Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Psykiske utfordringer ved MS
Fra prøving og feiling til
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
God kommunikasjon med små barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Frontlinjeserivce
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Generelle tiltak og forebygging
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Hvordan skrive personlig logg?
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Hvordan skrive egne dilemma
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Psykisk helse.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
~ Mulighetenes senter~
Kommunikasjon og relasjon i arbeid med ungdom
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009

Hvordan forstår vi smerter Historisk perspektiv Dagens kunnskap Smertevurdering Smerte: alltid sammensatt; – tenk tverrfaglig!

Biopsykososial forståelse av smerte Biologiske/nociseptiske faktorer Kognitive faktorer Emosjonelle faktorer Atferdsmessige faktorer Kontekstuelle faktorer

Egne holdninger Hvordan tenker VI at vi hjelper barn som har smerter (og er redde) – Hva gjør vi – Hva gjør det med oss – Hvordan framstår vi og hvordan ønsker vi å framstå? – Hvordan bruker vi hverandre som kollegaer?

Hvordan forebygge og lindre smerter/ smerteopplevelse? Hvorfor er det så viktig? Hvordan skape en trygg, oversiktlig og forståelig situasjon for barnet og foreldrene Pust og fysisk støtte

Tilrettelegging av fysiske rammer Unngå unødvendige forstyrrelser Ikke for mange personer tilstede (barnet bør ha færrest mulig personer å forholde seg til) Nødvendig utstyr tilgjengelig Ta hensyn til at barn også kan oppleve seg ubeskyttet når de må kle av seg

Forebygge smerte og frykt Forberede barnet og foreldre på hva som skal skje Fysisk tilrettelegging Gi skrittvis informasjon (benevne) La barnet bli kjent med rom og utstyr Tilpasset hjelp til mestring Få personer Forberede evt. positiv aktivitet før og etter prosedyren

Forts. forebygge/lindre (under prosedyre) Egen og foreldres atferd Oppmerksomhet på barnets behov i øyeblikket Samsvar mellom det vi sier og det vi gjør Benevning av pågående handling og det som skal skje

Forts. forebygge og lindre (under prosedyre) Benevn barnets reaksjoner og hjelp det videre Benevning heller enn spørsmål Hjelp barnet til kontroll ved å gå det valg det kan ta Fordel roller i rommet; hvem informerer og trøster?

Forts. forebygge og lindre (etter prosedyre) Sett ord på det barnet har vært gjennom Gi barnet ros for innsatsen – Ros bør være spesifikk for det barnet har gjort (handling)

Ulike dilemma i hverdagen Refleksjoner rundt egen praksis; – Hva kan du gjøre noe med; ”Små tilpasninger kan bety stor endring” Start med mål som er gjennomførbare – Hva kan du ta med deg herfra til inspirasjon og utvikling Hva inspirerer og motiverer deg i din arbeidshverdag

Informasjon / referanser Haldor Øvreeide og Reidun Hafstad, 2001 Borrik Schjødt, 2007 Dr. Bernie Whitaker, 2008 Torkil Berge og Arne Repål, Håndbok i Kognitiv Terapi,