Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Herdis Øyehaug Karlstad, 09

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Herdis Øyehaug Karlstad, 09"— Utskrift av presentasjonen:

1 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Mål Deltakerne skal kunne lage opplegg for elever og grupper som et verktøy i tilpasset opplæring. Herdis Øyehaug Karlstad, 09

2 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Hva, hvem og hvordan? Hvilke elever? Alder og forutsetninger Inkludering og tilpasset opplæring Spesialundervisning Kartlegging Motivasjon Læringsmål Vurdering Rammebetingelser Materiell og utstyr Herdis Øyehaug Karlstad, 09

3 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Hvilke elever? Elever med ulike lærevansker - generelle lærevansker - ADHD - autisme - spesifikke språkvansker Trenger ”vanlige” elever begrepsopplæring? Elever med minoritetsspråklig bakgrunn Eksempler fra praksis Herdis Øyehaug Karlstad, 09

4 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Kartlegging Sjekk alle sanser! Kartlegging - Elevens egenart - Hva kan eleven? (begreper, ferdigheter mm) - Erfaring, interesser, hva liker/liker ikke eleven… Herdis Øyehaug Karlstad, 09

5 (Avhengig av alder, interesser, erfaringer, bakgrunn.)
Motivasjon HVA LIKER ELEVENE? (Avhengig av alder, interesser, erfaringer, bakgrunn.) Læring Mestring Deltakelse og aktivitet Humor Overraskelser – spenning Gjentakelser Bli sett, å være i sentrum – vise seg (NB! Ikke alle…) Herme Få noe Bruke alle sanser Anerkjennelse, ros og bekreftelse Mm Herdis Øyehaug Karlstad, 09

6 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Læringsmål Hva skal eleven(e) lære? Hvilke begreper – hvorfor og hvordan? Års-, periode- og ukeplan Plan for vurdering Herdis Øyehaug Karlstad, 09

7 Pappa sier at det er utrolig at en liten gutt kan lære så mye!
Patrick 5 år Herdis Øyehaug Karlstad, 09

8 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Vurdering Underveisvurdering - hva har elevene lært? Vurdering av og for læring Samtaler med elever og foresatte. Tester Loggføring Sjekklister Elevarbeider Se vurderingsskjema. Herdis Øyehaug Karlstad, 09

9 Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Rammebetingelser Organisering og struktur Grupper Fysiske omgivelser Tid Eksempler fra praksis (H.Ø.K. Tuba Luba Ressursperm for 1.trinn) Herdis Øyehaug Karlstad, 09

10 Viktigst: Naturen og elevenes omgivelser!
Materiell og utstyr Viktigst: Naturen og elevenes omgivelser! Eks. på en utstyrssamling Ulike farger og mønstre Ulike stoffarter, ulikt materiale Antall: Ting som kan telles Størrelse: Ting som kan sammenlignes Form: Linjeformer, flateformer, romformer Tid: Gjenstander som måler tid Lyd: Ting som lager lyd, instrumenter Symboler, tall og bokstaver Leker, spill, bøker og annet ferdigprodusert materiell ( Se H.Ø.K. Tuba Luba Ressursperm for 1. trinn) Herdis Øyehaug Karlstad, 09

11 Ressurser: Aktuell litteratur, materiell og nettsider
Hansen, A. (2006). Begreper til å begripe med. Avhandling for dr. polit.graden. Universitetet i Tromsø. Hansen., A., Koppen, K., og Svendsen,A.(2006).Basisbok for begynneropplæring i lesing. Info Vest Forlag. Hole, K.(2003). Læringsstrategier i tilpasset opplæring. Info Vest Forlag. i:SEE. Conseptual Learning DA: Utvikler læringsverktøy basert på begrepsundervisningsmodellen. Karlstad, H.Ø. (2004). Ressursperm. Tuba Luba. Begrepslæring Norsk og matematikk.1.trinn. Tell forlag. Karlstad, H.Ø. (2004). Skoleboka.1.trinn. Elevbok. Tell forlag. Karlstad, H.Ø. (2008).Lekseboka. 1.trinn. Elevbok. Tell forlag. Kommunal plan for begrepsundervisning og ferdighetslæring (BU) for barnehager og skoler i Balsfjord kommune. 2008 Nyborg, M. (1994). BU-modellen. INAP-forlaget Nyborg, M. og Nyborg R.(1990). GBS i det å lære skolens og livets fag. INAP-forlaget. Nyborg, M. (1996). Matematisk språk. INAP-forlaget. Nyborg, R. og Nyborg, M. (1996).Morsmålsopplæring. INAP-forlaget. Nyborg, M. Pedagogikk, inkl. Læringspsykologi (CD). Pedverket. Postboks 115, 5701 Voss. Sporstøl, E. (2002). Leseverket Tuba Luba. Tell forlag. Sønnesyn, G. ANE læringspanel med kort . Pedverket, Postboks 115, 5701 Voss. Sønnesyn, G. ANNA analysespel . Pedverket, Postboks 115, 5701 Voss. Sønnesyn, G. (2006). Mattis og Mattea. Matematikk 1 og Matematikk 2A og 2B. Tell forlag. Sønnesyn, G og Hem, M. (1996). Grunnlaget, Pedverket . P.b. 115, 5710 Skulestadmo Nettsider: . Herdis Øyehaug Karlstad, 09


Laste ned ppt "Herdis Øyehaug Karlstad, 09"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google