Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Samspill og Samhandling
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Språk og sosialisering
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Tids tyv i barnehagen En utfordring for styrer
Rolighetsmoen barnehage
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Venn kommer av norrønt: Vinr
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
VOKSENROLLEN i UTELEIKEN
Mestring og forebygging av depresjon
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Fest og følelser Om seksualitet.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
BARNAS BARNEVERN 2020.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Fra Fröbel til ulike perspektiver på lek Av Emilie Foyn-Bruun Johansson J.E. (2004). Fritt tenkande och samhandlande barn. I pedagogikkens mange ansikter.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Selvbilde og identitet
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Velkommen! Sang Kort presentasjon av Dorthe og Eva – basene presenterer seg på basemøtet kl Bergen 2012.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Alta.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Siste året i barnehagen
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.

TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet Forsking Trondheim.

Speilingsteori. Georg Herbert Mead 1934 med sin speilingsteori.

Hvilken betydning har denne måten å tenke på å si for måten vi møter barn på ? Er det bare de voksne som speiler barn, eller speiler barna de voksne? Hvor oppmerksomme er vi på det barna forsøker å fomidle til oss ? Praksishistorie.

Sendt fra min iPad

ABC for Love Pnina Klein Den voksnes væremåte er avgjørende for barnets utvikling og læring. Klein formidler at barn må møtes med kjærlighet (love) for å kunne lære. ABC for love er en beskrivelse av hva denne kjærligheten består av. Hun deler ABC inn i 6 deler:

Fysisk nærhet Turtaking Øyenkontakt Snakke med ( møte barnet på følelser) Smil Dele glede

Hvordan sette grenser for barn ? Forutsigbarhet og gode rutiner er en god basis for grensesetting. Med økende alder og modenhet vil barnets medbestemmelse i stadig større grad bli en del av samhandlingen mellom barnet og den voksne i barnehagen. (Sommer 2008)

Samarbeid Inkludering

Er det noe dere som foreldre kan bidra med slik at alle barn i deres barnehage/ skole kan være en del av fellesskapet ?