Ue.no Morgendagens verdiskapere Rådgiversamling Elin Bryn Thorsen Fagansvarlig grunnskolen Ungt Entreprenørskap Telemark FRAMTID - SAMSPILL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et program for ungdomsskolen
Advertisements

Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
JOBBSKYGGING.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Innovasjon og entreprenørskap Kapittel 14. Hva er en innovasjon? Nyskapning som gir verdiøkning eller bedre behovstilfredsstillelse.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Nav veileder i videregående skole
Samarbeid mellom skole og barnevern
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Strategiplan
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2017/2018
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Velkommen til August 2017.
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ny læreplan… Høst 2017.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
KrFs skolepolitikk.
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Valgfaget design og redesign
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
Nå er vi spente!.
Folkehelse - et felles ansvar
Velkommen til foreldremøte
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

ue.no Morgendagens verdiskapere Rådgiversamling Elin Bryn Thorsen Fagansvarlig grunnskolen Ungt Entreprenørskap Telemark FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Ungt Entreprenørskap FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 17 fylkesorganisasjoner 20 ulike programmer 355 kommuner skoler lærere frivillige elevtreff

ue.no Hvem er vi? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 4 ansatte Kontor i Kunnskapsverkstedet Hovedsamarbeidspartner: – Telemark fylkeskommune – Sparebanken Sør – Sentrale overføringer/Ungt Entreprenørskap Norge Flere andre samarbeidspartnere – Innovasjon Norge – Statens Vegvesen – NAV – Skatt Sør – Samarbeidet mot svart økonomi – Høgskolen i Telemark

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Brubyggeren Ungt Entreprenørskap

ue.no FRAMTID: - Styrke unge menneskers evne og kompetanse til å mestre fremtiden - inspirere til framtidig verdiskaping og nyskaping - Gi viktige bidrag til å skape livskraftige lokalsamfunn og global bærekraftig utvikling SAMSPILL: - fremme barn og ungdoms samarbeidsevne og ansvarsbevissthet - styrke samhandlingen i lokalsamfunnet mellom nærings- og arbeidslivet og skolene - Skape møteplasser og bygge nettverk; lokalt, nasjonalt og internasjonalt SKAPERGLEDE: - utvikle barn og ungdoms kreativitet, skaperglede og tro på seg selv - motivere unge mennesker til å tenke nytt og til å skape verdier - «lære ved å gjøre» i sentrum for all aktivitet UEs formål er i samspill med skoleverket, næringslivet og andre aktører – å: FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Strategi Gjennom entreprenørskap i utdanning kan Telemark utvikles til et gründerfylke der unge mennesker er spesielt dyktige på nyskaping og fornyelse, og kan bidra positivt til elevenes trivsel, læringsutbytte og gjennomføring. Ungt Entreprenørskap Telemark vil være den aktøren som bringer utdanning og arbeidsliv sammen. Vi vil: Øke kompetansenivået til lærerne i Telemark. Arbeide strategisk med rekruttering av veiledere, mentorer og jurymedlemmer. At 10 prosent av alle elever ved videregående skoler arbeider aktivt med entreprenørskap ved slutten av strategiperioden. At 30% av alle elever i grunnskolen arbeider aktivt med entreprenørskap ved slutten av strategiperioden. At 10 kommuner har inngått forpliktende partnerskap med UE Telemark for entreprenørskapsaktiviteter i deres skoler Øke aktivitetsnivået progressivt slik at vi når 5000 nye elevtreff ved slutten av strategiperioden (Nullpunkt skoleåret 2013/14) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Våre prinsipper Lære ved å gjøre Utvikling av handlingskompetanse – fra forelesning til aktiv læring Samarbeid skole – arbeids-/næringsliv Bygger bro mellom teori og praksis og bidrar til å øke kreativiteten i skolen Gi barn og ungdom tro på egne skapende krefter og evne til å se og bruke disse – en viktig forutsetning for fremtidens arbeidstakere og arbeidsskapere En praktisk tilnærming til yrkeslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Hvorfor satse på entreprenørskap? «Entreprenørskap er en grunnleggende mekanisme i samfunnsutviklingen, og vi har et økende behov for å bygge kultur for entreprenørskap» – Olav R. Spilling FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Hvordan satse på entreprenørskap? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Progresjonsmodellen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Helhetskompetanse ved praktisk erfaring Næringsliv / Skole Elev Bedrifts- programmer Bedrifts- programmer Faglig kompetanse Faglig kompetanse Handlings- kompetanse Handlings- kompetanse Helhets- kompetanse Helhets- kompetanse Skolering til arbeidslivet Skolering til arbeidslivet Sosial kompetanse Sosial kompetanse Endrings- kompetanse Endrings- kompetanse Faglig kompetanse Faglig kompetanse FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

Hvorfor entreprenørskapsaktiviteter i hele utdanningsforløpet?

ue.no Verdiskaping – Å gi elever/studenter forståelse for betydning av nyskaping i næringslivet, og inspirere til framtidig verdiskaping i en sosial, kulturell og økonomisk sammenheng Erfaringslæring – Å lære av erfaringer man selv gjør, aktiv medvirkning, fra praksis til teori så tilbake til praksis, prøve og feile i trygge omgivelser, eieforhold til sin kunnskap og forståelse Kreativitet og Innovasjon – Trene i å bli gode på kreativitet og innovasjonsprosesser, trygge på kreativt samspill og å omsette idè til verdi Samhandling – Samhandling med hverandre, samarbeid utdanning – arbeidsliv, flerarenalæring Tverrfaglighet – Evnen til å se løsninger ut fra eget erfaringsgrunnlag, og kunne anvende dette i nye sammenhenger, kunnskap fra flere fagområder samt bygge opp et aktivt nettverk utenfor skolen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no «Holdninger dannes tidlig. I dag skal elevene lære om hva som er fellesskapets goder og innbyggernes plikter – og de skal forhåpentligvis lære det på en spennende måte» Evy- Anni Evensen, Fylkesrådmann FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no «Unge lærer om hvilke muligheter lokalsamfunnet kan tilby dem» Daglig leder Vest Telemark Næringshagen, Svein Foldøy FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Økonomi og karrierevalg klasse FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Økonomi og karrierevalg Gir elever i ungdomsskolen mulighet til å reflektere over egne utdannings- og karrierevalg gjennom å øke bevisstheten om egne interesser, holdninger og verdier. Gjennom aktiv læring vil elevene få identifisere mulige karriereveier ut ifra økt selvinnsikt. Fire økter: – Hvem er jeg, og hva vil jeg? – Hvordan foreta riktige valg? – Hva kan jeg gjøre for å ha kontroll på min personlige økonomi? – Risikovilje og forsikring Vi har samarbeid med Sparebanken Sør og HiT Tidsbruk: 2,5 timer FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Vi får muligheten til å bidra direkte med et viktig, forebyggende tiltak- slik at flest mulig i sitt voksenliv har forutsetning for å styre unna «Luksusfellen» - Monika Lønnebakke, Banksjef Sparebanken Sør, FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Jobbskygging (8.-10.trinn) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 8.trinn: skygging av en bekjent 9.trinn: skygging av en fritt valgt arbeidsplass 10.trinn: skygging av en vgs – elev Prosessen er støttet opp av elevhefte En naturlig del av et allerede velfungerende tiltak i skolen Kunnskap om seg selv og yrke / utdanningsvalg

ue.no Elevbedrift klasse FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Gjennom elevbedrift erfarer elevene hva det innebærer å starte, drive og avvikle en bedrift. Tverrfaglig. Ofte brukt i valgfaget Produksjon av varer og tjenester Hovedprogram grunnskole Elevene får trening i å:  se ressurser, behov og muligheter i eget nærmiljø  Tenke og jobbe kreativt  Samarbeide og fungere i team  Utnytte egne kunnskaper, erfaringer og nettverk  Opplever stor personlig mestring  Presentere sine ideer for næringslivsaktører (TMEB)

ue.no Telemarksmesterskap i Elevbedrift 2015 FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Noen eksempler fra læreplanen Utdanningsvalg – Opplæringen skal legge til rette for bruk av hensiktsmessige arbeidsformer, både i skole og arbeidsliv, og for bruk av ulike læringsarenaer som kan gi bred faglig tilnærming gjennom kontakt og samarbeid med videregående skoler og arbeids- og næringsliv. Arbeidslivsfag – Opplæringen skal stimulere elevenes interesser og gi motivasjon, arbeidsglede og opplevelse av mestring gjennom arbeid med tjenester og produkter. Produksjon av varer og tjenester – Elevane skal få praktisk trening i idéutvikling og med dei prosessane som er nødvendige for å ferdigstille og tilby ei vare eller ei teneste. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Norsk, matte, K&H, samfunnsfag, KRLE, Naturfag

ue.no Forslag til samarbeid Samarbeide om gjennomføring av Økonomi og Karrierevalg Vi ønsker at to til tre kommuner starter og prøver ut UE sine elevhefter i forbindelse med Jobbskygging Kurs for rådgivere og lærere (i entreprenørskap) Kurs for elever (kreativitet, samarbeid, «teambuilding») Vi ønsker å forankre Entreprenørskap i Utdanning i ledelsen ved ungdomsskoler og barneskoler Vi ønsker å sette entreprenørskapsaktivitet i system i grunnskolen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no La oss skape en entreprenørskapskultur for fremtiden! FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Følg Norges ivrigste UE firkløver på: Facebook: Ungt Entreprenørskap Telemark Snapchat: UETelemark