DEL 1: Forestilling eller fakta?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Normer, verdier og holdninger
Hvordan intervjue en forsker?
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Laget Av: Gaute, Sigrid, Mohammed og Ahlam.
Befolkningsutviklingen i verden.
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Det flerkulturelle samfunnet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Misjonstime Velkommen til dd.mm åååå
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 13 I begravelse.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Livsstilsendring Uke 6.
Helsesøsterkongressen 2017
Mulig.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Roller og forventninger
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
HÅP I NORD-KOREA.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Venner & valg Velkommen.
“Disippel-høring”.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Livsstilsendring Uke 6.
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

DEL 1: Forestilling eller fakta?

Rekk opp hånden eller gå til den ene siden i rommet for å vise ditt svar på spørsmålet: Er bildet fra Norge er Zambia? Spør hvorfor elevene tror det de tror. Svar: Kjøpesenter i hovedstaden Lusaka, Zambia

Er bildet fra Norge er Zambia. Spør hvorfor elevene tror det de tror Er bildet fra Norge er Zambia? Spør hvorfor elevene tror det de tror. Svar: Inne på kjøpesenter i Lusaka

Fra Norge eller Zambia. Spør hvorfor elevene tror det de tror Fra Norge eller Zambia? Spør hvorfor elevene tror det de tror. Fotballstadion i Lusaka

Fra Norge eller Bangladesh. Hvorfor tror elevene det de tror Fra Norge eller Bangladesh? Hvorfor tror elevene det de tror? Svar: Dhaka, hovedstaden i Bangladesh

Fra Norge eller Bangladesh. Hvorfor tror elevene det de tror Fra Norge eller Bangladesh? Hvorfor tror elevene det de tror? Svar: Moské på østkanten i Oslo

Fra Norge eller Bangladesh. Hvorfor tror elevene det de tror Fra Norge eller Bangladesh? Hvorfor tror elevene det de tror? Svar: Matmarked på Grønland i Oslo

Fra Norge eller Peru. Hvorfor tror elevene det de tror Fra Norge eller Peru? Hvorfor tror elevene det de tror? Svar: Snødekkede fjell i Peru, høyere fjell enn i Norge

Fra Norge eller Peru. Hvorfor tror elevene det de tror Fra Norge eller Peru? Hvorfor tror elevene det de tror? Svar: Latin amerikansk dans i Stavanger

Fra Norge eller Peru. Hvorfor tror elevene det de tror Fra Norge eller Peru? Hvorfor tror elevene det de tror? Svar: Peru - Potetens land (poteten er fra Peru). Poenget med denne leken er at bildene kan egentlig være fra hvor som helst, vi ender opp med å ta en avgjørelse basert på vår forhåndsprogrammering (se neste slide).

Forhåndsprogrammering Eksempler på hva som er med å styre det vi tenker og tror om verden: Hva vi har hørt av våre foreldre, venner og andre mennesker Hva vi har sett og hørt i nyhetene Hva vi har hørt på radioen Hvilke bøker vi har lest Hvilke filmer vi har sett

Afrika For eksempel kan mange ha hørt ting som: ”Jeg skal til Afrika!” ”Alle i Afrika er fattige” ”Alle i Afrika har ebola” ”Alle i Afrika har Hiv” ”Alle i Afrika kriger” Se for eksempel fremstillingen av mørke menn i Hollywood her: https://www.youtube.com/watch?v=qSElmEmEjb4&t=2s

Afrika er mye forskjellig! Afrika er den nest største verdensdelen Utgjør 20,4% av Jordens landareal 54 selvstendige stater og 8 terretorier Mer enn én milliard mennesker Mer enn 3000 ulike etniske grupper Ulik religion og språk – omkring 2000språk

Dette er ting som er problematiske å si/tenke blant annet fordi Afrika er enormt stort, består av 54 både like og ulike land, mer enn milliard mennesker og mange land hvor det finnes stor forskjell på fattig og rik innad i landet.

Det er viktig å være klar over at det finnes store forskjeller på fattig og rik, og at det afrikanske kontinentet er mer enn bare én ting/én stereotypi. Nå har vi sett at det finnes eksempler på rikdom, økonomisk vekst og former for velstand på det afrikanske kontinentet, men vi må ikke glemme at det også finnes mye fattigdom og nød. Mange mennesker lever i fattigdom i både landsbyer og storbyer. Mange lider av sult, dårlig helsetilbud, manglende skolegang og mange er også rammet av krig og konflikt. DET ER FREMDELES BEHOV FOR BISTAND OG HJELP I MANGE LAND PÅ DET AFRIKANSKE KONTINENTET. For eksempel finnes det fremdeles 57 millioner barn som ikke går på skole, og over halvparten av dem bor i Afrika sør for Sahara.

Jenten til venstre heter Musiyalela og er 12 år Jenten til venstre heter Musiyalela og er 12 år. Hun lever med familien sin i fattigdom på landsbyen i Zambia, noen timer utenfor Lusaka. For noen år tilbake fikk de en brønn i landsbyen som pumper opp rent vann, nå blir de ikke syke av skittent drikkevann lenger. Musiyalela og familien dyrker mais og har derfor mat i 9måneder hvert år, etterpå er det ganske tøft å finne nok mat til å bli mett hver dag. Det tar 6 timer å gå til nærmeste legesenter. Hei Verden startet et skoleprosjekt i denne landsbyen da skolen tidligere hadde vært stengt fordi de manglet lærere. Nå får lærere kurs og barna får en god skole og en utdanning. Det finnes mange lignende situasjoner på landsbyen i Zambia. Det kan også være greit å huske på at mange av de som lever i fattigdom kan smile, le og ha godt humør innimellom selv om de har dager, måneder og år som er tøffe. De er også mennesker som liker en god vits, er glad i familien og liker å henge med venner.

NY OPPGAVE

Franskmann Få elevene til å skrive ned hva de tenker på når de hører disse ordene

Så de for seg noe slik?

Amerikaner

Så de for seg noe slik?

Meksikaner

Så de for seg noe slik?

Nordmann (/kvinne)

Så de for seg noe slik?

Italiener

Så de for seg noe slik?

Franskmannen Hvis man spør google så kan franskmannen også se slik ut... Ganske normal egentlig, uten noen typiske kjennetegn? Hva tror dere er mest riktig for hvordan franskmannen egentlig er / hva er mest virkelighetsnært: slik vi tenkte først, eller disse bildene her? Hvorfor tenker vi slik vi gjorde i første del av oppgaven?

Amerikaneren Hvis man spør google så kan amerikaneren også se slik ut... Ganske normal egentlig, uten noen typiske kjennetegn? Hva tror dere er mest riktig for hvordan amerikaneren egentlig er / hva er mest virkelighetsnært: slik vi tenkte først, eller disse bildene her? Hvorfor tenker vi slik vi gjorde i første del av oppgaven?

Meksikaneren Hvis man spør google så kan meksikaneren også se slik ut... Ganske normal egentlig, uten noen typiske kjennetegn? Hva tror dere er mest riktig for hvordan meksikaneren egentlig er / hva er mest virkelighetsnært: slik vi tenkte først, eller disse bildene her? Hvorfor tenker vi slik vi gjorde i første del av oppgaven?

Nordmannen/kvinnen Ta en titt på hverandre – vi er både like og ulike Sitter vi alle i mariusgensere eller bunad?

Italieneren Hvis man spør google så kan italieneren også se slik ut... Ganske normal egentlig, uten noen typiske kjennetegn? Hva tror dere er mest riktig for hvordan italienerne egentlig er / hva er mest virkelighetsnært: slik vi tenkte først, eller disse bildene her? Hvorfor tenker vi slik vi gjorde i første del av oppgaven?

Stereotypier ”Å putte folk i bås” Kategorisering av mennesker som har noen fellestrekk Alle muslimer er terrorister Alle i Afrika er fattige Alle damer er dårlige til å kjøre bil Av og til kan det være sant, men ikke alt stemmer i møtet med enkeltmennesket.

Når vi har hørt noe mange ganger har vi lett for å tro på det Vanskelig å endre den stereotype oppfatningen/tanken Vi observerer det vi er forhåndsprogrammert til å se og overser andre trekk Stereotypier er forestillinger som ikke er basert på egne erfaringer men ting vi har hørt. Eksempel: Du har møtt mange muslimer, men ingen av dem var terrorister. Alle damer er dårlige til å kjøre bil, men moren og søsteren din er flink.

Stereotypier kan være skadelige og nyttige Nyttig: ”Muslimer spiser ikke svinekjøtt og drikker ikke alkohol” – kan være nyttig når jeg skal til et arabisk land og ha med en gave. Tar ikke med skinke og whisky. Skadelig: ”Alle afrikanere er fattige”. Når vi ikke tar hensyn til individuelle forskjeller og når ny kunnskap ikke åpner for nye tanker om afrikanere.  Det er dette som kalles fordommer. Kilde: ndla.no ”fordommer” og ”Stereotypier”.

Snekker, renholder, kokk, sykepleier, forsker, bonde 1 2 3 Hvem tror dere jobber som hva? 4 5 6 Snekker, renholder, kokk, sykepleier, forsker, bonde

1 2 3 Forsker Renholder Bonde 4 5 6 Sykepleier Snekker Kokk Hadde noen alt rett? Spør elevene hvorfor de har valgt det de har? Hva syntes de om denne oppgaven? Var den ekkel? Den spiller på stereotypier? Kanskje noen tenkte ”han kan jo ikke være...” eller ”hun må i alle fall være” Poenget med leken er at vi har ikke peiling, vi aner ikke. De kan være hva som helst alle sammen, men vi bruker forhåndsprogrammeringen vår og stereotypier for å prøve å plassere dem i en bås. 4 5 6 Sykepleier Snekker Kokk

Vær bevisst! Vær kritisk til hvor du får informasjonen din i fra. Sjekk andre informasjonskilder enn bare én. Snakk med folk, motbevis, opplev og erfar at stereotypiene ikke alltid stemmer Husk på enkeltmennesket! Vær bevisst på hvordan du snakker. Utfordre vennene dine og de rundt deg når du hører at de bruker stereotypier. Vær nysgjerrig på verden. Prøv å forstå andre mennesker i deres egen sammenheng uten å bruke oss selv som fasit.