Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt og ikke verbalt
STEG FOR STEG -et opplegg til hensikt å fremme barns sosiale kompetanse Del I : Empati Del II : Mestring av sinne Del III: Problemløsing
OMSORGSPERSONER ”EN FORUTSETNING FOR AT DE ANSATTE SKAL KUNNE LÆRE BARNA SOSIALE FERDIGHETER ER AT DE SELV ER SOSIALT KOMPETENTE.”
SOSIAL KOMPETANSE Samarbeid: dele, hjelpe, følge regler Selvhevdelse: be om informasjon, presentere seg, reagere egnet på andres handlinger Selvkontroll: vente på tur, inngå kompromiss, forholde seg til erting Empati: vise omtanke og respekt for andres følelser og synspunkter,bety noe for andre
ARBEID MED SOSIAL KOMPETANSE Voksne må ha et aktivt forhold til barns samspill Store endringer i familiesituasjoner Store endringer i familier Store endringer i samfunnet Internasjonalisering Øking av atferdsproblemer/ samhandlingsvansker
HOVEDMÅL – STEG FOR STEG Forebygge atferdsproblemer Forebygge negative konlikter Styrke barns evne til empati Lære barn å mestre sinne Øve evnen til problemløsing
STEG FOR STEG Systematisk bygget opp God progresjon Et hjelpemiddel til å skape et godt miljø i gruppen Språk og begrepsutvikling Gode eksempler – aktuelle situasjoner Variert opplegg
SPRÅK OG BEGREPSUTVIKLING Hva er et begrep Skape tekst, skrive ned Samtalekompetanse Fortellerkompetanse Forbindere
LESEFORBEREDELSE Kjenne igjen navnet sitt Logografisk lesing Leseretningen Det som vi sier kan skrives Det som skrives kan leses Lekelesing Kjenne igjen ordbilder
Del I: EMPATI Kjenne igjen og forstå egne og andres følelser Sette seg i andres sted Vise medfølelse og omtanke for andre
EMPATITRENING Kjenne igjen følelser ut fra fysiske tegn Forstå at følelser endrer seg og hvorfor dette skjer Forstå at mennesker kan føle forskjellig i samme situasjon Å uttrykke omsorg, omtanke og medfølelse overfor andre Å forutse følelser Å formidle følelser/jeg-budskap/lytte Å forstå at vi kan ha ulike ønsker og behov
DEL II: MESTRING AV SINNE Kjenne igjen tegn på sinne Legge merke til hva som utløser sinne Gjenkjenne triggere Sinne varierer i styrke Bruke teknikker på å roe seg ned
HVA BLIR JEG SINT FOR: Kritikk Skuffelser Beskyldninger Klager Urettferdig behandling Konsekvenser
DEL III: PROBLEMLØSING Hva er et problem Hva er en løsning Impulskontroll Ferdighetstrening
HANDLINGSALTERNATIVER Å få bli med i leken Å be om hjelp på en positiv måte Å dele Å byttelåne Å bli enige
IMPLEMENTERING Eieforhold Plan for gjennomføring Ledelsen må også med Inkludere foreldrene Oppfølgingskurs Sett av tid på møtene til SfS Integrert i planer Arbeide skal synes i barnehagen
EFFEKT PÅ VOKSNE Bevissthet om egen rolle Refleksjon rundt egen praksis Felles plattform Nye måter å løse problemer på Hjelp til å holde fokus
SOSIAL SAMHANDLING Har barnet venner/tar det kontakt Blir barnet kontaktet/hjelper andre Kan barnet ”på lat”/trøste/låne bort Kan barnet vente på tur Har barnet egne meninger Aksepterer barnet grenser Kan barnet styre sinnet sitt