GENG11 5-10, 14.0512 A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Advertisements

SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Informasjon om eksamen
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Hvordan forberede meg til tentamen?
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Oppfølging av Høstrapporten
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Critical Literacies and Awareness in Education
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Kapittel 5 Argumentasjon
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15

* Profesjon – profesjonell lærer * Lortie 1975 * Attribusjon * Piaget vs Vygotsky * Vurdering som tema * TPO – differensiering * Hjelpemidler – LK06 (sentrale styringsdokumenter)

* 2.delt * A = 1/3i vurdering -> anbefalt tidsbruk * B = 1/3 * A: Kortsvar. Redegjør for 3 av 5 begreper/tema Forventet omfang ¾ - 1 ½ side * B: Fagnotat. Besvar en av to oppgaver

KORTSVAR: Redegjør for 3 av 5 begreper/temaer INDIVIDUELT ARBEID -> GRUPPEARBEID * Idemyldring ind -> drøft i gruppa: mulig innhold * (rekkefølge) * Skriv utkast ind -> drøft i gruppa: skriveerfaringer ØVINGSOPPGAVE * Redegjør for begrepet/temaet: * Konstruktivisme

«LANGSVARSOPPGAVE» (2/3) * Les nøye gjennom oppgaveteksten!! Strek under sentrale begreper. Hva spør oppgaveteksten etter? * Brainstorming: Skriv ned alt du kommer på- hva kan jeg om dette som er faglig relevant? * Lag en disposisjon: Husk på å være klar i forhold skrivesjanger! * Innledning: - Vise at du har forstått sjangeren; dette skal handle om… Hva vil du legge vekt på i besvarelsen?

Hoveddel * Redegjøring * Drøfting * Argumentasjon osv. * Pass på at det er logisk sammenheng - mellom temaene du tar opp! * «Rød tråd» vs «vegg til vegg» * Drøfting: * Sammenheng mellom pedagogisk kunnskap (teori) – praksiserfaringer og selvstendig refleksjon (NB ikke bare referere teori!) Avslutning * Kort sammenfatning hvor du referer vesentlige punkter. Vis forbehold med konklusjonen- vis mulige tiltak!

* Generelt: * Når du presenterer faglige begrep forklar hva de betyr. (Vis at du kan!) * Unngå å generalisere og unngå å komme med påstander du ikke kan underbygge. * Du må bygge opp resonnement basert på dine erfaringer og forskningsbasert kunnskap. * Oppgave: * Ind -> gruppe: Les og analyser oppgaveteksten: * Ind -> gruppe: Idemyldring på innhold til første punkt * Hvis tid: ta neste punkt

* Læreren, undervisningen og læringen * Utdanningsforskning viser at læreren er den faktoren som har størst betydning for elevenes læring. Stortingsmelding nr.11( )”Læreren – Rollen og utdanningen” sier dette på følgende måte: Læreren har avgjørende betydning for elevenes læring i skolen. Gode lærere gjennomfører opplæringen med struktur og engasjement. De er faglig dyktige, gir relevante og rettferdige tilbakemeldinger og tilpasser opplæringen til elever og fag(s.9). * Gjør rede for hvordan læreren kan oppfylle disse kravene til en god lærer ved planlegging og gjennomføring av undervisning med hensyn til tilpasset opplæring. Praktiske eksempler kan hentes fra det undervisningsfaget du har fordypning i. * Drøft utfordringer ungdomsskole læreren kan møte og gi faglige begrunnelser for hvordan disse utfordringene kan møtes.