Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Mobbing i barnehagen.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Knarrlagsund oppvekstsenter,
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Tanker om barnehagens læringsmiljø
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
Foreldregruppe på Fillan barnehage
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Problemløsning.
Sosial kompetanseplan Ljan skole og aktivitetsskole "Alle innenfor"
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Fremme læring og utvikling! God læring og utvikling gror best der det er trygghet og trivsel.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Velkommen til foreldremøte i 2d
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt og ikke verbalt

STEG FOR STEG -et opplegg til hensikt å fremme barns sosiale kompetanse Del I : Empati Del II : Mestring av sinne Del III: Problemløsing

OMSORGSPERSONER ”EN FORUTSETNING FOR AT DE ANSATTE SKAL KUNNE LÆRE BARNA SOSIALE FERDIGHETER ER AT DE SELV ER SOSIALT KOMPETENTE.”

SOSIAL KOMPETANSE Samarbeid: dele, hjelpe, følge regler Selvhevdelse: be om informasjon, presentere seg, reagere egnet på andres handlinger Selvkontroll: vente på tur, inngå kompromiss, forholde seg til erting Empati: vise omtanke og respekt for andres følelser og synspunkter,bety noe for andre

ARBEID MED SOSIAL KOMPETANSE Voksne må ha et aktivt forhold til barns samspill Store endringer i familiesituasjoner Store endringer i familier Store endringer i samfunnet Internasjonalisering Øking av atferdsproblemer/ samhandlingsvansker

HOVEDMÅL – STEG FOR STEG Forebygge atferdsproblemer Forebygge negative konlikter Styrke barns evne til empati Lære barn å mestre sinne Øve evnen til problemløsing

STEG FOR STEG Systematisk bygget opp God progresjon Et hjelpemiddel til å skape et godt miljø i gruppen Språk og begrepsutvikling Gode eksempler – aktuelle situasjoner Variert opplegg

SPRÅK OG BEGREPSUTVIKLING Hva er et begrep Skape tekst, skrive ned Samtalekompetanse Fortellerkompetanse Forbindere

LESEFORBEREDELSE Kjenne igjen navnet sitt Logografisk lesing Leseretningen Det som vi sier kan skrives Det som skrives kan leses Lekelesing Kjenne igjen ordbilder

Del I: EMPATI Kjenne igjen og forstå egne og andres følelser Sette seg i andres sted Vise medfølelse og omtanke for andre

EMPATITRENING Kjenne igjen følelser ut fra fysiske tegn Forstå at følelser endrer seg og hvorfor dette skjer Forstå at mennesker kan føle forskjellig i samme situasjon Å uttrykke omsorg, omtanke og medfølelse overfor andre Å forutse følelser Å formidle følelser/jeg-budskap/lytte Å forstå at vi kan ha ulike ønsker og behov

DEL II: MESTRING AV SINNE Kjenne igjen tegn på sinne Legge merke til hva som utløser sinne Gjenkjenne triggere Sinne varierer i styrke Bruke teknikker på å roe seg ned

HVA BLIR JEG SINT FOR: Kritikk Skuffelser Beskyldninger Klager Urettferdig behandling Konsekvenser

DEL III: PROBLEMLØSING Hva er et problem Hva er en løsning Impulskontroll Ferdighetstrening

HANDLINGSALTERNATIVER Å få bli med i leken Å be om hjelp på en positiv måte Å dele Å byttelåne Å bli enige

IMPLEMENTERING Eieforhold Plan for gjennomføring Ledelsen må også med Inkludere foreldrene Oppfølgingskurs Sett av tid på møtene til SfS Integrert i planer Arbeide skal synes i barnehagen

EFFEKT PÅ VOKSNE Bevissthet om egen rolle Refleksjon rundt egen praksis Felles plattform Nye måter å løse problemer på Hjelp til å holde fokus

SOSIAL SAMHANDLING Har barnet venner/tar det kontakt Blir barnet kontaktet/hjelper andre Kan barnet ”på lat”/trøste/låne bort Kan barnet vente på tur Har barnet egne meninger Aksepterer barnet grenser Kan barnet styre sinnet sitt