Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2008 Trening av kommunikasjonsferdigheter Pedagogiske rollespill & refleksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
Advertisements

Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Responsferdigheter & Kartlegging
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Samarbeid og konflikt.
Familieråd En for alle, alle for en
Møte for foresatte 10.trinn
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Grunnleggende om veiledning
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Kommunikasjon.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2008 Trening av kommunikasjonsferdigheter Pedagogiske rollespill & refleksjon

Liv M. Lassen, ISP Rollespill & refleksjon Simulering av spesialpedagogisk rådgivningssituasjoner ved kasusbasert rollespill –Gir muligheter til: å erfare seg selv som rådgiver i en trygg setting å prøve ut nye sider med seg selv å få bekreftelse på sine styrker å få hjelp til å videreutvikle nye sider med seg selv å reflektere med medstudenter og veileder om de etiske & faglige dilemmaene i din profesjonell rolle

Liv M. Lassen, ISP Kasusbasert trening Meningsfullt for rådgiver Kasus som det er aktuelt for rådgiveren å arbeide med ut fra hans/hennes praksis Utgangspunktet for valg av kasus bør være at det gir mulighet til videreutvikling av egne egenskaper og/eller kommunikative ferdigheter. Fokus som rådgiveren ønsker å trene på blir utgangspunktet for observatørenes og veilederens oppmerksomhet og tilbakemeldinger

Liv M. Lassen, ISP Kasusbasert trening Overkommelig for simulering i gruppen Realistisk innen spesialpedagogiske arbeid Områder som er såpass kjent for gruppedeltagerne at de kan delta som rådsøkere En eller to rådsøkere som kan fanges av kamera Eksempler: –rådgivning til elever, foreldre eller lærer –veiledning til lærer, førskolelærer, assistenter,osv. ift praksis –konsultasjon til dem som skal gjennomføre oppfølging

Liv M. Lassen, ISP Forarbeid i gruppen Rådgiver forklarer sitt kasus til gruppen Muntlig og/ eller skriftlig Andre trening kan ta utgangspunkt i samme kasus eller et annet Rådgiveren velger hvor i prosessen han er 1. møte - sentralt for oppmerksomhetsferdigheter 2./ 3. møtene - responsferdigheter & “eierskap” Senere møter - valg av tiltak &/ eller igangsetting Rådgiver forklarer sin ønsket fokusering Egenskapene; ferdighetene; prosessens gang; flere perspektiver

Liv M. Lassen, ISP Fordeling av de øvrige rollene Rådsøker (e) - Trenger nok informasjon til å kunne være en ”realistisk nok” rådsøker Ikke mulig å gi alle detaljene En empatisk utfordring å være den som rådgiveren beskriver men allikevel være deg selv i den situasjonen som er beskrevet Hva hvis rådsøker har et ønske om rådgivning ! Observatørene - samme eller forskjellig fokus et reflekterende team (refleksjoner underveis)

Liv M. Lassen, ISP Trening Video opptak - korte nok til å kunne gjennomgås ved veiledning; lange nok til å kunne gi en treningsmulighet MI: minutters opptak; 30 minutter veiledning CE: minutters opptak; 45 minutters veiledning Gjennomføring hele prosessen uten pause dynamiske stopp underveis hvis man vil diskutere med gruppen, prøve på nytt, står fast, osv. avslutning etter rådgivers ønske med oppsummering

Liv M. Lassen, ISP Muligheter til videreutvikling ved alle treningsposisjonene Rådgiver - å se seg selv utenfra (bevissthet ; trygghet) –fange både verbale og ikke verbale responser –kongruens –metaperspektiv på sin profesjonell handling Rådsøker - arbeide med å utvide empatiske evner –oppleve å bli møtt som hjelpesøker Observatør- oppmerksomhet- & responsgivningstrening –å fange deler av og hele prosessen –å dele refleksjoner fra et metateoretisk perspektiv

Liv M. Lassen, ISP Etterarbeid og veiledning Diskusjon om rådgivningsprosessen Rådgiver får først ordet før gjennomsyn av video –Hvordan erfarte hun/han rådgivningsprosessen? –Var det punkter i kommunikasjonen hun ønsker belyst? Før gjennomgang av videoen kan gruppens deltagere bidra med sine umiddelbare refleksjoner. Video gjennomgang Videoen gjennomgås ut fra rådgivers ønsket fokus Den kan stoppes underveis der hvor rådgiver, rådsøker, obs., veileder ønsker å belyse positive & utfordrende aspekter

Liv M. Lassen, ISP Responsgivning Gå ut fra rådgivers ønsker/ behov Bemerk det positive i prosessen Vær konkret i dine beskrivelse Bruk videoen til å belyse dine observasjoner Rett kommentarene i forhold til det vedkommende har kontroll over Sjekk mottagers forståelse &/eller enighet ved responsen Undre høyt sammen over alternativer

Liv M. Lassen, ISP Å motta respons Bruk anledningen til egenvekst Velg det du ønsker å få respons i forhold til Lytt til andres kommentarer Godta positiv tilbakemelding Noter ned det som er viktig for din utvikling Be om beskrivelser hvis responser er uklare Hvis uenig si ifra !!!

Liv M. Lassen, ISP Observasjonsskjema 1 Kontaktetablering: Nonverbal komm.: plassering, øyekontakt, gester & ansiktsuttrykk Verbal komm. ift : uttrykk, tonefall & tempo samstemmighet Oppnådde rådgiver kontakt? Når ? Hvordan? Kartlegging: Spørsmål: åpne/ lukket ? spesifikke ? hypotetiske /positive ? undring / unntak ? Speilinger: Omformuleringer: Oppsummeringer: Hva ble kartlagt? Kontekst, følelser, mening, blinde flekker, økologiske aspekter, osv.

Liv M. Lassen, ISP Observasjonsskjema 2 Kartlegging- “Eierskap” Resurser & muligheter: Hindringer & mangler: Forpliktelser & ansvar: Bruk av: utvidet speiling utfordringer konfrontasjoner Hva ga positive resultat? Igangsetting av tiltak- Målavklaring - mening, mulighet, målbar Analyse av alternativer- Vurdering ift verdier- Valg av tiltak- klarhet i steg, forsterkninger Evaluering & justering Resirkulere / avslutte ?

Liv M. Lassen, ISP Loggføring dato: (grunnlag for Mappeoppgaven (MI); eksamen (CE) Erfaringer som rådgiver Fokusering: Tilbakemeldinger: styrker - utviklingsområder videre- sammenheng mellom holdninger & ferdigheter- Refleksjoner: Erfaringer som rådsøker Å bli møtt (når, hvordan ?) Å være hjelpesøkene - Refleksjoner: Erfaringer som observatør Prosessanalyse - Delanalyse- Sammenheng ( mellom holdninger/ ferdigheter ved å gi respons) Refleksjoner:

Liv M. Lassen, ISP Referanser Johannessen, E., Kokkersvold, E., Vedeler, L. (2001), Rådgivning - Tradisjoner, teoretiske perspektiver og praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk, side Lassen, L (2002) Rådgivning- kunsten å hjelpe, Oslo: Universitetsforlaget, Aschehoug, s ,

Liv M. Lassen, ISP Gruppeoppgave1 1. Gruppeetablering & premissgrunnlag Presentasjon runde: -bakgrunn innen spes. ped. utdannelse & rådgivningserfaring. Ønsker: -etikk & troverdighet i gruppen -hvordan hver ønsker tilbakemeldning -tanker om utviklingsønsker Fordeling av oppgaver: -teknisk ansvarlig -nøkkel ansvarlige -sosial ansvarlige

Liv M. Lassen, ISP Gruppeoppgave 2 2. Planlegging av videotrening (møte med sin veileder hvis mulig) Tidskjema - Hvem begynner som rådgiver? - Hvordan sørge for at alle få være rådgiver og rådsøker minst 2 ganger Rekkefølge i forhold til planen. Møte tidspunkter! - Hva må gjøres før veilederen komme? - Er det noen tidspunkter som er umulig for gruppen?