspeile og understøtte skolens pedagogikk.

Fleksible skoleanlegg   Erfaringsmessig har nye skoleanlegg og rehabiliterte skolebygg en funksjonstid på 40 år. Det er derfor viktig å bygge skoler som har fleksible arealer for et mangfold av læringssituasjoner. Det må legges til rette for bruk av varierte læringsstrategier og arbeidsmetoder. Målet er å gi alle elever best mulig tilpasset opplæring. Skoler med fleksible arealer gir muligheter for både styrking, endring og utvikling av pedagogisk praksis.

Kategorisering av arealer: Samlingsareal Generelt læringsareal Spesielt læringsareal Personal- og administrasjon Drift- og vedlikehold Uterom

Samlingsareal

mediatek Kantine Formidlingsrom - auditorium Allrom

«Variasjon og mangfold» skal ivaretas innenfor den enkelte skole og innenfor den enkelte klasse. Dette gir føringer for hvordan byggene og uteområdene skal utformes.

Generelt læringsareal Hjemmeområdet skal ha plass til: formidling samarbeid mellom elever spesialundervisning selvstendig arbeid lesekrok – «stillesone» å kunne utforske oppheng av bl.a. elevarbeider

Generelt læringsareal Eiganes skole

Uterom som fremmer aktivitet

Uterom - lokale føringer Samlokalisering av skoleanlegg, idrettsarealer og nærmiljøanlegg. Uteområdet bør inneholde en estetisk dimensjon i tillegg til at arealene skal stimulere til lek og bevegelse. Utearealet skal kunne tas i bruk i undervisningen. Uterommet bør tilpasses elever med spesielle behov - tilrettelegging av soner med mindre støy og færre barn til stede.

Skisse - ny skole på Storhaug