God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Advertisements

Sommervikar i Blend.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Sosiologi i barnehagen
Dialogen som pedagogisk verktøy
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Dialektisk relasjonsteori
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
DISKUSJON (å slå i stykker)
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Service og holdninger BEdagene 2002 Gunn.
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Praktiske tilrettelegginger for et godt samliv
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Tema: Kommunikasjon i team
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk- og leseveileder
Samarbeid og konflikt Nylen : Byråkratiske organisasjonstrekk og deres betydning for samarbeid OrganisasjonstrekkBetydning for samarbeid Spesialisering.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hva er viktig for elevers læring?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Roller i ulike sosiale sammenhenger
YS Spekter tariffkonferanse SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter.
Kommunikasjon med demente. Verbal kommunikasjon God kommunikasjon med ein dement krev at du kjenner han – Kva gjorde han før? – Kva har han opplevd? –
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Fokusområde 13 Respektfull kommunikasjon Januar-juni 2015.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Samarbeid og konflikt.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Helsesøsterkongressen 2017
En positiv skoleforelder.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
1 Kommunikasjon.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
«Den gode timen på Saltvern»
Venner & valg Velkommen.
Norges Musikkhøgskole
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

God kommunikasjon

God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv lytting –Gi positiv tilbakemelding –Gjenta den andres utsagn –Speiling av følelser –Unngå forsvar og motangrep –Legge vekt på likeverd i form og innhold –God bruk av humor –Konfrontere når nødvendig –Metakommunikasjon

God kommunikasjon i grupper

I en gruppe er det flere å ta hensyn til. Det er mer krevende med kommunikasjon i gruppe enn en samtale mellom to personer Noen tiltak og hensyn er: –Praktisere at deltakerne er likeverdige –Forstå betydningen av våre egen væremåte –Unngå ironi og aggressivitet –Holde seg til saken –Lytte til andre –Verdsette uenighet –Ha respekt for andres verdistandpunkt –Ha møtedisiplin –Praktisere metakommunikasjon i gruppen

Roller og grunnholdninger i kommunikasjon Vi kommuniserer bedre med noen mennesker enn andre. Hvorfor er det slik? En analyse av vår egen måte å kommunisere på kan være nyttig. Transaksjonsanalyse er et verktøy som kan være nyttig I transaksjonsanalysen ser vi på hvilken rolle du selv velger og hvilken rolle du tillegger andre du skal kommunisere med

Grunnholdninger Den rollen du setter deg selv i, og den rollen du tillegger andre, gjenspeiler hvilket syn du har på deg selv og den du snakker med. Dette kaller vi grunnholdning Vi skiller mellom fire grunnholdninger i psykologien: –Positiv holdning til deg selv og andre –Negativ holdning til deg selv, positiv holdning til andre –Positiv holdning til deg selv, negativ holdning til andre –Negativ holdning til deg selv og andre

Grunnholdninger Grunnholdningen sier mye om vår personlighet De fire grunnholdningene bygger i stor grad på hvordan vi verdsetter og selv og hvordan vi vurderer andre: –Positiv holdning til deg selv og andre –Negativ holdning til deg selv, positiv holdning til andre –Positiv holdning til deg selv, negativ holdning til andre –Negativ holdning til deg selv og andre

Grunnholdninger blir i stor grad skapt gjennom oppveksten Å møte andre mennesker på en måte de forventer, er et godt utgangspunkt for god kommunikasjon. Bevissthet rundt hvordan du forholder deg til og kommuniserer med andre er derfor viktig