1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Advertisements

Velkommen og innledning. Velkommen til fjerde og siste samling! −Er vi i mål? −Eller er vi underveis? Side 2.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
1 ​ Hvordan skape forbedringer som vedvarer og hvordan spre de gode tiltakene.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Sustainability – Fastholdelse av forbedringer Vedvarende forbedringer Hvordan skape forbedringer som vedvarer Læringsnettverk- Trygg kirurgi Mette Fredheim.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Lederutvikling ”Det handler om å lede…” Utviklingsprogram for ledere i offentlig sektor.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Veileder for gevinstrapportering
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Eilert Sundt videregående skole
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
Grunnlaget for innspillet
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Håndtere endringer i organisasjonen
Arbeidsgiverstrategi
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Trym Nordstrand Jacobsen
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Om veiledning av team i læringsnettverk
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Verdiøkning.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modell for tjenesteforvaltning
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bra for legen – bra for pasienten
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
WORKSHOP!.
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Utskrift av presentasjonen:

1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim

Er det slik? 2

Noen frustrasjoner ved forbedringsprosjekter generelt ​ Små isolerte forbedringseffekter som ikke sprer seg ​ Forbedringseffekter som fordunster ​ Ledere som ikke har tid til å engasjere seg ​ Ansatte som ikke bryr seg ​ Vanskelig å påvise endringer ​ Osv., osv. 3

”Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har fortatt seg” John Øvretveit 4

Nøkkelerfaringer fra UK ​ Vedlikehold av et prosjekt krever like mye ressurser som igangsettingen. ​ Mottagelighet for prosjektet avgjørende og krever: ​ Støtte fra toppledelse ​ Positive erfaringer med tidligere prosjekter ​ Erkjennelse av behov for endring viktig 5

Forbedringsprosjekter i helsevesenet ​ Vil bare lykkes ved reell tverrfaglig deltakelse ​ Fleksibel metode (20% åpen for lokal tilpasning, for å gjøre det til sitt eget) ​ Ved store gevinster, vil effekten vedvare, men ikke hvis det er sterke tapere ved prosjektet 6

 Identifisere nøkkelfaktorer som hindrer vedlikehold  Undersøke hvordan hindringer løses  Måle utviklingen av prosjektresultater over tid  litteratursøk og intervjuer  200 ledende fagfolk i NHS - vekting  Testet pilot-modell Utvikling av modellen:10 faktorer som øker sjansen for varige resultater av forbedringer 7

Nytten av modellen  Hjelper teamene til å finne hindringene slik at de kan planlegge for å løse dem  Måler fremdrift av endringer over tid (gjentatte skåringer)  Fokuserer på de faktorer som er viktig for å sikre videreføring  Klargjør positive og negative mønstre for innføring av endringer i organisasjonen 8

10 faktorer som øker sjansen for varige resultater av forbedringer Ansatte & ledere Prosess Organisa- sjon Måle utvikling Tilpasningsdyktig ny arbeidsprosess Fagledelsens engasjement Toppledelsens engasjement Holdning til endringer Opplæring og involvering Troverdige resultater Gevinster, i tillegg til nytte for pasienter Infrastruktur støtter endringer Endringer er tilpasset mål og kultur i org. NHS senter for innovation and modernisation 9

Faktorer som øker sjansen for varige resultater av forbedringer - Prosess Prosess Måle utvikling Tilpasningsdyktig ny arbeidsprosess Troverdige resultater Gevinster, i tillegg til nytte for pasienter NHS senter for innovation and modernisation 10

11

Faktorer som øker sjansen for varige resultater av forbedringer – ansatte og ledere Ansatte & ledere Fagledelsens engasjement Toppledelsens engasjement Holdning til endringer Opplæring og involvering NHS senter for innovation and modernisation 12

13

Faktorer som øker sjansen for varige resultater av forbedringer - organisasjon Organisa- sjon Infrastruktur støtter endringer Endringer er tilpasset mål og kultur i org. NHS senter for innovation and modernisation 14

15

8,7 9,1 7 6,7 Maksimal poengskår = 100,4 poeng Ledelsen betyr 30% i forhold til videreføring og gjennomslagskraft ,2 9, ,4 31,5 16

17

Vedvarende forbedringer: Tenk over: Hos oss bør innsatsen rettes mot …… for å oppnå vedvarende forbedringer 18

Relativ nytte av endring Passer med organisasjonens verdier, struktur, og praksis Enkelheten i endringen Målbarheten av endringen Muligheten til å se endringen og effekten av den. Etter Everett Rogers: Diffusion of innovations Hver faktor gis fra 1-5 i skår. Hvis man skårer 25, vil endringen spre seg som ild i tørt gress. Skårer man 5 eller mindre, er spredning umulig. Spredning av endringer avhenger av: 19

20 Everett Rogers: Diffusion of innovations

Planlegg spredningen nøye ​ Forberede for spredning ​ Etablere (sikte)mål for spredning ​ Utarbeide, gjennomføre og raffinere spredningsplanen ​ Unngå ”the seven spreadly sins” 21

Seven Spreadly Sins: (opphav Carol Haralden) 1.Start i stor skala, ferdig uttenkt av ”eksperter” 2.Finn en person som er villig til å gjøre alt 3.Stol på hardt arbeid og høy årvåkenhet (”vi må skjerpe oss!”) 4.Hvis noe virker bra i en enhet, bare overfør det til resten 5.La samme personer som oppnådde bra resultater i en enhet være ansvarlig for spredning til resten av organisasjonen 6.Studer data kvartalsvis 7.Tidlig i spredningsprosessen: hold teamet ansvarlig for resultater heller enn prosessen 22

Trikset er å få endringer til å bli ”slik gjør vi det her” og å kommunisere det dere har gjort til andre på en slik måte at de ønsker å gjøre det samme. Lykke til! 23