Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ROM FOR ROM SOMMERLY BARNEHAGE SA 03.01.2019 Sommerly Barnehage SA.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ROM FOR ROM SOMMERLY BARNEHAGE SA 03.01.2019 Sommerly Barnehage SA."— Utskrift av presentasjonen:

1 ROM FOR ROM SOMMERLY BARNEHAGE SA Sommerly Barnehage SA

2 1. Hvordan kan det fysiske miljøet i barnehager forstås som «pedagog»?
Dette dokumentet vil kunne gi foresatte et innblikk i den pedagogiske tenkningen personalet har rundt tilretteleggingen av vårt fysiske leke og oppholdsarealet i Sommerly Barnehage SA 1. Hvordan kan det fysiske miljøet i barnehager forstås som «pedagog»? 2. Hvordan kan det fysiske miljøet analyseres som en viktig forutsetning for den pedagogiske virksomheten? 3. Hva ligger i et godt fysisk oppvekst- og læringsmiljø i barnehagen og hvordan kan det fysiske miljøet brukes aktiv for å styrke kvaliteten av det pedagogiske tilbudet? Sommerly Barnehage SA

3 DET FYSISKE ROMMET- HVA ER DET?
• Det er det materielle miljøet • Inne og ute (inne rom & uterom) • Bygninger og utearealer • Møbler, installasjoner, utsmykking • Leker og læremidler (Materialer) • Miljømessige og bygningstekniske forhold som belysning, inneklima, lydforhold etc. Sommerly Barnehage SA

4 TRE OVERORDNETE BETYDNINGER FOR DEN PEDAGOGISKE VIRKSOMHETEN
Avdelingene/rommet skal ha en … Funksjonell betydning: Rommet/avdelingen skal gi anledning til å gjøre det som gjøres skal; lek, spisning o.l. Det fysiske miljø skal støtte det personalet vil for og med barna. Det skal også støtte barnas egne behov og intensjoner. Sosial betydning: Hvor, hvordan og ‟om hva” møtes menneskene i barnehagen. Avdelingen må være slik i sin utforming at den gir rom for samtale, lek, spill, samling og ro/hvile. • Estetisk betydning: Avdelingene skal innby til sanselige, kroppslige, følelsesmessige, sosiale opplevelser og erfaringer. Personalet i Sommerly er opptatt av dokumentasjon. Ansatte bruker mye bilder for at barna skal kunne samles om felles opplevelser. Gjenkalle og samtale om det som opptar dem. Personalet bruker også rommet aktivt når det er tema arbeide. Bilder av temaet (Troll) blir hengt opp på veggene, det blir kjøpt inn visuelle materialer som barna kan ta på og leke med. Slik bruker barna alle sine sanser. Sommerly Barnehage SA

5 HVA SLAGS ROM SKAL BARNEHAGEN VÆRE?
HVA SIER LOVEN? § 2 Barnehagens innhold • Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter i trygge og samtidig utfordrende omgivelser. Sommerly Barnehage SA

6 HVA SIER RAMMEPLANEN? 1.8 FYSISK MILJØ SOM FREMMER BARNS UTVIKLING
• Barnehagen skal ha arealer og utstyr nok til lek og varierte aktiviteter som fremmer bevegelsesglede, gir allsidig bevegelseserfaring, sanseerfaring og mulighet for læring og mestring. • Barnehagen må se de fysiske rammene for barns læringsmiljø som en helhet. Naturområder og nærmiljø gir også mulighet for opplevelser og utfordringer. • Veksling mellom lek og læring, konsentrasjon og utfoldelse er grunnleggende for fysisk og psykisk velvære. • Utforming av det fysiske miljøet ute og inne gir viktige rammebetingelser for barns trivsel, opplevelser og læring. Sommerly Barnehage SA

7 BARNS TRIVSEL OG MEDVIRKNING I BARNEHAGEN BRATTERUD, SANDSETER OG SELAND (2012)
«… både det at barna opplever å kunne få bruke alle rommene i barnehagen når de vil og det at de får være med å bestemme hva de skal gjøre inne og ute, har en signifikant positiv sammenheng med barnas trivsel. Opplevelsen av å ha nok tid til frilek og selv styre leken og dens innhold når de er på tur, har også en signifikant positiv sammenheng med barnas trivsel.» (s. 87) fritt kan ta i bruk rommene og tingene i barnehagen liker turer, uteområdene og tingene der får være med å bestemme hva de skal gjøre inne og ute Sommerly Barnehage er en 4 avdelings barnehage. Hver avdeling har et større aktivitetsrom og 2 mindre leke og oppholdsrom. Hver avdeling har også sin egen garderobe. Denne strukturen gir barn og ansatte mulighet til å bruke alle rommene hver dag. Det gir god oversikt og trygghet, da alle barn blir sett av en voksen. Samtidig som barna kan skape rom for avskjerming. Sommerly har også gode muligheter for å ta med barna ut i skogen. Da den er nærmeste nabo. Barn og ansatte er i skogen minst en gang i uken. I dag har vi en ansatt som jobber på tvers av alle de 4 avdelingene. Den ansatte bruker utelekarealet på formiddagen. Dette gir barna mulighet til å påvirke om de selv ønsker å være inne eller ute større deler av dagen. Egen garderobe gir også større mulighet til å komme nær barna og ha den gode samtalen under påkledning. Sommerly Barnehage SA

8 HVA SIER RAMMEPLANEN? 1.8 FYSISK MILJØ SOM FREMMER BARNS UTVIKLING
Barnehagens fysiske miljø skal utformes slik at alle barn får gode muligheter for å delta aktivt i lek og andre aktiviteter. I tilretteleggingen av det fysiske miljø må det tas hensyn til at barn i ulike aldre og med ulikt ferdighetsnivå skal bruke de samme arealene. Barn i førskolealder har stort behov for tumleplass ute og inne og for ro og konsentrasjon. Utformingen må ta hensyn til at barn har behov for å danne grupper og at det foregår ulike aktiviteter på samme tid. Tilgjengelige leker og materiell i et oversiktlig miljø kan skape forutsetninger for barns lek og aktiviteter og for organisering av ulike læringssituasjoner. Sommerly barnehage deler barnegruppen flere dager i uken med inne og utelek. Ansatte er også bevisste når de planlegger alder og gruppesammensetningen i smågruppene og under måltidene. Dette av hensyn til at barna skal få gode muligheter til riktig språk – og leke stimulering. Sommerly har egen førskolegruppe; stjerneklubben. Her får barna i skolestart alder utfordringer og erfaringer som er tilpasset deres aldersnivå. Avdelingene er opptatt av at lekematerialet skal presenteres på en innbydende måte for barna. Alt materiell er sortert etter form og funksjon. Dette er også et ledd i vår matematikk stimulering i barnehagen. Alle avdelingene skal nå utstyres med mobile skjermvegger, slik at barna kan danne grupper med ulike aktiviteter innenfor samme rom. Sommerly Barnehage SA

9 BARNEHAGENS ROM SOM PEDAGOG – MANGFOLDIGE UTFORDRINGER…
Et sted for barn (lek, utfoldelse, barndommens rike) og de voksne som arbeider der (arbeidsplass) En arena for omsorg, læring og dannelse/oppdragelse (pedagogisk institusjon; rammeplanens intensjoner) Et sted for kroppslige, sanselige og handlende mennesker (aktører; medvirkning) Formidle en egen identitet som meningsfylt og sosialt sted Ha sin egenart og magi, men være noe mer enn en opplevelsessenter (”jungelland”, lekeland, barneparkering) Sommerly barnehage er bevisst rommet mange oppgaver og utfordringer. Barnehagen ønsker å være et sted hvor barn og voksne har det godt fysisk og psykisk. Ansatte arbeider tett med ledelsen i barnehagen, slik at man kan påvirke og tilpasse arbeids og utviklingsmiljøet til å imøtekomme dagens standard. Barnehager som arbeidsplass utsetter ansatte for betydelig støy. Dette arbeidet er vi bevisst og har derfor anskaffet fler støydempende hjelpemidler. Sommerly Barnehage SA

10 PEDAGOGISKE BEGRUNNELSER FOR INNEROMMETS ORGANISERING
Hvorfor står egentlig reolene der de står? Hvorfor er bordet plassert der det er og hvorfor skal barnehagen ha lave bord og stoler? Hvorfor er legoklossene, tegnematerialene og bøkene satt opp der de er satt opp? Hvorfor finnes (finnes ikke) reoler, bord, klosser, tegnematerialer og bøker, …? Hva er den pedagogiske begrunnelsen for at disse dingsene finnes og at de står der de er? Hvilken opplevelser/erfaringer, læring og mening skal barna oppnå gjennom nettopp de plasseringene? En grusom hypotese er når: Det finnes ingen pedagogisk begrunnelse for alle plasseringene. I Sommerly barnehage er ansatte bevisst inne rommets organisering. Det er en mening bak hver handling og plassering. I 2013 ser vi at barnehagen ikke kan imøtekommet ønske om et godt leke – og oppholdsrom rom på den enkelte avdeling. Derfor er det satt av større midler til å få ny innredning på avdelingene. Dette vil bli gjennomført i løpet av 2013. Sommerly Barnehage SA

11 TODDLERNES BARNEHAGEROM
Rommet tilbyr rikelig med gulvflater Rommet tilbyr rikelig med tilgjengelige og flyttbare objekter Det finnes rom i rom muligheter (trekker seg tilbake, hemmelige steder, spennende steder) Rommet er både forståelig/oversiktlig og samtidig spennende/overraskende Minsten er Sommerly barnehage sin småbarnsavdeling. Avdelingen rommer 14 små barn og 4 voksne. Det er i dag gjort store endringer på denne avdelingen. Den er åpnet opp ved å ta bort reoler og hyller, samt spiseplassen er delt opp i to. Dette gir barna god gulvplass. På gulvet er det større flater med spennende bilder under, som innbyr til samtale med barn og ansatte. Ansatte har som nevnt tidligere bevisst valgt å dele barnegruppen i 2 under spisning. Da behov og utviklingsspennet mellom 1 og 3 åringen er stort. Behovene er ulike og det skal imøtekommes på en god måte. Gruppesammensetningen på de 2 bordene er derfor satt sammen slik at barna opplever det som meningsfylt og trivelig å være samlet under måltidet. Minsten har også 2 mindre lekerom; et aktivitet/formingsrom og et sanserom. På sanserommet er det speil, og installasjoner som barna kan krype igjennom. Sanseplater på veggen pirrer nysgjerrigheten og trangen til utforskning. Minsten har i dag også blitt utstyrt med en lekegård som har ulike sansestimulerendefunksjoner. Småbarnsavdelingen ser også behovet for å imøtekomme 2.5 åringens behov for rolle og samspill-lek. Det skal derfor lages en kjøkkenkrok, med tilhørende materiale. Sommerly Barnehage SA


Laste ned ppt "ROM FOR ROM SOMMERLY BARNEHAGE SA 03.01.2019 Sommerly Barnehage SA."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google