Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lek og Læring i barnehagen
Tidlig registrering av språkutvikling
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Skolevandring.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Kartlegging Observasjon og kartlegging av språk kan være et verktøy som kan bidra til en god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole. Med bedre.
i overgangen fra barnehage til skole
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kort om implementering
Tekstseminar kl Tidlig innsats i barnehage og skole
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole

Observasjon og kartlegging av språk kan være et verktøy som kan bidra til en god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole. Med bedre kunnskap om kartlegging skapes et bedre grunnlag for å kunne lage planer og rutiner for observasjon og kartleggingssamarbeid i barnehage og skole. Kartlegging

Pedagogene i barnehagen og i skolen kan arbeide på alle nivåene med forebygging og tidlig innsats. Kartlegging av barnas språkkompetanse med særlig fokus på det barnet mestrer er viktig, men man får også viktige opplysninger om det barnet strever med eller ikke mestrer. Det er tiltakene som tilrettelegges gjennom lek og aktiviteter som gjør at barnets utvikling blir ivaretatt. Tidlig innsats og tiltak

Kunnskap om kartlegging For at pedagogene skal kunne være støttende i barns utvikling, og skal kunne sette i verk tiltak og sikre tidlig innsats for alle barn, vil det være nødvendig å observere og kartlegge. I dette arbeidet er det viktig med god kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy. Kunnskap om utvikling For å forstå og utnytte informasjonen man får fra kartleggingen er det nødvendig med kunnskap om hvordan barn utvikler seg og hvordan de lærer i samspill med andre. Kunnskap om læring At læring skjer ved at barnet deltar aktivt, og at pedagogene skaper situasjoner og prosesser der barnet erfarer selv. Forutsetninger for å gjennomføre kartlegging

Kartlegging i barnehage og i skole Kartlegging Faglig vurdering Gjennomføring av tiltak/innsats Evaluering

Observasjon : Det kan være hensiktsmessig å starte med en usystematisk observasjon, for deretter å velg hvilket kartleggingsmateriell som bør brukes i det videre arbeidet. Systematisk kartlegging : Mer systematiske observasjoner som skal være med på å danne grunnlag for hvilke tiltak som bør legges til rette. Pedagogisk vurdering av kartleggingen : Resultatene av kartleggingen gir en pekepinn på hvilke tiltak, støtte og stimulans barnet har behov for for å utvikle språket sitt videre. Pedagogene gjør en faglig vurdering ut i fra det de avdekker, og vurderer hvilke tiltak som bør settes i verk. Tiltak : Man kan snakke om ulike nivåer for tiltak, der noe er allmenpedagogisk og gjeldene for hele barnegruppen, mens noen tiltak er rettet mer mot individet. Evaluering : I en evalueringsprosess kan det være relevant å se på hvordan tiltakene har fungert for enkeltbarn og gruppen. Tiltakene kan også virke inn på det pedagogiske opplegget for hele barnehagen. Denne prosessen kan være bevisstgjørende og motiverende for personalet for det videre arbeidet, og er derved en viktig del av arbeidet med kartlegging. Eksempel på arbeidsgangen i kartlegging KartleggingFaglig vurdering Gjennomføring av tiltak/innsats Evaluering

I: Bruk fem minutter individuelt. Skriv ned minst tre punkter på hvert spørsmål. G: Sett dere i grupper på 3-5 personer, diskuter og bli enige om tre punkter som dere vil løfte frem i plenum. Bruk minutter, eller bruk så lang tid dere mener er hensiktsmessig. P: Del de tre punktene dere ble enige om i gruppen i plenum. Den som leder økta skriver ned punktene. Alternativt kan leder få hjelp av en annen deltaker til å skrive ned punktene. IGP som arbeidsmetode

Hva ligger i begrepene observasjon og kartlegging? Hvilke rutiner for observasjon og kartlegging finnes i kommunen i dag? (barnehage og skole) IGP-arbeid før film

Samarbeid om observasjon og kartlegging KartleggingFaglig vurdering Gjennomføring av tiltak/innsats Evaluering

Del tankene dine med sidemannen eller gruppen du sitter i. Dere skal sammen finne tre sentrale momenter fra filmen som dere ønsker å diskutere. Snakk sammen om hvilke rutiner dere mener deres kommune bør utarbeide for å sikre at det arbeides hensiktsmessig med observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole? Refleksjon etter film

Bruner, J. (1983). Child`s talk. Learning to use language. Oxford University Press. Oxford. Carrol m.fl. (2003). The development of phonological awerness in pre-school children. Developmental Psychology, 39, Espenakk m.fl. (2007) Språkveilederen. Bredtvedt kompetansesenter. Glaser m.fl. (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen Forsking og praksis. Fagbokforlaget. Bergen. Kibsgaard S. (2008) GLSM Grunnleggende læring i et stimulerende miljø I barnehagen Oslo: Universitetsforlaget. Lervåg m.fl. ( 2009). The cognitive and linguistic foundations of early reading development: A Norwegian laten variable longitudinal study. Development Psychology, 45, Lyngseth, E.J. (2008). Språkobservasjoner og språkaktiviteter i barnehagen. I S. Kibsgaard (red.), GLSM i barnehagen. (s ). Universitetsforlaget. Oslo. Løkken og Søbstad (2013). Observasjon og intervju i barnehagen. Universitetsforlaget. Oslo. Melby-Lervåg. M. (2011). Effekten av språkstimulering i førskolealder på senere leseforståelse. Hva kan forsking fortelle oss? Spesialpedagogikk, 2, Melby-Lervåg. M. (2012). Arv, miljø og dysleksi: Metoder, hovedfunn og implikasjoner fro praksis. Spesialpedagogikk, 2, Rammeplan for barnehager. (2011). Oslo. Kunnskapsdepartementet. Udir (2016) Språk i barnehagen. - Mye mer enn bare prat, trivsel/rammeplan/barnehagens-innhold/sprak2/sprak-i-barnehagen--mye-mer-enn-bare-prat/3.-spraktilegnelse/ trivsel/rammeplan/barnehagens-innhold/sprak2/sprak-i-barnehagen--mye-mer-enn-bare-prat/3.-spraktilegnelse/ Vygotsky L.(1978). Mind in socirty. Harvard University Press. Cambridge, Mass. Referanser